Ad


اکبر گلپا در برج آزادی بعد از ۵۰ سال

تریبون هنر: اکبر گلپا برای اولین بار در در چهار دهه اخیر در برج آزادی حضور یافت
اکبر گلپایگانی، معروف به گُلپا از خوانندگان سرشناس موسیقی اصیل ایرانی میهمان مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی شد.
به گزارش تریبون هنر به نقل از  روابط عمومی برج آزادی، گلپا به همراه همسر خود گلرخ گرایلی برای اولین بار از مجموعه، موزه عکاسی، نمایشگاه‌ها و طبقات به همراه استادان پیشکسوت جدیدالاسلام، آقاجانی ، رجبی خواه، صادقی و سیدعباس عظیمی رئیس برج آزادی بازدید کردند.

اکبر گلپا در این دیدار گفت : برج آزادی نماد ملی ایران است و همگی برای حفظ و نگهداری آن باید تلاش کنیم. او در بخشی از سخنانش با اشاره به خاطراتی به یاد ماندنی از سفرش با هنرمندان پیشکسوت به جزیره زیبای کیش گفت : هرچند هنرمندان پیشکسوت از خدمات آقای عظیمی محروم شدند ولی باعث خوشحالی است که او در همین مدت کوتاه و در شرایط کرونایی باعث تحولات جدی در برج آزادی شده است.

این هنرمند پیشکسوت گفت : حضور آقای عظیمی باعث شد تا بسیاری از هنرمندان پیشکسوت پا در برج آزادی تهران بگذارند، فعالیت کنند و خبرها را می شنوم که رفت و آمد و برنامه هنرمندان بزرگ ایران در این مدت در برج آزادی بسیار بوده و خوشحال هستم که به اتفاق همسرم و بعد از ۵۰ سال از این برج دیدن می کنم. او ادامه داد : این معماری بی نظیر است و باید به همه کسانی که در طراحی و ساخت این بنا نقش داشته‌اند تبریک بگویم. من از همه مردم ایران دعوت می کنم که حتماً برای دیدن برج آزادی برنامه ریزی کنند.

 

اکبر گلپایگانی (۱۰ بهمن ۱۳۱۲ در تهران) معروف به گُلپا از برترین خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی است. پدر و پدر بزرگش از خواننده های خوبی بودند. وی آواز راهم طوری خواند که ورد زبان ها شد و بعد از این دوره ی موفق ،به ترانه خوانی روی آورد و از آنجا که از ریشه ی محکمی بر خور دار بود بسیاری از آثارش خیلی سریع مشهور شدند.

گلپا از محضر استادانی نظیر حاج آقا محمد ایرانی، ادیب خوانساری و همچنین صفحات طاهرزاده بهره می گیرد ولی به هیچ وجه کوششی به عمل نمی آورد که از آنها تقلید کند.
ایشان در سال ۱۹۵۶ میلادی ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵به همراه علی اصغر بهاری (استاد کمانچه) ونور علی برومند (ردیف دان و استاد تار )در سازمان یونسکو دو تصنیف ،یکی در دستگاه سه گاه و دیگری در مایه ی اصفهان، با اشعار سعدی و حافظ اجرا کرد و بدین ترتیب می توان گفت، گلپایگانی و برو مند و بهاری، از پیشروان معرفی آواز و موسیقی ایرانی در سطح جهان هستند.

 

تاریخ انتشار :۲۰ آبان ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فرامرز صدیقی

    تریبون هنر: در تمام یک سال گذشته به رسم همه احوالپرسی‌هایمان از هنرمندان قدیمی، دنبال باریگری بودیم که با وجود پیدا کردن شماره تلفنش، هیچ گاه موفق به صحبت با او نشدیم و حتی پیگیری از برخی همکارانش در خانه سینما نشان می‌داد آن‌ها هم به دنبال رد و نشانی […]

  • نمایشگاه نقاشی مسعود کیمیایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: نقاشی های مسعود کیمیایی جهان بینی منحصر به فردی دارند. کمپوزوسیونی خاص و نوآورانه و برآمده از زندگی انسان امروز دارند و با عصیانی که منجر به خشمی آگاهانه شده همراهند. انگار مانیفست و جهان بینی و تفکر خالق خود در تمام این سال ها […]

  • بهروز وثوقی
    نزدیک تر از همیشه به وطن
    بهروز را به آقای وثوقی ترجیح می دهیم
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: بهروز وثوقی را می شد داشته باشیم که خب نداشتیم! کمی خودش نخواست و کمی بیشتر از خودش دیگران. دیگرانی که خیلی وقت ها جایگاه “لولو خورخوره” را داشته اند؛ یعنی هم ترسناک بوده اند و هم واقعیّت حضورشان در شک و شبهات گرفتار […]

  • نیکی کریمی

    تریبون هنر: نیکی کریمی از پرافتخارترین زنان سینماگر در تاریخ سینمای ایران است. او متولد ۱۹ آبان ۱۳۵۰ در تهران است. او پرافتخارترین زن سینماگر ایرانی در عرصه های بین المللی است و جوایز متعددی را برای بازیگری و کارگردانی از جشنواره های معتبر کشورهای مختلف دریافت کرده است و در […]

  • بازی مرکب
    هیاهو برای هیچ
    بازی مرکّب سریال خوبی است، همین!
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: تمام فضای مجازی پر شده از تصاویر و مطلب هایی که هر کدامشان به نوعی کنایه می زنند به یک سریال کره ای. سریالی کره ای با عنوان “بازی مرکّب” که از شبکه مطرح نتفلیکس پخش شده و ظاهراً استقبال فوق العاده ای را […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad