درخشش «حامد کمیلی» در نمایش دکتر نون به کارگردانی هادی مرزبان
یادداشت بابک صحراییتریبون هنر: حامد کمیلی این روزها در حال ایفای یکی از شاه نقش هایش در نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» است. نمایش درخشانی به کارگردانی هادی مرزبان که هر شب در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه می رود.
حامد کمیلی در تمام سال های حضورش در عرصه بازیگری به دفعات توانمندی های منحصر به فرد خود را به اثبات رسانده است. حالا در نمایش «دکر نون …» در نقشی بسیار سخت، یکی از زیباترین بازی های خود را به نمایش گذاشته است.
استانیسلاوسکی می گوید هنگامی یک بازیگر را می توان واقعی دانست که در انتخاب حرکت ها مهارت کافی پیدا کند و توانایی انعکاس این روند را به شکل هنرمندانه و خلاق انجام دهد. بر اساس نظر استانیسلاوسکی بازیگر حقیقی به نوعی نقش خود را بازی می کند که تماشاگر خود حقیقی بازیگر را فراموش می کند. به عینیت رساندن این نظر استانیسلاوسکی در عمل، کاری بسیار سخت و دشوار است. رفتار بازیگر یک جریان روانی جسمانی است که در صورت تطابق زبان بدن و جسم بازیگر با ساختار روانی نقش، ایفای نقش را به اوج می رساند. همان اتفاقی که در تئوری های بازیگری مخصوصا در تئاتر به عنوان مبحث «حضور» از آن یاد می شود.
از همین منظر بازی حامد کمیلی در «دکتر نون …» در اوج توانمندی قرار دارد. او شخصیت روان پریش دکتر نون و جریان سیال ذهن او را به شکلی توانمند با زبان بدن و جسمش بیان می کند و روی صحنه به دفعات تماشاگر را به وجد می آورد. بیان صحیح و میمیک چهره بسیار خوب از دیگر مشخصه های بازی کمیلی در این ایفای این نقش دشوار است. به عبارتی دکتر نون را می توان آغاز فصل تازه ای برای بازیگری دانست که همیشه توانا بوده و حالا این توانمندی را در اوجی تازه روی صحنه به منصه ظهور رسانده است
نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» به کارگردانی هادی مرزبان، از تمام جهات و عناصر ساختاری، یکی از بهترین نمایش های این سال هاست. نمایشی که نشان دهنده توانمندی ویژه کارگردان و بازیگران و دیگر عناصرش است.
نویسنده: بابک صحرایی
عکس: سامان تیزانداز
در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید
تاریخ انتشار :۱۱ فروردین ۱۴۰۱