Ad

در اعتراض به تعیین دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی

نامه طباطبایی به رئیس جمهور: وزارت علوم برای اعتراض ها تره هم خرد نکرد

تریبون هنر: در پی صدور حکم دبیر علمی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر دانشگاهی، اعتراض ها و انتقاداتی درباره تعیین دبیر این جشنواره صورت گرفت.

مبنای اعتراض ها بر این بوده تعیین یک استاد دانشگاه به عنوان دبیر جشنواره، با یکی از اصل های اساسنامه تئاتر دانشگاهی که می گوید دبیری جشنواره بر عهده دانشجویان است تعارض دارد.

 

با توجه به این که وزارت علوم از ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰(زمان تعیین دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی) تا کنون هیچ واکنشی به اعتراض ها نداشته، سید محمد طباطبایی، دبیر اسبق جشنواره تئاتر دانشگاهی نامه ای را خطاب به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتشر کرد.

در این نامه آمده است:

 

«جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای سید ابراهیم رئیسی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

در همین ابتدا عرض می‌کنم که اگر مدیران فرهنگی وزارت علوم شنونده و پاسخگو بودند ناچار نمی‌شدم برای شما نامه بنویسم و در میان انبوهی از مسائل که گریبان مملکت را گرفته و مردمان ایران را هرچه بیشتر گرفتار مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کرده در مورد یک موضوع در حوزه تئاتر دانشجویی با شما مکاتبه کنم، می‌دانم که رئیس دولت باید به مسائل مهم‌تری بپردازد اما وقتی در زیر مجموعه دولت و در وزات علوم، تحقیقات و فناوری کسی برای این همه حرف و اعتراض درباره انحراف و بدعت صورت گرفته در مهم‌ترین رویداد تئاتر دانشجویی تره هم خُرد نمی‌کند راهی جز این نیست که با شما طرح موضوع شود.

 

اما مساله چیست؟ بیش از ۲۰ سال قبل کانون‌های تئاتر در دانشگاه‌های سراسر کشور راه‌اندازی شد و کمتر از یک سال بعد اتحادیه این کانون‌ها با عنوان مجمع تئاتر دانشجویان کشور تشکیل شد. در آن زمان به همت وزارتخانه‌های علوم و ارشاد در جشنواره تئاتر فجر بخشی با عنوان بخش دانشگاهی راه افتاد. از دوره چهارم، برگزاری این بخش به دانشجویان در مجمع تئاتر واگذار شد و از دوره ششم این بخش به پیشنهاد مجمع و موافقت دو وزارتخانه به عنوان رویدادی مستقل با عنوان جشنواره تئاتر دانشگاهی کار خود را ادامه داد. در کمتر از چند دوره این جشنواره به مهمترین رویداد تئاتر دانشجویی ایران به عنوان جریانی تجربه‌گرا و پرسشگر در تئاتر تبدیل شد. دبیر این جشنواره توسط مجمع معرفی می‌شد و توسط اداره کل فرهنگی وزارت علوم حکم می‌گرفت. تا چند دوره روال بر همین مبنا پیش رفت تا اینکه در دولت نهم، وزارت علوم با فرایندی ناپسند، مجمع را تضعیف و منحل کرد و کار را از دست دانشجویان گرفت اما همچنان یک دانشجو را به عنوان دبیر جشنواره انتخاب و منصوب می‌کرد. در دولت تدبیر و امید هم که فرهنگ برای دولت در فضای دانشگاه اهمیت نداشت، تلاش‌ها برای بازفعال کردن مجمع تئاتر دانشجویان به نتیجه نرسید، اما همچنان دبیر و دبیرخانه مهمترین رویداد تئاتر دانشجویی با دانشجویان بود.

حالا اما در دولت سیزدهم، اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آخرین ساعت کاریِ آخرین روز کاریِ سال ۱۴۰۰ یکی از استادان دانشگاه‌ها را به عنوان دبیر این رویداد دانشجویی منصوب کرده است و این جز انحراف از آئین‌نامه جشنواره و بدعت نیست. صاحب این جشنواره دانشجویان هستند نه وزارت علوم. در این مدت تعداد قابل توجهی از پایه‌گذاران مجمع تئاتر، دبیران سابق و برگزیدگان دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر دانشگاهی که بعضی از آن‌ها حالا به عنوان استادان و هنرمندان شناخته شده تئاتر کشور در حال فعالیت هستند نسبت به این موضوع اعتراض کردند اما مدیران مسئول در وزارت علوم انگار نه انگار.

 

جناب آقای رئیسی
دولت شما عنوان مردمی را برای خود انتخاب کرده و این اتفاق که توسط وزارت علوم برای تئاتر دانشجویی افتاده به هیچ وجه با شعار و رویکردی که شما از دولت سیزدهم می‌گویید همخوانی ندارد. به عنوان یک دانشجوی سابق و کسی که برای پا گرفتن این رویداد تئاتر دانشجویی تلاش کرده است، به عنوان یک روزنامه‌نگار و نویسنده، به عنوان یک فعال عرصه تئاتر از شما درخواست می‌کنم به وزارت علوم دستور بدهید بگذارد جشنواره تئاتر دانشگاهی برای دانشجویان بماند که راه درست جز این نیست. مدیران اداره کل فرهنگی وزارت علوم این همه نقد و اعتراض را که نشنیدند شاید دستور شما را بشنوند.»

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۳۰ فروردین ۱۴۰۱

برچسب‌ها:, , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad