Ad


هادی حجازی فر: مجبورم نظر کسانی را جلب کنم که جواب سلام شان را به زور می دهم

تریبون هنر:‌ هادی حجازی فر گفت: ترجیح می‌دهم کارهای کوچکی کنم تا لازم نباشد برای آثارم نظر افرادی را که شاید جواب سلام‌شان را هم به زور بدهم، جلب کنم.

هادی حجازی‌ فر که این روزها فیلم «موقعیت مهدی» را بر پرده سینماها دارد گفت: تئاتر دفاع مقدس دهه ۷۰ با تئاتر امروز ما متفاوت است زیرا آن زمان کارها سفارشی نبودند و هنرمندان با تکیه بر اعتقادات و باورهایشان کار می‌کردند. آثار این هنرمندان تماشاگر داشت و به دفعات دیده می‌شد که از دل یک گروه تئاتر نیروهایی برآمده‌اند که خودشان توانستند آثار جدیدی تولید کنند اما از سال ۱۳۸۳ به بعد با تغییرهای مدیریتی اتفاق افتاده در رأس تئاتر دفاع مقدس، تصمیم بر آن شد که این عرصه با مشوق‌های مختلف مالی و … گسترده شود. در آن زمان وضعیت تئاتر به گونه‌ای شد که افرادی چون من عطای هنر مذکور را به لقایش بخشیدیم.

 

او که در شب سینما و تئاتر هشتمین دوره هفته هنر انقلاب تقدیر شده، افزود: الان برگزارکنندگان جشنواره تئاتر دفاع مقدس باید به سراغ آثاری بروند که از نظر من فاقد ارزش‌های اولیه یک اثر نمایشی هستند. فکر می‌کنم اگر مدیریت و سیاستگذاری در عرصه تئاتر دفاع مقدس دخالت نمی‌کرد، اتفاق‌های بهتری برای این عرصه هنری و فعالانش می‌افتاد. من نمی‌دانم امروز سیاستگذاری می‌تواند عرصه رو به زوال تئاتر دفاع مقدس کشورمان را زنده کند یا نه؟

 

حجازی‌ فر گفت: سینمای جنگ تفاوت چندانی با تئاتر جنگ ندارد. بحث سر مفاهیم، موضوعات انسانی، چیزهای قابل تکثیر و سرمایه و وحدت ملی است. ما سرمایه بزرگی داریم که با تکیه بر آن می‌توانیم فضای دو قطبی در کشور را بشکنیم و مردم را حول یک محور جمع کنیم، اما نشان دادن آن در قالب یک اثر هنر نمایشی باید از فیلترهای مختلفی بگذرد.

 

او با بیان اینکه «طبعا مدیوم سینما در بازنمایی سرمایه‌های بزرگ و ملی ما موفق‌تر است» دلیل تاخیر در ساخت پرتره نمایشی از شهدا را چنین تشریح کرد: هر دوره اقتضائات خودش را دارد. ما در زمان جنگ نیاز داشتیم که روحیه جامعه بالا باشد و جبهه‌ها پر شوند. پس از جنگ رویکردها تغییر کردند و افرادی چون ملاقلی‌پور، حاتمی‌کیا و درویش سینمای دفاع مقدس را پیش بردند. الان من به جنگ به چشم یک موقعیت انسانی نگاه می‌کنم و به نظرم آن فضایی است که همه حس‌های انسانی درگیرش هستند و اگر باورهای ما نیز به آن افزوده شود، خیلی تاثیرگذتر خواهد بود.

 

هادی حجازی فر گفت: من در دو سال و نیم گذشته متوجه شده‌ام اگر همه سازمان‌های تصمیم‌گیرنده در یک جا جمع نشوند و فیلتر واحدی شکل ندهند شرایط سینما و تئاتر دفاع مقدس تغییری نخواهد کرد. من هم‌اکنون ترجیح می‌دهم کارهای کوچکی کنم تا لازم نباشد برای آثارم نظر افرادی را که شاید جواب سلام‌شان را هم به زور بدهم، جلب کنم.

 

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۴ فروردین ۱۴۰۱

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad