Ad


دیزنی، مالکیت «میکی ماوس» را از دست می‌دهد

تریبون هنر:‌ شخصیت دوست‌ داشتنی «میکی ماوس» در سال ۲۰۲۴ وارد ماکیت عمومی می‌شود و حق انحصاری آن دیگر در اختیار کمپانی دیزنی نخواهد بود.

به گزارش تریبون هنر به نقل از گاردین، کمپانی دیزنی، غول دنیای سرگرمی به زودی حقوق انحصاری برخی از شخصیت های محبوب و شناخته شده خود در سطح جهان از جمله «میکی ماوس» نماد این کمپانی را در نتیجه قانون کپی رایت آمریکا از دست می‌دهد.

 

«میکی ماوس» در سال ۲۰۲۴، تقریباً ۹۵ سال پس از خلقش در ۱ اکتبر ۱۹۲۸، وارد مالکیت عمومی خواهد شد، چرا که بر اساس قانون، این مدت زمانی است که پس از آن کپی‌رایت بر روی یک اثر هنری ناشناس یا شبه ناشناس منقضی می‌شود.

 

«دانیل مایدا» معاون کلینیک حقوقی فیلم مستند در دانشکده حقوق UCLA و همچنین وکیل قدیمی رسانه و سرگرمی است در باره گفت که البته انقضای کپی رایت بدون محدودیت نیست و توضیح داد: «شما می‌توانید از شخصیت میکی ماوس همانطور که در ابتدا ساخته شده بود استفاده کنید  یا داستان‌های میکی موس خود را با این شخصیت بسازید. اما اگر این کار را به گونه‌ای انجام دهید که مردم به دیزنی فکر کنند (که به احتمال زیاد این اتفاق می‌افتد به این دلیل آنکه دیزنی برای مدت طولانی روی این شخصیت سرمایه‌گذاری کرده‌ است) در تئوری، دیزنی می‌تواند بگوید که شما علامت تجاری من را نقض کرده‌اید. برخی از جنبه‌های شخصیتی که عموم مردم آن را به عنوان بخشی از برند دیزنی می شناسند، برای هنرمندانی که مایل به استفاده از انقضای حق چاپ هستند، ممنوع است. اگر یک اثر خاص باعث سردرگمی مردم شود و فکر کنند واقعاً به دیزنی وابسته است یا خیر، ممکن است عواقب قانونی بزرگی در پی داشته باشد».

 

میکی ماوس نخستین بار در کارتون سیاه و سفید «کشتی بخار ویلی»در سال ۱۹۲۸ ظاهر شد. این کارتون برای استفاده از صدای همگام شده در انیمیشن پیشگام بود، جایی که حرکات روی صفحه با موسیقی و جلوه های صوتی مطابقت دارد و یکی از قابل تشخیص‌ترین تصاویر در فیلم و تلویزیون را به نمایش می‌گذارد.

 

به گفته موزه ملی تاریخ آمریکا: «در طول سال‌ها، میکی ماوس تغییرات زیادی در ظاهر و شخصیت خود داشته است. در سال‌های اولیه، میکی بداخلاق و بیشتر شبیه موش‌های صحرایی بود، با بینی دراز، چشم‌های سیاه، بدنی کوچک با پاهای لاغر و دمی بلند.

 

«دانیل مایدا» همچنین افزود: کپی‌رایت محدود به زمان است، اما علائم تجاری چنین محدودیتی ندارند. بنابراین دیزنی می‌تواند به استفاده از چیزهای مختلف از جمله کلمات، عبارات، شخصیت‌ها یا هر چیز دیگری به عنوان علامت تجاری ادامه دهند و اساساً یک علامت تجاری دائمی داشته باشد.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۵ تیر ۱۴۰۱

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم «زالاوا»؛ هوشمندانه و آگاه / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: زالاوا، اولین فیلم بلند ارسلان امیری، فیلم خوب و خوش ساختی است. از نظر فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس و تدوین و موسیقی بسیار خوب است. فیلمنامه فکر شده و خوبی دارد و بازیگرهایش بسیار توانمند ظاهر شده اند. زالاوا نقد جامعه شناسانه و روانشناختی […]

  • امیر مقاره: ببخشید که برای امرار معاش شغل شریف پیک موتوری را انتخاب کردم

    تریبون هنر: امیر مقاره با انتشار یادداشتی، به صحبت های یک شخصی که در برنامه ای اینترنتی به پیک موتوری بودن او در گذشته انتقاد کرده بود پاسخ داد. به گزارش تریبون هنر، روز گذشته شخصی در یک برنامه اینترنتی، ضمن انتقاد به خوانندگی امیر مقاره در کنسرت هایش، عنوان […]

  • نقد سریال افعی: داستان واقعی یکی از جذاب ترین قاتل های جهان

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال افعی (The Serpant) درباره چارلز سوبراج، یکی از عجیب ترین و کاریزماتیک ترین قاتل های سریالی جهان است. رزمی کار خوش تیپ و به قول برخی افسونگر، که استاد تغییر چهره و جعل اسناد بود و در دهه هفتاد میلادی، ده ها نفر […]

  • نقد سریال بی گناه (The Innocent): تقاص گذشته های پنهان کرده

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال اسپانیایی بی گناه از بهترین سریال های معمایی جنایی یک سال اخیر است فیلمنامه بی گناه (The Innocent) مهم ترین برگ برنده این سریال است. سلسله حوادث داستان در هر قسمت از زاویه دید یکی از شخصیت ها روایت می شود و پیش […]

  • مرضیه برومند و طعنه به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی

    تریبون هنر: مرضیه برومند با انتشار یادداشتی از مشکلات پیش آمده برای سریال «شهرک کلیله و دمنه» و نمایشی به تهیه کنندگی نوید محمدزاده گلایه کرد. مرضیه برومند در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده نوشته است: نوید محمدزاده . فرشته حسینی زن و شوهری هنرمند و جوان و […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad