Ad


هادی حجازی فر: امیدوارم روزی برسد که در بازیگری فعالیتی نداشته باشم

پول بازیگری برایم اهمیت زیادی دارد

تریبون هنر: هادی حجاز فر در نشست خبری فیلم «موقعیت مهدی» در ارومیه گفت: امیدوارم روزی برسد که در بازیگری فعالیتی نداشته باشم.

به گزارش تریبون هنر، نشست خبری فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» با حضور هادی حجازی فر کارگردان، حبیب الله والی نژاد تهیه کننده، سجاد نصراللهی مجری طرح، ژیلا شاهی، معصومه ربانی نیا، روح الله زمانی بازیگران و امیر زاغری طراح صحنه فیلم، روز چهارشنبه ۱۸ اسفند در سالن حوزه هنری شهر ارومیه استان آذربایجان غربی برگزار شد.

حجازی فر در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربه در حوزه های بازیگری، کارگردانی و نویسندگی به کدام یک علاقه مند تر است و در نهایت کدام را برای ادامه مسیر انتخاب می‌کند، افزود: من قطعا کارگردانی را انتخاب می کنم؛ ولی پول بازیگری برایم اهمیت زیادی دارد. در این سال ها از طریق بازیگری توانستم دوستان خوبی از جمله بازیگران و عوامل فیلم «موقعیت مهدی» را پیدا کنم و امیدوارم که بتوانم با این تیم، همکاری بیشتری داشته باشم و روزی برسد که در مقام بازیگر فعالیتی نداشته باشم.

 

کارگردان “موقعیت مهدی” گفت: هدفم از ساخت این فیلم، مخاطب بود و می‌خواستم مهدی باکری بسازم که متعلق به مردم است چون زندگی اش را وقف مردم کرده بود و تلاش کردم در این فیلم به سختی های کار یک فرمانده جنگ و وظایفی که برعهده داشت اشاره کنم.

 

طبق گزارش روابط عمومی فیلم، در ابتدا نشست به ترتیب امیر زاغری طراح صحنه، روح الله زمانی، معصومه ربانی نیا، ژیلا شاهی بازیگران، هادی حجازی فر کارگردان، حبیب والی نژاد تهیه کننده و سجاد نصراللهی مجری طرح به حضار داخل سالن نشست خوش آمد گفته و از حضور در پروژه «موقعیت مهدی» ابراز خوشحالی کردند.

در ادامه هادی حجازی فر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که چرا به فیلم «موقعیت مهدی» نگاه مینی مالی داشته و آیا زبان ترک بودنش در موفقیت «موقعیت مهدی» تاثیری داشته یا نه ؟! بیان کرد: از ابتدا علاقه زیادی به جنگ ۸ ساله و دفاع مقدس داشتم و زمانی که در تئاتر هم فعالیت داشتم، در حوزه دفاع مقدس فعال بودم؛ چون جنگ یکی از موقعیت های انسانی است که در آن شاهد صحنه های دراماتیک هستیم.

وی افزود: همچنین علاقه زیاد من به لشگر ۳۱ عاشورا، تاریخچه قهرمانی این لشگر، علاقه به حمید و مهدی باکری و شهدای گمنام این لشگر انگیزه ای برای ساخت این فیلم بود که در ابتدا فکر می کردم، نمی‌شود آن را که ۲۰_۳۰ بار قرار بوده ساخته شود، به نتیجه رساند.

وی افزود: لشگر ۳۱ عاشورا، لشگری بوده که همه ترک زبان ها از جاهای مختلف در آن جمع می‌شدند و اثر انگشت های مختلفی از جمله سینه زنی ها و عزاداری های متفاوت از اعضای این لشگر به جا مانده است. به قول آقا مهدی باکری فلسفه ما لشگر ماست. در نهایت با انتخاب چیزهایی که قضاوت را کمتر می‌کرد سعی کردم این پروژه را جلو ببرم که این ترک زبان بودن، اصالتی به کار ما داد.

 

او با اشاره به طولانی بودن مدت زمان ساخت این پروژه بیان داشت: عوامل این کار دو سال پای این پروژه ایستادن، کاری که بسیار ستودنی بود. همچنین در بخش طراحی صحنه، بچه های صحنه در بازسازی مستندگونه لوکیشن های این فیلم، زحمت بسیار زیادی کشیدند که قطعا این فیلم با این طراحی صحنه می‌تواند به عنوان سند تاریخی در آرشیو دفاع مقدس بماند.

او در ادامه این بحث اضافه کرد: این کار که تماما مستند است، با بودجه بیت المال ساخته شده و به همین دلیل تلاش کردیم با کمترین امکانات، مکان هایی نزدیک به واقعیت ماجرا را پیدا کنیم تا با کمترین هزینه بتوانیم صحنه سازی کنیم.گ

حجازی در ادامه از بازی خوب روح الله زمانی، معصومه ربانی نیا تشکر کرد و گفت: ژیلا شاهی جزو کسانی است که افتخار همکاری با او را داشتم و دوسال پای پروژه ما که قرار بود چندماهه به نتیجه برسد، ایستاد.

وی همچنین با تشکر از سجاد نصرالهی مجری طرح این پروژه که مانند یک رفیق در کنارش بوده است، ادامه داد: از حبیب الله والی نژاد هم که از زمان “ایستاده در غبار” با او همکاری داشتم تشکر می کنم، حضور او در این کار برای ما برکت بود.

حجازی فر با بیان اینکه با قبلش این کار را ساخته اضافه کرد: ما با قلبمان این کار را ساختیم و با همه ضعف هایی که دارد؛ چون شما می‌دانید که این کار را با قلب ساخته ایم، بسیاری از ضعف های آن را نمی بیند.

 

ما یک مهدی باکری در پشت دوربین داشتیم

در ادامه سجاد نصراللهی یادآور شد: وقتی از حجازی فر خواستیم که نقش شهید باکری را بازی کند، به این شرط قبول کرد که خودش آن را بدون دستمزد بسازد. از ابتدای پروژه او نه تنها در نقش بازیگر و کارگردان بلکه در همه بخش ها خالصانه حضور داشت. ما یک مهدی باکری هم در پشت دوربین با همان ویژگی ها داشتیم.

او اضافه کرد: حدود ۲۰ سال زمان برد تا این پروژه به سرانجام برسد که در نهایت هادی حجازی فر آن را ساخت و کار خوبی در آرشیو انقلاب اسلامی قرار گرفت.

حجازی فر با اشاره به اینکه یکی از سختی های ساخت این پروژه تصویر ذهنی افراد درباره شهید باکری است، گفت: برای ما ترک‌ها، مهدی باکری فرق می‌کند؛ چون بدون تبلیغات وارد خانه های ما شده و اسطوره ای است که ابدی شده است. ما به غلط در رسانه ها تصمیم میگیریم که از افراد اسطوره بسازیم، در صورتی که شهید باکری اسطوره واقعی ما ترک هاست.

بازیگر نقش شهید مهدی باکری به پژوهش های دقیق این فیلم اشاره کرد گفت: ما در این کار پژوهش های درست و دقیقی انجام دادیم. نمی خواستم فیلمی بسازم که فقط در یادواره شهدا و دوست داران دفاع مقدس و آقا مهدی پخش شود؛ هدفم از ساخت این فیلم، مخاطب بود و می‌خواستم مهدی باکری بسازم که متعلق به مردم است چون زندگی اش را وقف مردم کرده بود و تلاش کردم در این فیلم به سختی های کار یک فرمانده جنگ و وظایفی که برعهده داشت اشاره کنم.

حجازی فر بیان کرد: ما ۶ موقعیت از زندگی شهید باکری را به تصویر کشیدیم و اینگونه نبوده که از اول تا اخر را زندگی او را به تصویر کشیده باشیم. ما جزئیاتی از طنز را وارد داستان کردیم تا از حالت شعار گونه جدا شود و مخاطب سن پایین هم به تماشای این فیلم بشیند.

حجازی فر درباره مشکلات ساخت این فیلم گفت: الان که کار به نتیجه رسیده دلم نمی خواهد از تلخی ها صحبت کنم. اگر در من و این گروه، باور و علاقه وجود نداشت، هزار سال این فیلم ساخته نمی شد. سیستم های ما جوری طراحی شده که هیچ خروجی خوبی از آن بیرون نیاید. من اگر به پدرم قول نداده بودم که درباره شهید باکری فیلم بسازم، این فیلم ساخته نمی شد.

این کارگردان به توقیف ۱۲ باره این فیلم اشاره کرد و گفت اگر بگویم چه مصیبت هایی کشیدیم، قطعا باورتان نمی شد که این فیلم چگونه ساخته شده است.
در شب های تصویربرداری من اکثر شب ها گریه می کردم که از فشار کار سکته نکنم، چون دیگر قرص جواب نمی داد.

او در پاسخ به این سوال که برای نحوه ساخت این فیلم هم فشارهایی بوده یا خیر گفت: هیچکس جرات نمی کرد به من بگوید نحوه ساخت فیلم را چگونه جلو ببرم. من در ابتدا به احسان باکری قول دادم تاریخ را تحریف و جعل حقیقت نمی کنم. توصیه هایی وجود داشت ولی هیچکس نمی گفت چه کاری را انجام دهم یا نه.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۹ اسفند ۱۴۰۰

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم علف زار: خوش ساخت و تحسین برانگیز / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: علف زار به کارگردانی کاظم دانشی از معدود فیلم های خوبی است که در سال های اخیر ساخته شده. در دوران ضعف فیلمنامه و بی قصه بودن و باری به هر جهت بودن مضامین، فیلمنامه خوبی دارد که ضمن پرداختن شجاعانه به بخشی از معضلات […]

  • عنکبوت مقدس؛ ناگفته هایی از چگونگی تولید و حواشی

    تریبون هنر: عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی پس از نمایش در جشنواره کن، حواشی بسیاری را ایجاد کرده و عمده این حواشی به دلیل زاویه دید جاری در فیلم است. برداشت برآمده از فیلم این چنین است که قتل های زنجیره ای سعید حنایی مربوط به نگرش مذهبی جاری […]

  • لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    یادداشت بابک صحرایی در مجله فیلم امروز

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: شوپنهاور موسیقی را عالی ترین نوع هنری می داند که نیازی به حمایت اشکال دیگر هنری ندارد. او می گوید موسیقی را نمی توان به زبان یا قلم بازگفت. باید شنید و آزمود. پیش تر از شوپنهاور و شیفتگی اش به موسیقی، افلاطون اولین فیلسوفی […]

  • فیلم «تاپ گان: ماوریک» و زمینه سازی امریکا برای حمله هسته ای به ایران

    تریبون هنر: محمدعلی آهنگران درباره فیلم «تاپ گان؛ ماوریک» در استوری ایسناگرامش نوشت: «این فیلم خوش ساخت با بازی تام کروز ماجرای حمله موفقیت آمیز نیروی هوایی امریکا به تاسیسات هسته ای یک کشوری است. این تاسیسات در منطقه ای دقیقا شبیه منطقه فردو قرار دارد. به گمان من این […]

  • زهرا امیرابراهیمی در فرش قرمز کن

    تریبون هنر: رضا صائمی، نویسنده و منتقد، امروز بعد از حضور زهرا امیرابراهیمی در جشنواره کن نوشت: این حضور باشکوه جلوه می کند وقتی از گذر آن خاطرات و مخاطرات، اشک ها به لبخندها بدل می شود … جضورش بر فرش قرمز کن، بازگشت به عرش دوباره است … به […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad