Ad

افتتاح سه هنرستان جدید دخترانه توسط وزارت ارشاد

وزارت ارشاد: حذف رشته نمایش دختران تصمیم حوزه هنری بوده

تریبون هنر: حذف رشته نمایش دختران تصمیم حوزه هنری بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی در آن نداشته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از افتتاح سه هنرستان جدید دخترانه با ایجاد امکان تحصیل در رشته نمایش خبر داد.

به گزارش تریبون هنر، در روزهای گذشته خبر حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره وابسته به حوزه هنری با واکنش‌های زیادی روبر شد و اگرچه روابط عمومی حوزه هنری این تصمیم را فقط برای یک سال و با هدف بازبینی و تقویت آموزشی عنوان کرد، اما سابقه تصمیم‌گیری‌هایی از این دست مانع پذیرش این توجیه شد.

برخی هنرمندان یاداوری کردند که سال‌ها قبل چنین حذفیاتی در رشته‌های بازیگری و کارگردانی دانشگاه سوره هم اتفاق افتاده بود.

 

در این راستا و در ادامه واکنش‌ها، وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی که متولی اصلی حوزه تئاتر است، در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که هنرستان‌های سوره زیر نظر حوزه هنری اداره می‌شود و حذف رشته نمایش از هنرستان سوره ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.

 

حال مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از علی اکبر صفی‌پور – مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری – با اعلام تحصیل تعداد ۴۳۲ دانش‌آموز دختر در رشته نمایش در سراسر کشور گفته است: از ۴۹ هنرستان موجود در سراسر کشور ۲۳ باب آن دخترانه است و سه باب از هفت هنرستان جدیدی که قرار است در مهر امسال افتتاح شود، هم دخترانه خواهد بود.

صفی پور تصریح کرد: در ۴۹ هنرستان فعال در مجموع ۵ هزار ۸۵۱ هنرجو در رشته های نقاشی، موسیقی، صنایع دستی، نمایش، سینما، پویا نمایی و گرافیک در حال تحصیل هستند که از این تعداد ۳۰۷۳ نفر پسران و ۲۷۷۸ نفر را دختران تشکیل می دهند. همچنین در حال حاضر ۹۶۳ نفر دانش آموز در حال تحصیل در رشته نمایش هستند که در ۱۱ هنرستان دخترانه رشته نمایش دایر است.

او افزود: از هفت هنرستان جدیدی که قرار است در مهر امسال افتتاح شود پنج هنرستان در رشته نمایش پذیرش دانش آموز خواهد داشت.

 

وی در ادامه با اشاره به سابقه هنرستان هنرهای زیبا گفت: هنرستان های هنرهای زیبا یکی از پرسابقه ترین و ماندگارترین شکل از موسسات تمدنی نوین در ایران است که سابقه آن از وزارت فرهنگ و هنر سابق و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعلی بالاتر است. امری است که توسط مرحوم کمال الملک در سال ۱۲۸۷ هجری شمسی بنیان گذاشته شد و سال به سال جلو آمد و سنگ بنایی برای تشکیل وزارت فرهنگ در دوره های گذشته شد. بنابراین امروز هم یکی از ماموریت‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش هنر است که اکنون در دو شکل مهم آموزش رسمی در هنرستان‌های هنرهای زیبا در سراسر کشور و همچنین آموزش غیررسمی که در آموزشگاه‌های هنری در سراسر کشور در حال انجام است. آموزش رسمی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری تنگاتنگ با وزارت آموزش و پرورش با عنوان مدارس وابسته فعال است و آموزش غیر رسمی با نظارت و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط بخش خصوصی و اهالی هنر در سراسر کشور صورت می گیرد.

صفی پور تاکید کرد: امروزه هنرستان هنرهای زیبا جایگاه خوبی در میان هنرستان های کشور به ویژه فعالان حوزه هنر پیدا کرده است و تعداد زیادی از کسانی که در رشته هنر رتبه های زیر ۱۰۰ را به خود اختصاص داده اند از هنرجویان هنرستان هنرهای زیبا در سراسر کشور در رشته های مختلف هستند.

 

وی ادامه داد: قول داده بودیم که در مهر ۱۴۰۰ هیچ استانی وجود نداشته باشد که در آن هنرستان نداشته باشیم و با تاسیس این هنرستان‌ها، هم سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه هر استان هم هنرستان دخترانه و هم پسرانه داشته باشد و همچنین گسترش عدالت آموزشی در سراسر کشور را پیش می بریم. امسال با تاسیس هنرستان در شهر کرد (استان چهارمحال و بختیاری) و بجنورد (خراسان شمالی) تمام استان های کشور دارای هنرستان خواهد شد و تعداد هنرستان های سراسر کشور به ۵۶ هنرستان می رسد.

 

به گفته او بر اساس توافق با وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت انحصاری اجرای پنج رشته را در هنرستان هنرهای زیبا شامل رشته های موسیقی، سینما، نمایش، پویانمایی و هنرهای سنتی در سراسر کشور بر عهده دارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جدول رشد هنرستان ها و رشد هنرجویان در هنرستان ها نشان دهنده این است که ما تلاش کرده‌ایم تمام کسانی که علاقه مند ادامه تحصیل در رشته های هنری هستند از طریق این هنرستان ها امکان ادامه تحصیل در رشته هنری را داشته باشند. در رشته نمایش هم تعداد زیادی از هنرستان‌های کشور این رشته را ارائه می‌کنند.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۶ شهریور ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad