Ad

با حضور همایون اسعدیان

رضا کیانیان: از عباس کیارستمی درس بزرگی گرفتم

تریبون هنر: رضا کیانیان گفت: درس بزرگی که از آقای کیارستمی گرفتم، این بود که او همیشه می گفت برای نشان دادن واقعیت باید واقعیت را عوض کرد.

به گزارش تریبون هنر، رضا کیانیان که ۶ آبان ماه در موزه هنرهای معاصر تهران در اختتامیه جایزه عکس “پنج” که به بهانه آغاز یک هفته ای نمایش فیلم های درباره عباس کیارستمی در سینما تک برگزار می شد، با بیان این مطلب ادامه داد: برای آن که بتوانیم در یک فیلم به تماشاگر بفهمانیم که آن چیزی که درحال تماشا هستید واقعیت است، باید خودمان در واقعیت دست ببریم و گرنه نشان دادن واقعیت آن طور که هست، برای ذهن مردم باورپذیر نخواهد بود.

در این مراسم که در سالن اصلی سینما تک موزه هنرهای معاصر برگزار شد، نماینده فرهنگی سفارت ایتالیا رومانووا و ژاپن ماتسوشیتا، احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر، همایون اسعدیان کارگردان، رضا کیانیان بازیگر و رضا بانگیز هنرمند نقاش حضور داشتند.

احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران با ابراز خرسندی از این که سینماتک موزه بعد از مدتها با نام و یاد عباس کیارستمی فعالیت‌اش را آغاز می کند،گفت: عباس کیارستمی یکی از مواریث بزرگ فرهنگی و هنری معاصر کشور ما است که در روزگار کنونی اهمیت آن از مواریث دیگر تاریخی اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

 

سپس دبیر اول سفارت کشور ایتالیا خانم رومانووا به روی صحنه آمد و بعد از تشکر از عوامل جشنواره و هنرمندان و با ابراز خوشحالی از حضورش در مراسم، سخنانی را به نمایندگی از جوزپه پرونه سفیر ایتالیا مطرح کرد و در ادامه سخنانش از همکاری سفارت ایتالیا در تاریخ ۲۲مهرماه سال ۱۴۰۰ که یکی از بخش های مهم دیگر جایزه بین المللی عکس پنج می باشد ابراز خرسندی کرد. (در این مراسم شانزده عکاس بزرگ و مطرح جهان با این جشنواره همکاری داشتند که بیست و یک عکس از این هنرمندان در سفارت ایتالیا به نمایش گذاشته شد.)
وی همچنین گفت: عباس کیارستمی یک عنصر مهم فرهنگی، فقط برای کشور ایران نیست بلکه این هنرمند در سطح بین المللی مخصوصا ایتالیا دارای اهمیت ویژه ای است. عباس کیارستمی یک هنرمند بزرگ و جهانی به تمام معناست و درست است که او یک کارگردان سرشناس است اما او یکی از هنرمندان بزرگ عکاس، فیلسوف و شاعر با چهره بین المللی است که برای ما ایتالیایی ها یادآور چهره های سرشناس سینمای کشورمان مانند روبرتو روسلینی فیلمساز مطرح ایتالیا یا فدریکو فلینی است.

او با اشاره به فیلم “کپی برابر اصل” که عباس کیارستمی در ایتالیا ساخته است، ادامه داد: این فیلم طرفداران بسیار زیادی در این کشور دارد و باعث ایجاد روابط دوستانه شده است و در خیلی از جشنواره های بزرگ ما نظیر جشنواره بین المللی فیلم “ونیز” حضور عباس کیارستمی باعث افتخار کشور ایتالیا بوده است.

 

نماینده سفارت ایتالیا در پایان مطرح کرد: همان طور که مردم ایتالیا کیارستمی را یکی از مهم ترین چهره های فرهنگی جهان می شناسند اما این چهره هنری را تنها پل ارتباطی معتبر بین ایران و ایتالیا می‌دانند .

 

همایون اسعدیان

 

همایون اسعدیان کارگردان هم در سخنانی یادآور شد: علاقه من به کیارستمی به فیلم های اولیه اش بر می گردد. زمانی که من در کانون پرورش فکری کار می کردم ، عاشق این شخصیت هنری بودم و خیلی از فیلم های مورد علاقه ام در آن دوران، فیلم‌هایی مثل “مسافر” ، “نان” و “کوچه”، “لباسی برای عروسی” بود.

او در ادامه بیان کرد که فیلم های عباس کیارستمی مثل تمامی آثار بزرگ جهان مثل “هملت” شکسپیر تو را برای سالیان سال درگیر خود می کند و این موضوع به این دلیل است که عباس کیارستمی به دور از هر گونه مسائل سیاسی در فیلم هایش مستقیما، ویژگی های انسانی را فریاد می‌زد.

همایون اسعدیان گفت که فیلم های عباس کیارستمی تاریخ انقضا ندارند و آن را به لحاظ ماندگاری هم پایه شعرهای حافظ و شکسپیر می‌دانند.

 

ماتسوشیتا مسئول فرهنگی سفارت ژاپن هم خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید، عباس کیارستمی رابطه نزدیک با کشور ژاپن داشتند و این هنرمند، سفیر فرهنگی بین ایران و ژاپن از طریق فیلم هایشان بودند. عباس کیارستمی در طول حیات خود با یکی از مهم ترین کارگردان های ژاپن آکیرا کوروساوا دوستی نزدیکی داشتند و این هنرمند تحت تاثیر کارگردان مشهور ژاپنی “اوزو یاساجیرو” بودند.

 

در پایان برنامه فیلم “همراه با باد” ساخته مهدی شادی زاده و تهیه کنندگی علیرضا شادی زاده به نمایش درآمد.

کنسرت دوئت ویولون و ویولا به نوازندگی صبا صفوی و یاسر جلالوند از هنرمندان ویولونیست‌ از جمله برنامه های بود که اجرا شد ، سارا امیری بعنوان مجری و مترجم و مهدی شادی زاده دبیر و موسس جایزه بین المللی عکس پنج نیز در این برنامه سخنانی را مطرح کردند.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۷ آبان ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad