Ad

در سالگرد شهید مطهری

گلریز: سفارش ساخت آهنگ «شهید مطهر» را حاج احمد آقا دادند

آهنگ را در تریبون هنر بشنوید

تریبون هنر: محمد گلریز درباره آهنگ »شهید مطهر» که ۴۱ سال پیش اجرا کرده گفت: «سال ۱۳۵۸ آقای مطهری به شهادت رسیدند. در آن زمان ترورهای زیادی توسط منافقین انجام می‌شد. یک سال بعد از شهادت آقای مطهری و در سال۵۹ از بیت امام خمینی(ره) با ما تماس گرفتند. مرحوم حاج احمد آقا گفتند، سرود ماندگاری برای شهید مطهری بخوانید. در آن زمان شهید «مجید حداد عادل» تصدی رادیو را در میدان ارگ بر عهده داشتند. آن زمان هرکسی مدیر تولید بود، مدیر مرکز موسیقی هم بود. ایشان بسیار همراه بودند و درواقع بانی اصلی این کار بودند که رابط میان گروه ما و حضرت امام(ره) بودند. تدارکات لازم را انجام دادند و تیم چهارنفره ما این سرود را ساخت.»

کلریز در ادامه افزود: دست‌اندرکاران نظرشان این بود که سرود را به خواننده دیگری بدهند تا بخواند. چندنفری این سرود را خواندند اما موردقبولشان قرار نگرفت و مجدد به من پیشنهاد خواندنش را دادند

گلریز با اشاره به اینکه این سرود فرصتی شد تا دوباره از موسیقی حرف زده شود، گفت: «جالب است که وقتی سرود را خواندیم قرار شد در حضور امام(ره) هم اجرا کنیم. حالا این در شرایطی است که آن زمان خیلی کسی جرات نمی‌کرد حرفی از موسیقی بزند. ما خدمت حضرت امام(ره) رفتیم و علی‌رغم حرف‌وحدیث‌های زیادی که در رابطه با موسیقی بود، حتی درباره سرودهای انقلابی، امام ما را با مهربانی مورد مرحمت و لطف خودشان قرار دادند. مرحوم حاج احمد آقا ما را به امام معرفی کردند. با جزییات می‌گفتند که کدام‌یکی از ما نوازنده یا آهنگساز ویا شاعر و خواننده هستیم. جزییات را می‌گفتند و حضرت امام واقعاً تشویق می‌کردند و این اتفاق بزرگی بود که یک گروه موسیقی خدمت حضرت امام رفتند. اگرچه شهادت آقای مطهری درد بزرگی بود و این سرود سعی داشت مرهی بر آلام این درد مردم باشد اما تائید امام در این سرود دو جنبه داشت. یعنی امام هم سرود انقلابی را تائید کردند و هم خود سرود که جنبه تسکین دادن به مردم داشت و دارای اهمیت بود. بعدازآن بود که دست آهنگسازها باز شد و کارهای ماندگاری ساخته شد که نمونه آنها را در ۸ سال دفاع مقدس ساخته شد.

گلریز افزود: با پخش سرود شهید مطهر به‌صورت کاست، ۴ میلیون کاست از آن در همان سال‌های اول به فروش رسید و من مطمئن بودم این سرود سال‌های سال ماندگار می‌شود کما این‌که هنوز نیز بر این عقیده‌ام.

 

بخشی از آهنگ خاطره انگیز «شهید مطهر» را در تریبون هنر ببینید و بشنوید

دانلود ویدیو

تاریخ انتشار :۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad