Ad

نامه تعدادی از هنرمندان به وزیر ارشاد

درخواست نام‌گذاری «روز ملی آواز» به نام غلامحسین بنان

تریبون هنر: طی یک نامه خطاب به وزرای «فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی» خواسته شد که شب تولد غلامحسین بنان، به نام «روز ملی آواز» نام‌گذاری شود.

 

به گزارش تریبون هنر، عده‌ای از هنرمندان و علاقه‌مندان به موسیقی طی نامه‌ای خطاب به محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و سیدعزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) خواستار نام‌گذاری نهم اردیبهشت‌ماه ـ شب تولد غلامحسین بنان ـ به نام «روز ملی آواز» شده‌اند.

 

در این نامه آمده است:

«جناب آقای دکتر اسماعیلی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
جناب آقای مهندس ضرغامی
وزیر محترم میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی

با سلام

احتراماً به استحضار می‌رساند آواز که در تقسیمات خسروانی به آن «راه» می‌گفتند و به معنای نغماتی است که بدون ضرب آهنگ اجرا می‌شود، یکی از کهن‌ترین اشکال خنیای ایران است که جایگاه والایی در نوای خوش ایران زمین دارد.

برای اجرای ردیف‌های آوازی، گنجینه‌ای که از نیاکان به‌دست ما رسیده است، خوانندگان ایرانی باید دارای حنجره توانمندی باشند، تا بتوانند ظرایف این هنر را به‌خوبی اجرا کنند.

در صد سال گذشته و از آثار ضبط‌شده‌ای که از بزرگان آواز ایران به‌جای مانده است، پی می‌بریم که بسیاری از خوانندگان قدیم از این توانایی‌ها بهره‌مند بوده و به ادبیات و شعر اشراف کامل داشته و توانسته‌اند آوازهای ماندگاری از خود به یادگار گذارند.

برای گزینش «روز ملی آواز» باید خواننده‌ای را برگزینیم که افزون بر آوای خوش، صاحب سبک و آثار متعدد باشد و همچنین اقشار جامعه از خنیاگران حرفه‌ای تا عموم مردم ایران او را به‌عنوان یک هنرمند برجسته بشناسند.

در این راستا ضمن احترام به تمامی بزرگوارانی که در این زمینه تلاش نموده‌اند، می‌توان از استاد غلامحسین بنان نام ببریم که افزون بر صدای زیبا و مخملین، به فن آواز و خوانندگی بسیار تسلط داشتند و صاحب سبک و شیوه‌ای خاص بودند که برخی از خوانندگان پیرو و مقلد او شدند.

بنان در دوران طلایی موسیقی ایران می‌زیست و توانایی او در اجرای ضرب‌های سنگین و قطعات دشوار، سبب شد که بسیاری از آثار جاودان خنیاگران ایران با آوای گرم و پرشور و دلنشین او ماندگار شود که مهمترین و به‌ یاد ماندنی‌ترین آن‌ها سرود ملی «ای ایران» است.

از این روی پیشنهاد می‌کنیم با توجه به اینکه روز ۱۰ اردیبهشت زادروز استاد بنان و همزمان با روز ملی «خلیج فارس» است؛ نهم اردیبهشت شب زادروز این استاد آواز به عنوان روز ملی آواز شناخته شود.
با تشکر»

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad