Ad


احمد نجفی: یک سریال جدید را بگویید که در ذهن مردم مانده باشد

امیدوارم معاون جدید سیما را آلوده نکنند

تریبون هنر: احمد نجفی با انتقاد از برنامه های صدا و سیما گفت: بارها شده که من پیش مدیر یک شبکه تلویزیونی رفته‌ام و گفته‌ام این کار شما اشتباه است. آن مدیر گفته پولش را می‌دهیم و تو باید آن چیزی که ما می‌خواهیم اجرا کنی. او چیزی می‌خواهد که کار را خراب می‌کند. چون از بدنه هنر و تصویر و صدا نیست. حیف است که صداوسیما با ۴۰ کارمند و خدماتی محصولاتش در این حد باشد.

 

احمد نجفی افزود: راننده‌ای که الان من را رساند، خون‌ دلش درباره سینما و تلویزیون از من بیشتر بود. هر جا می‌نشینم مردم لطف دارند و با من صحبت می‌کنند. کاری به گرانی ندارم. گرانی یک بحث دیگری است. مردم از آثار سینما و تلویزیون راضی نیستند. ترکیه کشوری است که به آنها گریم یاد دادیم. حالا خیلی از ایرانی‌ها دارند شبکه‌های ترکی را نگاه می‌کنند. ما در صداوسیما و تلویزیون باید نگاه بسیار عمیق‌تری داشته باشیم. کارآگاه علوی یک سریال تازه بود. الان هم یک چیز تازه به مردم بدهید تا ببینند. من نمی‌گویم به من کار بدهید. مگر ما هر کاری را بلدیم؟ مدیران باید یاد بگیرند که هر کاری را نکنند و هر تصمیمی را نگیرند. چهار نفر آدم بیاورید و با آنها مشورت کنید.

 

سریال «حکم رشد» حال من را بد می‌کند

احمد نجفی ضمن اظهار نارضایتی از تماشای سریال حکم رشد توضیح داد: الان یک سریال به نام حکم رشد پخش می‌شود که حال من را بد می‌کند. در این دوره و زمانه این جاهل بازی‌ها چه معنایی می‌دهد؟ یک زمانی داش آکل ساخته می‌شد. این دوره طی شده است. آن را برنگردانیم. در سریال حکم رشد بازی‌های بد می‌بینیم. اینها همکاران من هستند و دوستشان دارم. ولی من نمی‌توانم چیزی نگویم. خودم ۲۲ سال پیش یک سریال بازی کردم این‌قدر بد بود که خودم را نفرین می‌کنم. اسمش جزیره در خشکی بود. من خودم نفهمیدم این سریال چی بود و چرا ساخته شد. اسمش من را اذیت می‌کند. سال‌ها پیش در یک فیلم سینمایی بازی کردم. خدا شاهد است که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتم و التماس کردم که اسم من را از این سریال دربیاورید. تصویر من در این فیلم پخش شده است. ولی نمی‌خواستم اسمم باشد. این‌قدر حالم بد بود.

 

احمد نجفی با انتقاد از ایده‌های اجرا شده در صداوسیما بیان کرد: شما مدیران تلویزیون با جماعتی بیرون از حرفه ما کار دارید. حیف است. شما هزینه می‌کنید. عوامل یک سال وقت می‌گذارند و با شما کار می‌کنند. باید یک اثری باشد که طرف در خانواده‌اش بتواند بگوید من این فیلم و سریال را کارکرده‌ام. من خیلی از سریال‌ها را در حد ۵ دقیقه از روی کنجکاوی نگاه می‌کنم. بیشتر اخبار تلویزیون را می‌بینم. کاری به این که در خبرها چقدر غلو می‌شود ندارم. حداقل یک تنوعی در خبر وجود دارد. ولی در این سریال‌ها مادرزن عاشق پدرشوهر می‌شود و مدام دعوا می‌کنند. تمام سریال‌های ما ده سکانس دارد که شخصیت‌ها مشغول غذا خوردن هستند. چه خبر است؟ مملکتی که مشکلات اقتصادی دارد چرا باید این‌قدر صحنه غذا خوردن داشته باشد. وقتی لوکیشنی برای کارکردن ندارید، مدام سفره می‌اندازید. الکی یک نفر می‌رود و یک نفر می‌آید که بگویند سفره گرمی است.

 

نگذاریم انگشت دست مردم روی کانال‌های ترکیه و اروپا باشد

بازیگر فیلم‌های دندان مار، هتل کارتن و کمکم کن افزود: نگذاریم انگشت دست مردم روی کانال‌های ترکیه و اروپا باشد. بگذارید کانال‌های خودمان را تماشا کنند. حرف من این است. وگرنه همه ما در تلویزیون کار کرده ایم و باید قدردان باشیم. وقتی یک سریال خوب ساخته می‌شود چرا ادامه نمی‌دهید؟ در آمریکا بیش از همه‌جا تنوع شبکه وجود دارد. یک برنامه کمدی به نام «دوستان» دوازده سال است که دارد پخش می‌شود. بازیگرانش نوجوان بودند و الان بزرگسال شدند. این سریال بازیگر تحویل داده است.

 

پیشنهاد دادم کارآگاه علوی را بازنشسته کنند

احمد نجفی در پاسخ به این سوال که چرا ادامه سریال کارآگاه علوی ساخته نمی‌شود گفت: من نمی‌دانم. شما این سوال را از مدیران بپرسید. باز هم می‌گویم. قرار نیست من کار کنم. من خودم ایده دادم که کارآگاه علوی را بازنشسته کنند و او برود کتاب‌فروشی راه بیندازد. یک کارآگاه جدید بیاورند که با کارآگاه علوی رفاقت داشته باشد. چرا کار خوب را ادامه نمی‌دهید؟ هرکسی که گفت خودت بازی کنف من گفتم زمان من دیگر گذشته و دیگر وقت من نیست. یک نفر جوان بیاید که شکل و شمایل بهتری داشته باشد. قرار نیست که من در قامت کارآگاه علوی بدوبدو کنم.

 

دوربین‌های ما کجاست؟

وی افزود: الان باید برای فیلمسازی و سریال‌سازی یک شورا در بخش خصوصی داشته باشید. بخش دولتی گران درمی‌آید. ما الان نیاز به تجهیزات داریم. همه فیلم‌های دنیا دارد با تجهیزات نوین الکترونیکی ساخته می‌شود. ولی دوربین‌های ما کجاست؟ کارهای عظیم دیگر نیاز به سیاهی لشگر آن‌چنانی ندارد. ده نفر را می‌شود هزار نفر نشان داد. ما روی این چیزها کم کار می‌کنیم. الان صداها و تصاویر ما کهنه است. من می‌بینم و حرص می‌خورم. قرار نیست همه کارها را به من بدهند. نباید هم بدهند.

 

امیدوارم دوروبری‌های معاون سیما آلوده اش نکنند

احمد نجفی درباره ارزیابی‌اش از معاون جدید سیما گفت: من آشنایی خاصی با معاون سیما ندارم. اما امیدوارم تغییرات اساسی به وجود بیاورد. کجاست سریال‌هایی که ما می‌ساختیم؟ آدم دلش می‌سوزد. من آمدن معاون جدید سیما را به فال نیک گرفتم. او جوان و فیلمساز است. امیدوارم دوروبری‌ها آلوده‌اش نکنند. دوروبری‌ها او را به‌ طرف کهنه‌ سازی نبرند. بگذارند تازه و بروز باشد. الان میانگین سنی جامعه ما ۴۵ سال است. باید جامعه را در نظر گرفت. قرار نیست که فقط برای نسل جوان کار بسازند. اتفاقاً بیشترین بیننده‌های تلویزیون بازنشسته‌ها و زنان خانه‌دار هستند.

 

یک سریال جدید را بگویید که در ذهن مردم مانده باشد

بازیگر فیلم‌های دندان مار، هتل کارتن و کمکم کن با بیان این که به نظر من در تلویزیون دارد سرسری کار می‌شود و به موضوعات خوبی نمی‌پردازند تاکید کرد: شما الان یک سریال جدید را به من بگویید که در ذهن مردم مانده باشد. ولی مختارنامه و امام علی (ع) هنوز ماندگار است. روند تولید نباید طولانی شود. چون ده سال دیگر سریال از دهن می‌افتد. باید ساخت سریال در یک سال و نیم به پایان برسد. ولی زیرساخت‌های تولید ما غلط است و زمان ساخت کار طولانی می‌شود. کارگردان‌های خوش‌فکری که وجود داشتند و دارند را باید بیاوریم. با یک دوربین عکاسی نمی‌شود فیلم ساخت. باید همه چیز سریال‌سازی را جدی گرفت. تجهیزات را باید جدی گرفت.

 

چرا بیشتر شبکه‌ها باید سریال‌های کره‌ای را نشان بدهند؟

وی افزود: من وقتی پشت‌ صحنه کارهای خارجی را می‌بینم، فکر می‌کنم ما چگونه با اینها رقابت کنیم. ما تفکر شجاعانه و ایده‌های تازه می‌خواهیم. با حرف‌وحدیث نمی‌شود به جنگ رقبا رفت. ما در دنیا رقیب داریم. چرا چین و کره جنوبی باید از ما جلو بیفتند؟ چرا بیشتر شبکه‌ها باید سریال‌های کره‌ای را نشان بدهند؟ بس است. دارید حرمت کار ما را از بین می‌برید. این رقابت نیست. این شقاوت است. ما از این کره‌ای‌ها چه چیزی یاد می‌گیریم؟ این اسامی برای خود کره‌ای‌ها خوب است و برای ما عجیب‌وغریب است. مردم را به این چیزها عادت ندهیم. آیا کره‌ای حاضرند سریال‌هایشان را با ما معاوضه کنند؟ آیا سریال‌های ما را از تلویزیون خودشان پخش می‌کنند؟ چون سریال‌های کره‌ای ارزان است ما خریداری می‌کنیم. وقتی رک حرف می‌زنی یک عده ناراحت می‌شوند. می‌پرسند راجع به ما گفت؟ بله راجع به شما گفتم. به من کار ندهید. ولی این کارها درست نیست.

 

نجفی با اشاره به اقدام خبرسازش که چند سال پیش در خانه سینما را گل‌مالی کرد گفت: پسرم را به نیروی انتظامی برده بودم که برای سربازی ثبت نام کند. یک نفر گفت دو سه جا را هم من می شناسم که باید گل بگیری. تو این کار را بکن همه پشتت ایستاده‌اند.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۸ خرداد ۱۴۰۱

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • واکنش محسن یگانه به توقیف اموالش: دار و ندارم فدای یک تار موی ایران

    تریبون هنر: محسن یگانه به صدور حکم توقیف اموال خود واکنش نشان داد. به گزارش تریبون هنر، پس از انتشار یک مطلب جنجالی از سوی محسن یگانه در دوران جنگ، قوه قضاییه حکمی مبنی بر توقیف اموال این هنرمند صادر کرد و دلیل صدور این حکم طبق اعلام قوه قضاییه، […]

  • پیام متفاوت علی رفیعی به صدرعاملی

    تریبون هنر: علی‌رفیعی، در پی درگذشت مادر رسول صدرعاملی، در پیامی نوشت: «خبر فقدان ایشان چون فقدان مادرم مرا اندوهگین کرد. چاره‌ای جز لذت بردن از خیال‌های خوشی که برایمان ساخته نیست.» به گزارش تریبون هنر، علی‌رفیعی -کارگردان تئاتر- که در حال حاضر در پاریس حضور دارد در پیامی درگذشت […]

  • سیدضیا هاشمی

    تریبون هنر: سیدضیا هاشمی، تهیه‌کننده سینما با اشاره به شکل‌گیری نوعی انحصار سازمان‌یافته و مهندسی بازار در سینما بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری، سینمای ایران نیازمند شفافیت، رقابت سالم، عدالت صنفی و جلوگیری از تبدیل شدن نهادهای فرهنگی و صنفی به حیاط خلوت جریان‌های انحصارطلب است. به […]

  • ماجرای شایعات مدام برای معین؛ از آهنگ تیم ملی تا کنسرت در ایران

    تریبون هنر: خواندن قطعه ای برای تیم ملی در جام جهانی، تازه ترین شایعه ای است که درباره معین منتشر شده که البته توسط این هنرمند، تکذیب شد. معین را می توان بی حاشیه ترین خواننده برجسته موسیقی ایران دانست. خواننده ای اخلاق گرا که در طی ۴۵ سالی که […]

  • اصغر فرهادی و کاترین دنو در جشنواره کن و تحلیل روزنامه گاردین

    ترییون هنر: اصغر فرهادی به همراه کاترین دنو و ونسان کسل در اولین اکران فیلم تازه اش در جشنواره کن، در مراسم فرش قرمز این فیلم حضور پیدا کرد. به گزارش تربون هنر، شب گذشته فیلم «داستان های موازی» به کارگردانی اصغر فرهادی در جشنواره کن به نمایش درآمد و […]

Ad