Ad


رئیس حوزه هنری: جشنواره تابع وضع موجود سینماست

تریبون هنر:‌ رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری بیان کرد: جشنواره تابع وضع موجود سینماست و نمی‌تواند فراتر از آن حرکت کند. با همه این تفاسیر جشنواره فیلم فجر نقش راهبردی و تأثیرگذاری در بلندمدت دارد.

حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تولیدات سینمایی این مجموعه که به بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده‌اند، بیان کرد: امسال ۴ فیلم از جمله فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی را در جشنواره داریم که موضوع آن بازخوانی وقایع ابتدایی دهه ۶۰ در تاریخ انقلاب اسلامی است.

وی درباره این فیلم گفت: قصه این فیلم در بستر یکی از حوادث مهم ابتدای انقلاب می‌گذرد و این پروژه برای ما به دلیل تثبیت جایگاه کارگردان جوانی چون امیرعباس ربیعی که دومین ساخته سینمایی خود را تجربه می‌کند، نیز موضوعیت داشت.

رئیس سازمان سینمایی سوره درباره دیگر اثر حوزه هنری یعنی «صورت فلکی» نیز اظهار کرد: همان رویکردی که برای «ضد» داشتیم، برای «صورت فلکی» هم در نظر گرفتیم و این پروژه را با حسین دارابی به عنوان دومین تجربه کارگردانی‌اش کلید زدیم. در حقیقت عوامل اصلی این اثر یعنی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده پس از ساخت «مصلحت» که در دوره گذشته جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول را کسب کرد، دوباره در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا اثر جدیدی را خلق کنند.

جعفریان افزود: «صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، یک ملودرام اجتماعی است که با نگاهی زنانه به مقطعی مهم از یک دهه اخیر جامعه ایران می‌پردازد که تاکنون در سینما به آن پرداخته نشده است.

وی درباره ۲ فیلم سینمایی دیگر سازمان سینمایی حوزه هنری در جشنواره فجر پیش رو، با نام‌های «دسته دختران» و «شادروان» که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده‌اند، اظهار کرد: ما در کنار تولید آثاری با موضوعات دفاع مقدس، تاریخ انقلاب، سیاسی، اجتماعی و… به این موضوع فکر کردیم که خوب است در سبد کارهایی که برای مخاطبان در نظر می‌گیریم، تنوعی در ژانر، موضوع و محتوا داشته باشیم و از سویی از فیلمساز جوان و مستعدی چون حسین نمازی که پیشتر با فیلم «آپاندیس» توانایی خود را نشان داد، حمایت کنیم.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری عنوان کرد: «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران، در کنار تمام ویژگی‌هایی که دارد، اثری دغدغه‌مند، مفرح و سالم برای عموم مخاطبان سینماست و تولید چنین آثاری می‌تواند ما را برای تحقق هدف خلق فیلم‌هایی با محتوای خانواده‌محور کمک کند.

سال گذشته در پروژه «مصلحت» با سازمان اوج همکاری داشتیم و امسال توانستیم با بنیاد سینمایی فارابی در ۲ پروژه سینمایی مشارکت کنیم. برنامه ما این است که سال آینده بتوانیم با نهادهای دیگری در زمینه تولید آثار همکاری کنیموی درباره «دسته دختران» که اثری متفاوت و کنجکاوی‌برانگیز در حوزه دفاع مقدس است، توضیح داد: این پروژه روایتی نادیده و منحصر به فرد در خصوص مقاومت دختران ایران در دفاع مقدس است و به چند دلیل برای ما اهمیت ویژه داشت. شاید بتوان گفت مهمترین دلیل آن است که قصد داریم به جریان اقتباس در سینما توجه کنیم و تا جایی که امکان دارد هر سال یک اثر با اقتباس از ادبیات خلق کنیم. این اتفاق می‌تواند به پشتوانه گنجینه ارزشمندی که در حوزه هنری وجود دارد، اتفاق بیفتد. چراکه کتاب‌های خوبی در حوزه ادبیات پایداری توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده، بخش قابل توجهی از داستان «دسته دختران» اقتباس از کتاب‌ها و داستان‌هایی است که درباره اشغال خرمشهر به نگارش درآمده است.

جعفریان درباره دلیل همکاری با بنیاد سینمایی فارابی برای تولید «دسته دختران» گفت: به هر حال تولید آثار در حوزه دفاع مقدس با شرایط فعلی سخت است. ساخت این اثر نیز در زمانی اتفاق افتاد که کرونا در کشور بیش از همیشه گسترش پیدا کرده و پیشبرد پروژه در این شرایط سخت‌تر از همیشه بود. از سویی مشارکت با نهادها و گروه‌های مختلف برای تقویت جریان تولید محتوای سالم و هدفمند، از سیاست‌های سینمایی ماست.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با اشاره به تمرکز بر احیای جریان تولید در حوزه هنری توضیح داد: برای احیای جریان تولید باید مؤلفه‌های گوناگونی را در نظر گرفت. اما در نگاه اول یکی از موانع آن تأمین سرمایه است. البته این همه ماجرا نیست و ما تلاش می‌کنیم در همکاری با دیگر نهادها کار خود را پیش ببریم. به عنوان مثال سال گذشته در پروژه «مصلحت» با سازمان اوج همکاری داشتیم و امسال توانستیم با بنیاد سینمایی فارابی در ۲ پروژه سینمایی مشارکت کنیم. برنامه ما این است که سال آینده بتوانیم با نهادهای دیگری در زمینه تولید آثار همکاری کنیم.

جعفریان در ادامه با بیان اینکه بدیهی است که جشنواره فیلم فجر جایگاه مهمی در سینمای ایران و تولید و اکران فیلم‌ها دارد، گفت: هویت جشنواره فیلم فجر و اعتبار آن بر هنرمندان، منتقدان و مخاطبان سینما پوشیده نیست. این جشنواره با همه فراز و نشیب‌ها در سال‌های مختلف همیشه الهام‌بخش بوده و سینماگران به نوعی برنامه خود را تنظیم می‌کردند تا به جشنواره برسند.

وی توضیح داد: اگرچه به هر دوره این جشنواره انتقادهایی از جمله تکرار ژانر و یک‌دست‌بودن آثار وارد بوده است، اما جشنواره تابع وضع موجود سینماست و نمی‌تواند فراتر از آن حرکت کند. با همه این تفاسیر جشنواره فیلم فجر نقش راهبردی و تأثیرگذاری در بلندمدت دارد و با اعتبارش می‌تواند به فیلمسازان و اکوسیستم سینما چه از نظر محتوا و مضمون و چه به لحاظ قالب و ژانر جهت بدهد. در حقیقت این جشنواره با ابزارهایی که در اختیار دارد، فیلمساز را تشویق می‌کند که فیلمش را به گونه‌ای بسازد که جایزه ببرد و دیده شود.

رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: اگرچه جشنواره فیلم فجر مهم و تأثیرگذار است، اما همه سینما نیست. چراکه اکثر فیلم‌هایی که در طول یک‌سال تولید می‌شوند، راهی جشنواره نمی‌شوند. در حالی که باید به آن آثار نیز توجه و از آن‌ها حمایت شود.

جعفریان در پایان با بیان اینکه سازمان سینمایی حوزه هنری علاوه بر احیای جریان تولید در عرصه توزیع نیز برنامه جدی دارد، مطرح کرد: راه‌اندازی سازوکار یکپارچه توزیع و نمایش، توسعه عادلانه زیرساخت‌های سینمایی، تنوع سازوکارهای پخش و شکستن کلیشه‌های مرسوم اکران در سینمای ایران از برنامه‌های در دست اقدام ماست که با جدیت دنبال می‌کنیم.

تاریخ انتشار :۱۵ دی ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

  • سید جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

    تریبون هنر: حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است. سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش […]

  • نامه علیرضا داوودنژاد به عطاران، پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد

    تریبون هنر: علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲»نامه ای را خطاب به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر،چهارشنبه سپری شده ۴ مرداد ماه در پردیس سینمایی «ایران مال» مراسم افتتاحیه فیلم «مصائب شیرین ۲» در […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad