Ad

افتتاح سه هنرستان جدید دخترانه توسط وزارت ارشاد

وزارت ارشاد: حذف رشته نمایش دختران تصمیم حوزه هنری بوده

تریبون هنر: حذف رشته نمایش دختران تصمیم حوزه هنری بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی در آن نداشته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از افتتاح سه هنرستان جدید دخترانه با ایجاد امکان تحصیل در رشته نمایش خبر داد.

به گزارش تریبون هنر، در روزهای گذشته خبر حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره وابسته به حوزه هنری با واکنش‌های زیادی روبر شد و اگرچه روابط عمومی حوزه هنری این تصمیم را فقط برای یک سال و با هدف بازبینی و تقویت آموزشی عنوان کرد، اما سابقه تصمیم‌گیری‌هایی از این دست مانع پذیرش این توجیه شد.

برخی هنرمندان یاداوری کردند که سال‌ها قبل چنین حذفیاتی در رشته‌های بازیگری و کارگردانی دانشگاه سوره هم اتفاق افتاده بود.

 

در این راستا و در ادامه واکنش‌ها، وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی که متولی اصلی حوزه تئاتر است، در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که هنرستان‌های سوره زیر نظر حوزه هنری اداره می‌شود و حذف رشته نمایش از هنرستان سوره ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.

 

حال مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از علی اکبر صفی‌پور – مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری – با اعلام تحصیل تعداد ۴۳۲ دانش‌آموز دختر در رشته نمایش در سراسر کشور گفته است: از ۴۹ هنرستان موجود در سراسر کشور ۲۳ باب آن دخترانه است و سه باب از هفت هنرستان جدیدی که قرار است در مهر امسال افتتاح شود، هم دخترانه خواهد بود.

صفی پور تصریح کرد: در ۴۹ هنرستان فعال در مجموع ۵ هزار ۸۵۱ هنرجو در رشته های نقاشی، موسیقی، صنایع دستی، نمایش، سینما، پویا نمایی و گرافیک در حال تحصیل هستند که از این تعداد ۳۰۷۳ نفر پسران و ۲۷۷۸ نفر را دختران تشکیل می دهند. همچنین در حال حاضر ۹۶۳ نفر دانش آموز در حال تحصیل در رشته نمایش هستند که در ۱۱ هنرستان دخترانه رشته نمایش دایر است.

او افزود: از هفت هنرستان جدیدی که قرار است در مهر امسال افتتاح شود پنج هنرستان در رشته نمایش پذیرش دانش آموز خواهد داشت.

 

وی در ادامه با اشاره به سابقه هنرستان هنرهای زیبا گفت: هنرستان های هنرهای زیبا یکی از پرسابقه ترین و ماندگارترین شکل از موسسات تمدنی نوین در ایران است که سابقه آن از وزارت فرهنگ و هنر سابق و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعلی بالاتر است. امری است که توسط مرحوم کمال الملک در سال ۱۲۸۷ هجری شمسی بنیان گذاشته شد و سال به سال جلو آمد و سنگ بنایی برای تشکیل وزارت فرهنگ در دوره های گذشته شد. بنابراین امروز هم یکی از ماموریت‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش هنر است که اکنون در دو شکل مهم آموزش رسمی در هنرستان‌های هنرهای زیبا در سراسر کشور و همچنین آموزش غیررسمی که در آموزشگاه‌های هنری در سراسر کشور در حال انجام است. آموزش رسمی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری تنگاتنگ با وزارت آموزش و پرورش با عنوان مدارس وابسته فعال است و آموزش غیر رسمی با نظارت و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط بخش خصوصی و اهالی هنر در سراسر کشور صورت می گیرد.

صفی پور تاکید کرد: امروزه هنرستان هنرهای زیبا جایگاه خوبی در میان هنرستان های کشور به ویژه فعالان حوزه هنر پیدا کرده است و تعداد زیادی از کسانی که در رشته هنر رتبه های زیر ۱۰۰ را به خود اختصاص داده اند از هنرجویان هنرستان هنرهای زیبا در سراسر کشور در رشته های مختلف هستند.

 

وی ادامه داد: قول داده بودیم که در مهر ۱۴۰۰ هیچ استانی وجود نداشته باشد که در آن هنرستان نداشته باشیم و با تاسیس این هنرستان‌ها، هم سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه هر استان هم هنرستان دخترانه و هم پسرانه داشته باشد و همچنین گسترش عدالت آموزشی در سراسر کشور را پیش می بریم. امسال با تاسیس هنرستان در شهر کرد (استان چهارمحال و بختیاری) و بجنورد (خراسان شمالی) تمام استان های کشور دارای هنرستان خواهد شد و تعداد هنرستان های سراسر کشور به ۵۶ هنرستان می رسد.

 

به گفته او بر اساس توافق با وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت انحصاری اجرای پنج رشته را در هنرستان هنرهای زیبا شامل رشته های موسیقی، سینما، نمایش، پویانمایی و هنرهای سنتی در سراسر کشور بر عهده دارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جدول رشد هنرستان ها و رشد هنرجویان در هنرستان ها نشان دهنده این است که ما تلاش کرده‌ایم تمام کسانی که علاقه مند ادامه تحصیل در رشته های هنری هستند از طریق این هنرستان ها امکان ادامه تحصیل در رشته هنری را داشته باشند. در رشته نمایش هم تعداد زیادی از هنرستان‌های کشور این رشته را ارائه می‌کنند.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۶ شهریور ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad