Ad

گزارش و عکس های اختصاصی تریبون هنر: از دکتر محمد سریر تا احمد مسجد جامعی

مراسم رونمایی آلبوم مختاباد با حضور هنرمندان و چهره های سیاسی برگزار شد

مختاباد: در این آلبوم سعی شده که از آثار ماندگار خوانندگان و نوازندگان گذشته بهره لازم را ببرم، چراکه هنر اصیل ایرانی غنی و ارزشمند است

تریبون هنر: عبدالحسین مختاباد، خواننده ارزشمند موسیقی ایرانی و ملی جدیدترین آلبومش به اسم سیاه مشق را منتشر کرد. مراسم رونمایی این آلبوم روز دوشنبه چهارم مرداد با حضور تعدادی از چهره های هنری و سیاسی برگزار شد. مختابادد از اعضای شورای شهر تهران است و به همین خار در کمار حضور برخی از چهره های برجسته هنر، تعدادی از چهره های سیاسی نیز در مراسم رونمایی آلبوم جدید او شرکت کردند

در آئین رونمایی از آلبوم جدید سیاه مشق عبدالحسین مختاباد که تهیه و تنظیم آن با بهزاد خدارحمی است، محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان و رئیس هیات مدیره خانه موسیقی، احمد مسجد جامعی، ولی الله شجاع پوریان اعضای شورای اسلامی شهر تهران، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری،  منوچهر صهبایی، کریم صالح عظیمی، فاضل جمشیدی و جمعی از پیشکسوتان موسیقی شرکت کردند.

 

محمد سریر: اکنون کارهای کپی در سطح نازل خیلی زیاد شده و این باعث تأسف است

دکتر محمد سریر – آهنگساز و رییس شورای عالی خانه هنرمندان – درباره مختاباد و آلبوم جدیدش گفت: خیلی خوشحالم که امروز یک اثر ارزشمندی رونمایی می‌شود. به هر حال، این روزها شاهد کارهای خوب هنری نیستیم و آثار موسیقی موجود در مقایسه با سه دهه قبل، کیفیت و ماندگاری کمتری دارند و نازل هستند. این روزها عرضه موسیقی‌های کم کیفیت در بازار باعث تأسف هنرمندان این عرصه شده است. به‌جز بعضی از کسانی که یک نوع پایبندی به کارشان و به موسیقی داشته‌اند از جمله آقای مختاباد که در حقیقت همیشه گزیده کار می‌کردند، در طول این ۳۰ سالی که ما با او آشنایی داریم و این نکته بسیار بسیار مهم است. اکنون کارهای کپی در سطح نازل خیلی زیاد شده و این باعث تأسف است. باید به گذشته برگردیم و ببینیم که آثار موسیقایی آن موقع چگونه بوده‌اند.

دکتر محمد سریر درباره خصوصیات صدایی خواننده آلبوم سیاه مشق گفت: صدای «عبدالحسین مختاباد» در بخشی که در موسیقی به آن «تنور» می‌گویند که این، هم از نظر کیفیت، خیلی یگانه است و هم این‌که ما را خیلی به موسیقی فولکلوریک که زیربنای موسیقی ملی ما هم هست، نزدیک می‌کند.

رییس هیأت مدیره خانه موسیقی در بخش دیگری از سخنانش، تأکید کرد: آقای مختاباد در دل و جان خیلی از هموطنان ما جا دارد؛ حتی کسانی که با موسیقی فولکلوریک و با موسیقی نواحی نزدیک هستند. ایشان سعی کرده است که آن‌ها را به موسیقی ملی ایران نیز نزدیک کند. بنابراین یک طیف گسترده‌ای از کسانی که باید این غذای روحی را داشته باشند و آن را سرو می‌کنند، با آثار خود آن‌ها را سیراب می‌کند.

 

احمد مسجد جامعی: در فضای هنری کشور باید سنت‌ها را روزآمد کنیم

احمد مسجدجامعی – عضو شورای اسلامی شهر تهران – دیگر سخنران این جلسه بود که درباره مختاباد و آلبوم جدیدش گفت: در فضای هنری کشور باید سنت‌ها را روزآمد کنیم و اتفاقی است که افتاده است. توجه به هنر می‌تواند سنت‌های کهن این مرز و بوم را زنده کند و افرادی با خلق آثار ارزشمند خود، میان مردم ماندگار شدند. ظرفیت‌های جدید در بخش هنر، پنهان است که باید ملاک‌ها و معیارها را شناسایی کرد.

او افزود: روزآمد کردن سنت‌ها می‌تواند به توسعه هنر منجر شود که در این زمینه، خوشبختانه آقای «عبدالحسین مختاباد» از کسانی است که در حوزه تجربی و تئوری موسیقی اشراف دارد و تحصیلاتش در این زمینه است و توانسته آثار ارزشمندی را برای جامعه خلق کند. اکنون هم مسؤولیت آموزشی دارد و دانشکده هنر را اداره می‌کند و این‌که مسئولیت اجتماعی دارد و در شورای شهر تهران نیز حضور دارد و این وجوه مختلف به هر حال، یک جامعیتی را ایجاد کرده و در واقع باعث گرمی صدای او شده است.

 

محمود صلاحی:  صدای مختاباد یک صدای گیرای دلنشین و ماندگار است

در ادامه مراسم رونمایی از آلبوم «سیاه مشق»، محمود صلاحی – رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران – گفت: عبدالحسین مختاباد برای جامعه ادبیات و موسیقی و همچنین برای مردم، فرد شناخته‌شده‌ای است. او فقط خواننده نیست و تسلط خوبی بر شعر، بخصوص مولوی و حافظ دارد. تسلط بر شعر، آواز را زیباتر می‌کند و طبیعتا بر ردیف‌های موسیقی هم به خوبی مسلط است، چون هنرمندان بزرگ از آهنگین بودن اشعار خوب، برای موسیقی خود بهره می‌برند. چون شعر، خود موسیقی است و در خود آهنگ دارد.

او افزود: همه این خصوصیات دست به دست هم داده است که یک صدای گیرای دلنشین و ماندگار از آقای مختاباد را در کشور داشته باشیم، البته تصنیف‌های «شبانگاهان» و «تمنای وصال» این هنرمند، ماندگار شدند و همیشه در اذهان عموم باقی خواهد ماند.

 

عبدالحسین مختاباد: هنر اصیل ایرانی غنی و ارزشمند است

در بخش دیگری از این برنامه، عبدالحسین مختاباد – خواننده آلبوم «سیاه مشق» – گفت: در این آلبوم سعی شده که از آثار ماندگار خوانندگان و نوازندگان گذشته بهره لازم را ببرم، چراکه هنر اصیل ایرانی غنی و ارزشمند است. در این مراسم رونمایی سعی شده تا پیشکسوتان و صاحب نظران موسیقی را دور هم جمع کنیم و از نظرات آن‌ها استفاده ممکن را ببریم.

او ادامه داد: در «سیاه مشق» مجموعه‌ای از ترانه‌های قدیمی و معاصر موسیقی ایران را به محضر شما دوستداران و حامیان هنر اصیل تقدیم می‌کنم. این‌که چرا یک ملودی یا ترانه مرز زمان را درمی‌نوردد و در ذهن نسل‌ها می‌نشیند و زمزمه می‌گردد «لطیفه‌ای است نهانی که عشق از آن خیزد».

مختاباد در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: در ذهن و جان من، ملودی‌های جاودانه موسیقی ایران به مفهوم عام اعم از سنتی، پاپ، محلی و ترانه‌های عامیانه همواره موج می‌زند و باید بگویم که در بیش از سه دهه حضور در عرصه موسیقی صدها ملودی از ژانرهای مختلف موسیقی ایرانی و غیرایرانی را در ذهن سپرده‌ام و با بسیاری از آن‌ها صرف‌ نظر از نوع و دسته‌بندی‌اش زندگی کرده‌ام و نیز برای ساخت آهنگ‌هایم الهام مستقیم و غیرمستقیم گرفته‌ام و می‌گیرم.

وی همچنین گفت: انتخاب این مجموعه، بیان و تکرار خاطرات شخصی‌ام از ترانه‌هایی است که در سال‌های دراز با خود نجوا می‌کردم و انیس خلوت و جلوتم بوده‌اند. باور قلبی‌ام این است که این آثار توسط خوانندگان بزرگ تاریخ موسیقی ایران که شوربختانه بسیاری از آن‌ها روی در نقاب خاک کشیده‌اند، به استادانه‌ترین وجه اجرا شده و من با الهام و سرمشق از صداها و اجراهای جاودانه و بی‌بدیل‌شان تنها «سیاه مشقی» ارائه کرده‌ام.

علیرضا پورامید: «سیاه مشق» برآیند تاریخ موسیقی ایران است

علیرضا پورامید – محقق و منتقد موسیقی سنتی ایران – نیز درباره قطعات آلبوم «سیاه مشق» گفت: این اثر برآیند تاریخ موسیقی ایران است، وقتی به اسامی قطعات این آلبوم نگاه می‌کردم، این کارها شاید حدود ۲۰۰ سال قدمت دارند، از جمله سازندگان اولیه‌اش و از ملودی‌هایی محلی که دارد، اثر نخست آن فولکلور است تا امروز و کارهای جدید که به آثار پاپ پهلو می‌زند و توانایی‌های خواننده را نشان می‌دهد.
سید عبدالحسین مختاباد در نوشتاری با عنوان «سیاه مشق» در بروشور این آلبوم نوشته است: «اثر «سیاه مشق» مجموعه‌ای از ترانه‌های قدیمی و معاصر موسیقی ایران را به محضر شما دوستداران و حامیان هنر اصیل تقدیم می‌نمایم. این که چرا یک ملودی یا ترانه مرز زمان را در می‌نوردد و در ذهن و جام نسل‌ها می‌نشیند و زمزمه می‌گردد «لطیفه‌ای است نهانی که عشق از آن خیزد». در ذهن و جان من، ملودی‌های جاودانه موسیقی ایران به مفهوم عام اعم از سنتی، پاپ، محلی و ترانه‌های عامیانه، همواره موج می‌زند و باید بگویم که در بیش از سه دهه از حضور در عرصه موسیقی صدها املودی از ژانرهای مختلف موسیقی ایرانی و غیرایرانی را در ذهن سپرده‌ام و با بسیاری از آنها صرف‌نظر از نوع و دسته‌بندی‌اش زندگی کرده و نیز برای ساخت آهنگهایم الهام بخش مستقیم و غیرمستقیم گرفته و می‌گیرم.»

وی در بخش دیگری از این یادداشت که در زمستان ۹۴ به رشته تحریر درآورده، نوشته است: «انتخاب این مجموعه نیز، بیان و تکرار خاطرات شخصی‌ام از ترانه‌هایی است که در طی سالیان دراز با خود نجوا می‌‌نمودم و انیس خلوت و جلوتم بوده‌اند. بسنده است از هنرمند گرامی جناب «بهزاد خدارحمی» برای تنظیم زیبای قطعات انتخابی و نیز از انجمن موسیقی به سبب نشر این اثر، سپاسگزاری نمایم. درود و سپاسم را نثار هنرمندان و اساتیدی می‌نمایم که در ساخت و اجرای این آثار از دل و جان و روح عمیق هنرمندانه شان مایه گذاشته و به مصداق «سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند» روح و جان چند نسل را با این آثار تسخیر نموده‌اند. باور قلبی‌ام این است که این آثار، توسط خوانندگان بزرگ تاریخ موسیقی ایران که شوربختانه بسیاری از آنها روی در نقاب خاک کشیده‌اند به استادانه‌ترین وجه اجرا شده و اینجانب با الهام و سرمشق از صداها و اجراهای جاودانه و بی‌بدیلشان تنها «سیاه مشقی»ارائه نموده‌ام. «تا چه قبول افتد و چه در نظر آید».

قطعات آلبوم «سیاه مشق» عبارتند از: «سرگشته» فولکلور شعر از اسحاق انور، «چشم به راه» (کوچه باغ) به آهنگسازی حسن یوسف‌زمانی شعر از قدمعلی سرامی، «به من نخند» به آهنگسازی صدرالدین مهوان شعر از سعید دبیری، «مجنون بی‌لیلا» (مریم) به آهنگسازی ایرج امیرنظامی شعر از اسحاق انور، «بی‌وفا» (گل آغوش) به آهنگسازی جهانبخش پازوکی شعر از جهانبخش پازوکی، «چرا چرا» به آهنگسازی حبیب‌الله بدیعی شعر از سیمین بهبهانی، «شمع شبانه» به آهنگسازی مجید وفادار شعر از تورج نگهبان، «آرزوی فردا» به آهنگسازی جهانبخش پازوکی شعر از جهانبخش پازوکی، «شب انتظار» (منتظرت بودم) به آهنگسازی مجید وفادار شعر از محمود صانعی.

 

در پایان می توانید عکس های طلیعه خردمند از این نشست را در تریبون هنر ببینید

 

تاریخ انتشار :۵ مرداد ۱۳۹۵

برچسب‌ها:, , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص وقتی برای شخصی شناخته شده رخ می‌دهد. به گزارش تریبون هنر، گرچه بسیاری از سلبریتی‌ها سرنوشت تراژیکی داشته‌اند، اما بررسی‌های […]

  • فیلم آسمان غرب

    تریبون هنر: «آسمان غرب» پس از سال‌ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی، هوایی، روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد. میلاد کی‌مرام، امیرحسین […]

  • فیلم پرویزخان

    تریبون هنر: بعد از مدت ها بار دیگر نوبت به یک فیلم سینمایی ورزشی رسیده ؛ فیلم «پرویز خان» ساخته علی ثقفی که برشی است از زندگی زنده یاد پرویز دهداری، مرد اخلاق فوتبال ایران. خوشبختانه این فیلم در چهل و دومین جشنواره فجر توانست جوایز یادی کسب کند. حافظه […]

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

Ad
Ad
Ad
Ad