Ad

ممنون حاج ابراهیم

شب طلایی؛ پسر حاتمی کیا ولی مستقل

یادداشت سید محمد کاظمی

تریبون هنر _سید محمد کاطمی: چه بخواهیم ، چه نخواهیم ، وقتی کارگردانی معتبر و معروف پُشتِ فیلم اوّل فرزند خود قرار می گیرد ، عدّه ای ماجرا را به “رانت” و “پارتی” ربط می دهند. به کل با این ارتباط بی منطق مخالف هستم چرا که معتقدم اگر ابراهیم حاتمی کیا نخواهد از یوسفش حمایت کند ، پس چه کسی در اولویت این داستان قرار دارد؟حاج ابراهیم! ممنون که تهیّه کننده ی فیلم “شب طلایی” بودید.

“شب طلایی” فیلم خوب و قابل تامّلی ست. شاید کمی خام باشد ولی کم و کاستی هایش را باید در وهله اول به حساب فیلم اوّلی بودن یوسف حاتمی کیا گذاشت و در وهله دوم به اتّفاقی که اتفاقاً نکته ی بر جسته ی خلق این اثر بوده. چه نکته ای ؟ عرض می کنم!

اصلاً فکرش را نمی کردم که می شود فارق از سلیقه های شخصی، پسر یک کارگردان جریان ساز و بسیار بزرگ چون ابراهیم حاتمی کیا باشی ، ولی فیلم اوّلت تا این اندازه مستقل از فضای سینمای پدر باشد! یوسف حاتمی کیا می توانست مشقی کند سرراست و شاگردی باشد امتحان پس داده؛ ولی کاملاً فیلم خودش را ساخته حتّی به قیمت اینکه خیلی کمتر از پدری”کارگردان” وام بگیرد.

نقد مفصل فیلم بماند برای زمان اکران. فقط در همین حد اکتفا می کنم که یوسف حاتمی کیا ، هم خوب قصّه تعریف کرده ، هم خوب بازی گرفته و از همه مهمتر اینکه “ریتم” را می شناسد. خسته نباشی پسر!

 

نویسنده: سید محمد کاظمی

منبع: تریبون هنر

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۷ بهمن ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • انتقاد «هیات اسلامی هنرمندان» از سلبریتی ها و کانون های صنفی

    تریبون هنر: هیات اسلامی هنرمندان در بیانیه ای پیرامون واقعه اخیر، بر لزوم پیگیری ترک فعل متولیان فرهنگی تا انتقاد از سلبریتی ها و کانون های به اصطلاح صنفی را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد:انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا قدرتمندتر از همیشه است.   به گزارش تریبون […]

  • نگاهی به فیلم «تی تی»؛ شیفته جاده جادویی

    تریبون هنر _ امید بی نیاز: آیدا پناهنده (کارگردان تی تی) از یک کوتاه ساز خلاق؛ تا کارگردان فیلم بلند، راه خاص خودش را رفته است. راهی که گاهی متفاوت است. گاهی هم پُر از آزمون و خطاست. این رویکرد، او را در تیررسِ ستایش و نقدِ همزمان، می‌گذارد. «تی […]

  • یادداشت بابک صحرایی درباره یدالله رویایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: یدالله رویایی هم رفت تا دوباره یادمان بیاید نمادهای مدرنیته در شعر و هنر، کهنسال شده اند و دارند می میرند و جهان در حال پوست انداختن است. یدالله رویایی با وجود تاثیرگذاری اش بر شعر معاصر، از درک نشده ترین شاعران بزرگ در بین […]

  • مرگ ژان لوک گدار: یادآوری تمام شدن ارزش ها / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: چرا از مرگ ژان لوک گدار در نود و یک سالگی ناراحت می شویم؟ مگر قرار بود باز هم فیلم هایی مثل «از نفس افتاده» و «زیستن زندگی اش» و «آلفاویل» و «مذکر، مونث» بسازد؟ مگر قرار بود باز هم با چند نابغه دیگر در […]

  • پیام علی نصیریان برای روز ملی سینما

    تریبون هنر: علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به مناسبت ۲۱ شهریور روز ملی سینما دل نوشته ای را در اختیار موزه سینما قرار داد. به گزارش تریبون هنر، متن دل نوشته به شرح زیر است: «یادش بخیر سینما “نور” تو “امیریه”، “میهن” چهارراه “حسن آباد”، “رکس” و […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad