Ad


خائن کشی «مسعود کیمیایی» شکوه و حقیقت سینماست / یادداشت بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: خائن کشی خود سینماست. مسعود کیمیایی در هشتاد سالگی فیلمی دشواری را ساخته که از ابتدا تا انتها حقیق سینما را روی پرده به نمایش می گذارد. فیلمی که از نظر کارگردانی یعنی مجموعه دکوپاژ، میزانسن، هدایت بازیگر و بازی ها، قاب بندی، رنگ و نور، ساختار فیلمبرداری، فرم تدوین، ساختار طراحی لباس و گریم و صحنه و فرم و ساختار موسیقی در مرتبه بالا و خاصی قرار دارد.

خائن کشی فریم به فریم و سکانس به سکانسش، سرشار از زیبایی هایی است که خاص سینماست. می توانی جهان مسعود کیمیایی و اندیشه جاری در فیلم هایش را دوست نداشته باشی اما در خائن کشی نمی توانی منکر توانایی های منحصر به فرد کارگردانش در ساخت یک فیلم سینمایی بشوی. در روزگاری که عمده فیلم های ساخته شده در سینمای ایران نیازی به پرده عریض سالن های سینما ندارد و قاب تلویزیون برای نمایش آن ها کافی است، مسعود کیمیایی فیلمی ساخته که عظمت و شکوه سینما را روی پرده به نمایش می کشد.

خائن کشی سرشار از سکانس های دشوار و زیبایی است که سال هاست کمتر در سینمای ایران دیده می شود. سکانس های شلوغ و سخت سرقت از بانک و فرار و قمارخانه و شیره کش خانه و در ادامه اسب سواری قهرمانانه و مرگ های قهرمانانه و عاشقیت های ناب قدیمی و مونولوگ گویی های جاری در رنگ و نور و صحنه زیبا با همراهی یک موسیقی درخشان، همگی دست به دست هم داده اند و خائن کشی را تبدیل به فیلمی برای لدت بردن از شکوه سینما کرده اند.

 

مسعود کیمیایی در خائن کشی شبیه کهنه سوارهای فیلم های وسترن است. در لانگ شات زیبایی از دور با اسبش می تازد و نزدیک می شود. قاب آمدن و یکه تازی اش شکوهی دارد که میراث او از قهرمانی های همیشگی اش است. می آید و شبیه جوانی هایش نشان می دهد که هنوز مرد میدان است.

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

 

 

 

تاریخ انتشار :۲۲ بهمن ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , , , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad