Ad


نگاهی به «راز سانتاویتوریا» با بازی آنتونی کوئین / یادداشت بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: راز سانتاویتوریا فیلم سرخوشانه و خوبی است که زیاد دیده نشده و قدر ندیده. فیلمی به کارگردانی استنلی کرامر و بازی بسیار زیبای آنتونی کوئین.

فیلم داستان واقعی مردم شهری در ایتالیا به اسم سانتا ویتوریا است که شغل اصلی شان تولید شراب است و با تسخیر ایتالیا توسط آلمان ها در جنگ جهانی دوم، تصمیم می گیرند یک میلیون بطری شراب را مخفی کنند تا به دست آلمان ها نیفتد.

بازی آنتونی کوئین در نقش مردی دائم الخمر و تا حدی شیرین عقل، یکی از بهترین بازی ها در ایفای نقش چنین پرسوناژهایی است. او در این فیلم حیرت انگیز است. در ۵۴ سالگی، می رقصد و می خروشد و کتک می خورد و پیروز می شود و سرخوشی زیبایی را ایجاد می کند. به نظرم هر بازیگری که می خواهد مستی را بازی کند، باید این فیلم را به عنوان یک الگوی مهم تماشا کند.

راز سانتاویتوریا (با اقتباس از رمان موفقی به همین نام)داستان مردمانی عادی و عامی است که برای بقای اقتصادی خود تلاش می کنند و در هیاهوی فیلم های متفکرانه و پیشرو زمانه اش، آنچنان دیده نمی شود و قدر نمی بیند. البته جایزه بهترین فیلم کمدی در گلدن گلوب را کسب می کند و نامزد بهترین تدوین و موسیقی در اسکار می شود اما هم در گیشه شکست می خورد و هم از منتقدان بی توجهی و انتقاد می بیند.

راز سانتاویتوریا درباره سرخوشی های ساده در دل تلخی ها و شکست هاست. داستان ایستادگی های بدون شعارزدگی است.

استنلی کرامر که ساخت فیلم هایی مثل محاکمه در نورنبرگ، حدس بزن چه کسی برای شام می آید، غرور و تعصب، دنیای دیوانه دیوانه دیوانه، ارثیه باد، ستیزه جویان و در ساحل را در کارنامه اش دارد، در سال ۱۹۶۹ یکی از متفاوت ترین فیلم هایش در مقایسه با کارنامه هنری اش در کارگردانی و تهیه کنندگی می سازد

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۴ دی ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم «زالاوا»؛ هوشمندانه و آگاه / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: زالاوا، اولین فیلم بلند ارسلان امیری، فیلم خوب و خوش ساختی است. از نظر فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس و تدوین و موسیقی بسیار خوب است. فیلمنامه فکر شده و خوبی دارد و بازیگرهایش بسیار توانمند ظاهر شده اند. زالاوا نقد جامعه شناسانه و روانشناختی […]

  • امیر مقاره: ببخشید که برای امرار معاش شغل شریف پیک موتوری را انتخاب کردم

    تریبون هنر: امیر مقاره با انتشار یادداشتی، به صحبت های یک شخصی که در برنامه ای اینترنتی به پیک موتوری بودن او در گذشته انتقاد کرده بود پاسخ داد. به گزارش تریبون هنر، روز گذشته شخصی در یک برنامه اینترنتی، ضمن انتقاد به خوانندگی امیر مقاره در کنسرت هایش، عنوان […]

  • نقد سریال افعی: داستان واقعی یکی از جذاب ترین قاتل های جهان

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال افعی (The Serpant) درباره چارلز سوبراج، یکی از عجیب ترین و کاریزماتیک ترین قاتل های سریالی جهان است. رزمی کار خوش تیپ و به قول برخی افسونگر، که استاد تغییر چهره و جعل اسناد بود و در دهه هفتاد میلادی، ده ها نفر […]

  • نقد سریال بی گناه (The Innocent): تقاص گذشته های پنهان کرده

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال اسپانیایی بی گناه از بهترین سریال های معمایی جنایی یک سال اخیر است فیلمنامه بی گناه (The Innocent) مهم ترین برگ برنده این سریال است. سلسله حوادث داستان در هر قسمت از زاویه دید یکی از شخصیت ها روایت می شود و پیش […]

  • مرضیه برومند و طعنه به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی

    تریبون هنر: مرضیه برومند با انتشار یادداشتی از مشکلات پیش آمده برای سریال «شهرک کلیله و دمنه» و نمایشی به تهیه کنندگی نوید محمدزاده گلایه کرد. مرضیه برومند در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده نوشته است: نوید محمدزاده . فرشته حسینی زن و شوهری هنرمند و جوان و […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad