Ad

با حضور همایون اسعدیان

رضا کیانیان: از عباس کیارستمی درس بزرگی گرفتم

تریبون هنر: رضا کیانیان گفت: درس بزرگی که از آقای کیارستمی گرفتم، این بود که او همیشه می گفت برای نشان دادن واقعیت باید واقعیت را عوض کرد.

به گزارش تریبون هنر، رضا کیانیان که ۶ آبان ماه در موزه هنرهای معاصر تهران در اختتامیه جایزه عکس “پنج” که به بهانه آغاز یک هفته ای نمایش فیلم های درباره عباس کیارستمی در سینما تک برگزار می شد، با بیان این مطلب ادامه داد: برای آن که بتوانیم در یک فیلم به تماشاگر بفهمانیم که آن چیزی که درحال تماشا هستید واقعیت است، باید خودمان در واقعیت دست ببریم و گرنه نشان دادن واقعیت آن طور که هست، برای ذهن مردم باورپذیر نخواهد بود.

در این مراسم که در سالن اصلی سینما تک موزه هنرهای معاصر برگزار شد، نماینده فرهنگی سفارت ایتالیا رومانووا و ژاپن ماتسوشیتا، احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر، همایون اسعدیان کارگردان، رضا کیانیان بازیگر و رضا بانگیز هنرمند نقاش حضور داشتند.

احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران با ابراز خرسندی از این که سینماتک موزه بعد از مدتها با نام و یاد عباس کیارستمی فعالیت‌اش را آغاز می کند،گفت: عباس کیارستمی یکی از مواریث بزرگ فرهنگی و هنری معاصر کشور ما است که در روزگار کنونی اهمیت آن از مواریث دیگر تاریخی اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

 

سپس دبیر اول سفارت کشور ایتالیا خانم رومانووا به روی صحنه آمد و بعد از تشکر از عوامل جشنواره و هنرمندان و با ابراز خوشحالی از حضورش در مراسم، سخنانی را به نمایندگی از جوزپه پرونه سفیر ایتالیا مطرح کرد و در ادامه سخنانش از همکاری سفارت ایتالیا در تاریخ ۲۲مهرماه سال ۱۴۰۰ که یکی از بخش های مهم دیگر جایزه بین المللی عکس پنج می باشد ابراز خرسندی کرد. (در این مراسم شانزده عکاس بزرگ و مطرح جهان با این جشنواره همکاری داشتند که بیست و یک عکس از این هنرمندان در سفارت ایتالیا به نمایش گذاشته شد.)
وی همچنین گفت: عباس کیارستمی یک عنصر مهم فرهنگی، فقط برای کشور ایران نیست بلکه این هنرمند در سطح بین المللی مخصوصا ایتالیا دارای اهمیت ویژه ای است. عباس کیارستمی یک هنرمند بزرگ و جهانی به تمام معناست و درست است که او یک کارگردان سرشناس است اما او یکی از هنرمندان بزرگ عکاس، فیلسوف و شاعر با چهره بین المللی است که برای ما ایتالیایی ها یادآور چهره های سرشناس سینمای کشورمان مانند روبرتو روسلینی فیلمساز مطرح ایتالیا یا فدریکو فلینی است.

او با اشاره به فیلم “کپی برابر اصل” که عباس کیارستمی در ایتالیا ساخته است، ادامه داد: این فیلم طرفداران بسیار زیادی در این کشور دارد و باعث ایجاد روابط دوستانه شده است و در خیلی از جشنواره های بزرگ ما نظیر جشنواره بین المللی فیلم “ونیز” حضور عباس کیارستمی باعث افتخار کشور ایتالیا بوده است.

 

نماینده سفارت ایتالیا در پایان مطرح کرد: همان طور که مردم ایتالیا کیارستمی را یکی از مهم ترین چهره های فرهنگی جهان می شناسند اما این چهره هنری را تنها پل ارتباطی معتبر بین ایران و ایتالیا می‌دانند .

 

همایون اسعدیان

 

همایون اسعدیان کارگردان هم در سخنانی یادآور شد: علاقه من به کیارستمی به فیلم های اولیه اش بر می گردد. زمانی که من در کانون پرورش فکری کار می کردم ، عاشق این شخصیت هنری بودم و خیلی از فیلم های مورد علاقه ام در آن دوران، فیلم‌هایی مثل “مسافر” ، “نان” و “کوچه”، “لباسی برای عروسی” بود.

او در ادامه بیان کرد که فیلم های عباس کیارستمی مثل تمامی آثار بزرگ جهان مثل “هملت” شکسپیر تو را برای سالیان سال درگیر خود می کند و این موضوع به این دلیل است که عباس کیارستمی به دور از هر گونه مسائل سیاسی در فیلم هایش مستقیما، ویژگی های انسانی را فریاد می‌زد.

همایون اسعدیان گفت که فیلم های عباس کیارستمی تاریخ انقضا ندارند و آن را به لحاظ ماندگاری هم پایه شعرهای حافظ و شکسپیر می‌دانند.

 

ماتسوشیتا مسئول فرهنگی سفارت ژاپن هم خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید، عباس کیارستمی رابطه نزدیک با کشور ژاپن داشتند و این هنرمند، سفیر فرهنگی بین ایران و ژاپن از طریق فیلم هایشان بودند. عباس کیارستمی در طول حیات خود با یکی از مهم ترین کارگردان های ژاپن آکیرا کوروساوا دوستی نزدیکی داشتند و این هنرمند تحت تاثیر کارگردان مشهور ژاپنی “اوزو یاساجیرو” بودند.

 

در پایان برنامه فیلم “همراه با باد” ساخته مهدی شادی زاده و تهیه کنندگی علیرضا شادی زاده به نمایش درآمد.

کنسرت دوئت ویولون و ویولا به نوازندگی صبا صفوی و یاسر جلالوند از هنرمندان ویولونیست‌ از جمله برنامه های بود که اجرا شد ، سارا امیری بعنوان مجری و مترجم و مهدی شادی زاده دبیر و موسس جایزه بین المللی عکس پنج نیز در این برنامه سخنانی را مطرح کردند.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۷ آبان ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

  • برای سالروز تولد علی نصیریان: هزارچهره در بازیگری، یک چهره برای مردم

    تریبون هنر: علی نصیریان به مرد هزار چهره شهره است و همچنان می‌تواند شما را با ذوق و هنرش غافلگیر کند اما پای مردم که به میان بیاید، نشان داده فقط یک چهره دارد؛ در کنار مردم اما نه با جنجال و هیاهو. به گزارش تریبون هنر، امروز، ۱۵ بهمن […]

  • چرا اسکار روی نام «دی کاپریو» خط قرمز کشید؟

    تریبون هنر: لئوناردو دی‌کاپریو در اسکار امسال مورد بی توجهی کامل قرار گرفته است. آن هم در دوره ای که در فیلمی از مارتین اسکورسیزی به ایفای نقش پرداخته. از سوی دیگر کریستوفر نولان با «اوپنهایمر» یک گام دیگر به فتح جوایز اسکار نزدیک شد.همانطور که پیش‌بینی می‌شد «اوپنهایمر» با […]

  • نگاهی به فصل دوم سریال «مستوران»؛ وقتی اسطوره جذاب می‌شود

    تریبون هنر: سریال «مستوران» با روایتی جادویی از داستانی اسطوره‌ای ساخته شده است،‌ سریالی که این روزها فصل دومش از شبکه یک سینما در حال پخش بوده و یک داستان کهن را دستمایه جذب مخاطب کرده است. همیشه بشر قصه‌های افسانه‌ای جذاب بوده‌اند. گواه این ادعا انبوه آثار ادبی به […]

Ad
Ad
Ad