Ad


جلوگیری از اکران «فرزند صبح» توسط موسسه نشر و پخش آثار امام خمینی (ره)

تریبون هنر: فرزند صبح به کارگردانی بهروز افخمی بعد از گذشت ۱۵ سال از ساخته شدنش، قرار بود در  ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ اکران شود اما اکران این فیلم مجددا لغو شد و سرنوشت نمایش آن مشخص نیست.

 

بهروز افخمی، «فرزند صبح» را مهرماه سال ۱۳۸۳ جلوی دوربین برد. فیلمی درباره امام خمینی (ره) که تصویربرداری آن سه سال زمان برد و با توجه به برخی اختلاف‌نظرها، مراحل فنی آن نیز به همین اندازه طول کشید.

 

نخستین نسخه سینمایی این اثر، در جشنواره بیست‌ و نهم فجر رونمایی شد. کیفیت پائین فیلم، نه‌تنها صدای اعتراض منتقدان و اهالی رسانه را بلند کرد بلکه خود افخمی نیز همان زمان اعلام کرد که این فیلم، فیلم او نیست.

 

اعتراض افخمی، به نسخه نمایش‌داده‌شده در جشنواره بود چرا که معتقد بود تدوین این فیلم، مورد قبول او نیست. این دعوا، تا پایان دهه ۹۰ ادامه داشت تا اینکه سال گذشته، اخباری مبنی بر رفع مشکلات این فیلم منتشر شد. اوایل بهمن‌ماه سال گذشته، افخمی در یک برنامه رادیویی اعلام کرد که «فرزند صبح» از ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ به روی پرده می‌رود. اتفاقی که متاسفانه میسر نشد تا طلسم نمایش این فیلم، همچنان شکسته نشود.

 

محمدرضا شرف‌الدین، تهیه‌کننده این فیلم درباره لغو شدن اکران فرزند صبح در ۱۵ خرداد امسال گفت:

«فیلم در نوبت پروانه نمایش است و این امیدواری وجود داشت که موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهد تا فیلم به نمایش در خرداد امسال برسد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.»

وی افزود: «من تمام اقدامات مربوط به خود و عوامل اجرایی را انجام داده‌ام اما مشکل، از جای دیگری است و ربطی به مجوزهای ساخت ندارد و در زمینه رفع این مشکلات، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) باید پیگیری کند.»

تهیه‌کننده فرزند صبح در پاسخ به این پرسش که بالاخره کدام تدوین از فیلم، برای نمایش عمومی در نظر گرفته شده، گفت: «آخرین تدوین فیلم، مورد قبول آقای افخمی است و این نسخه، همان نسخه مورد تائید اوست.»

بنابراین این‌طور به نظر می‌رسد که مشکل «فرزند صبح» برای اکران عمومی، از فیلتر سازمان سینمایی عبور نمی‌کند و مشکلاتی غیرسینمایی، دامن‌گیر این فیلم شده است. مشکلاتی که سبب شد تا فیلم در محتمل‌ترین زمان نمایش عمومی خود که اکران خردادماه امسال بود، به روی پرده نرفته تا هیچ چشم‌اندازی برای اکران عمومی این فیلم وجود نداشته باشد.

 

در فیلم فرزند صبح، عبدالرضا اکبری نقش بنیانگذار جمهوری اسلامی را بازی می کند.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۴ خرداد ۱۴۰۱

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم علف زار: خوش ساخت و تحسین برانگیز / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: علف زار به کارگردانی کاظم دانشی از معدود فیلم های خوبی است که در سال های اخیر ساخته شده. در دوران ضعف فیلمنامه و بی قصه بودن و باری به هر جهت بودن مضامین، فیلمنامه خوبی دارد که ضمن پرداختن شجاعانه به بخشی از معضلات […]

  • عنکبوت مقدس؛ ناگفته هایی از چگونگی تولید و حواشی

    تریبون هنر: عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی پس از نمایش در جشنواره کن، حواشی بسیاری را ایجاد کرده و عمده این حواشی به دلیل زاویه دید جاری در فیلم است. برداشت برآمده از فیلم این چنین است که قتل های زنجیره ای سعید حنایی مربوط به نگرش مذهبی جاری […]

  • لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    یادداشت بابک صحرایی در مجله فیلم امروز

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: شوپنهاور موسیقی را عالی ترین نوع هنری می داند که نیازی به حمایت اشکال دیگر هنری ندارد. او می گوید موسیقی را نمی توان به زبان یا قلم بازگفت. باید شنید و آزمود. پیش تر از شوپنهاور و شیفتگی اش به موسیقی، افلاطون اولین فیلسوفی […]

  • فیلم «تاپ گان: ماوریک» و زمینه سازی امریکا برای حمله هسته ای به ایران

    تریبون هنر: محمدعلی آهنگران درباره فیلم «تاپ گان؛ ماوریک» در استوری ایسناگرامش نوشت: «این فیلم خوش ساخت با بازی تام کروز ماجرای حمله موفقیت آمیز نیروی هوایی امریکا به تاسیسات هسته ای یک کشوری است. این تاسیسات در منطقه ای دقیقا شبیه منطقه فردو قرار دارد. به گمان من این […]

  • زهرا امیرابراهیمی در فرش قرمز کن

    تریبون هنر: رضا صائمی، نویسنده و منتقد، امروز بعد از حضور زهرا امیرابراهیمی در جشنواره کن نوشت: این حضور باشکوه جلوه می کند وقتی از گذر آن خاطرات و مخاطرات، اشک ها به لبخندها بدل می شود … جضورش بر فرش قرمز کن، بازگشت به عرش دوباره است … به […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad