Ad

در پیامی به جشنواره تئاتر استان ها

علی نصیریان از شکل گیری تئاتر در ایران می گوید

تریبون هنر: علی نصیریان پیامی خطاب به سی و سومین جشنواره تئاتر استان‌های کشور منتشر کرد.

به گزارش تریبون هنر، علی نصیریان به سی و سومین جشنواره تئاتر استان‌های کشور که آبان ماه سال جاری در حال برگزاری است، پیام داد. متن پیام بدین شرح است:

«در اواسط دهه‌ی سی که اداره‌ی هنرهای دراماتیک تأسیس شد و ما در آنجا جمع شدیم، رفته رفته به تئاتر جوان شهرستان توجه شد.

برای اولین بار یکی دو نفر از ما را به منظور کمک‌های فنی و هنری به شیراز و اصفهان اعزام کردند. آنچه ما دریافتیم کمبود امکانات مادی و مهم‌تر از آن کمبود فرهنگ و اطلاعات فنی تئاتری از بازیگری تا کارگردانی و نویسندگی و طراحی صحنه و غیره بود. نه کتابی وجود داشت و نه معلمی آزموده، جوانان مستعد و مشتاق با تکیه به استعداد خودجوش خود با اطلاعاتی که از گوشه و کنار به دست آورده بودند کار می‌کردند و گه‌گاه کارهای درخور توجهی هم اجرا می‌کردند.

در نتیجه به این فکر افتادیم که اولین قدم کمک به آنها مسئله آشنایی با مبانی و اصول تئاتر است تصمیم گرفتیم که از فارغ التحصیلان دو دانشکده تئاتر که در آن زمان در تهران وجود داشت برای ایجاد مراکز آموزش تئاتر در شهرستان‌ها استفاده کنیم. در همان دوران گروه‌های تئاتر در تهران به شهرستان‌ها سفر می‌کردند و تئاترهایی را که در تهران اجرا شده بود برای مردم در شهرهای دیگر ایران اجرا می‌کردند. در همین رفت و آمدها با جوانان شهرستانی آشنا شدیم و رفته رفته ارتباط هنری و فرهنگی جالبی ایجاد شد. با این تفاصیل کم‌کم تئاتر شهرستان نصج گرفت و بارور شد و ما را به فکر برگزاری جشنواره تئاتر شهرستان انداخت. قبل از انقلاب سه دوره‌ی این جشنواره درسال‌های ۵۵، ۵۶ و ۵۷ برگزار شد. در گوشه و کنار ایران در هر زمینه‌ای استعدادهای درخشانی وجود دارد که متأسفانه شناخته نمی‌شود و به رشد و بروز نمی‌رسد. جشنواره تئاتر شهرستان امکانی است برای ارائه و نمایش خلاقیت‌ها و استعدادهای جوان شهرستان‌ها.

امیدورام در دوره آخر که سی و سومین دوره‌ی جشنواره تئاتر شهرستان بعد از انقلاب است با تلاش‌ها و کوشش‌های جوانان ثمرات پرباری برای آینده تئاتر ایران داشته باشد.»

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۶ آبان ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فرامرز صدیقی

    تریبون هنر: در تمام یک سال گذشته به رسم همه احوالپرسی‌هایمان از هنرمندان قدیمی، دنبال باریگری بودیم که با وجود پیدا کردن شماره تلفنش، هیچ گاه موفق به صحبت با او نشدیم و حتی پیگیری از برخی همکارانش در خانه سینما نشان می‌داد آن‌ها هم به دنبال رد و نشانی […]

  • نمایشگاه نقاشی مسعود کیمیایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: نقاشی های مسعود کیمیایی جهان بینی منحصر به فردی دارند. کمپوزوسیونی خاص و نوآورانه و برآمده از زندگی انسان امروز دارند و با عصیانی که منجر به خشمی آگاهانه شده همراهند. انگار مانیفست و جهان بینی و تفکر خالق خود در تمام این سال ها […]

  • بهروز وثوقی
    نزدیک تر از همیشه به وطن
    بهروز را به آقای وثوقی ترجیح می دهیم
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: بهروز وثوقی را می شد داشته باشیم که خب نداشتیم! کمی خودش نخواست و کمی بیشتر از خودش دیگران. دیگرانی که خیلی وقت ها جایگاه “لولو خورخوره” را داشته اند؛ یعنی هم ترسناک بوده اند و هم واقعیّت حضورشان در شک و شبهات گرفتار […]

  • نیکی کریمی

    تریبون هنر: نیکی کریمی از پرافتخارترین زنان سینماگر در تاریخ سینمای ایران است. او متولد ۱۹ آبان ۱۳۵۰ در تهران است. او پرافتخارترین زن سینماگر ایرانی در عرصه های بین المللی است و جوایز متعددی را برای بازیگری و کارگردانی از جشنواره های معتبر کشورهای مختلف دریافت کرده است و در […]

  • بازی مرکب
    هیاهو برای هیچ
    بازی مرکّب سریال خوبی است، همین!
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: تمام فضای مجازی پر شده از تصاویر و مطلب هایی که هر کدامشان به نوعی کنایه می زنند به یک سریال کره ای. سریالی کره ای با عنوان “بازی مرکّب” که از شبکه مطرح نتفلیکس پخش شده و ظاهراً استقبال فوق العاده ای را […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad