Ad

در نشست خبری سینمایش 410 عنوان شد

از صدای انفجار در برج میلاد نترسید

تریبون هنر: کوروش زارعی که به تازگی اجرای سینمایش ۴۱۰ را آغاز کرده، گفت: اگر این اثر را در این مقطع اجرا نمی‌کردیم، هزینه بسیاری هدر می‌شد و دیگر نمی‌توانستیم آن را روی صحنه ببریم.

به گزارش تریبون هنر، اجرای نمایش سینمایش ۴۱۰ از ۲۵ مهر ماه در برج میلاد آغاز شده و صبح امروز ۲۶ مهر ماه کوروش زارعی کارگردان این اثر به همراه علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری و علیرضا کوهفر تهیه کننده این اثر در نشستی خبری به ارائه توضیحاتی درباره این اثر نمایشی پرداختند.

کورش زارعی درباره استفاده از عوامل انفجاری و تامین امنیت گروه اجرایی و تماشاگران این اثر و نیز درباره شنیده شدن صدای انفجار از برج میلاد در یکی دو شب گذشته توضیح داد: تیم پشت صحنه ما افرادی مجرب در سینما هستند که پروژه‌های عظیم سینمایی را کار کرده‌اند. انفجارهای ما به گونه‌ای است که در فاصله درستی از گروه و مخاطبان انجام می‌شود تا به هیچ کس آسیبی نرسد. حتی امواجی که انفجارهای ما تولید می‌کند با فاصله زیادی اتفاق می‌افتد که خطرساز نباشد.

او اضافه کرد: اگر در این زمان، این اثر را اجرا نمی‌کردیم اذیت می‌شدیم. زیرا در این اثر ۱۰۰ هزار لیتر آب استفاده می‌شود و بازیگران ما در فضای آب به اجرای نقش‌های خود می‌پردازند و حتی حالا هم نمی‌توانند سرمای هوا را تحمل کنند.

او یادآوری کرد: قرار بود این نمایش شهریور ماه به مناسبت هفته دفاع مقدس و پیش از سرد شدن هوا اجرا شود و هزینه زیادی برای آماده سازی آن انجام داده بودیم اما شرایط اجازه اجرا در آن مقطع را نداد و اگر حالا هم اجرا نمی‌رفتیم، دکور و بخش زیادی از سرمایه کار از بین می‌رفت.

در تکمیل صحبت‌های او فروزانفر هم افزود: برای اجرای این کار از سه نهاد مجوز گرفته‌ایم. با همه اینها تلاش کردیم انفجارها سبکتر و مواد انفجاری کمتر باشد.

او با ابراز تاسف از وضعیت اطلاع رسانی در شرایط فعلی افزود: برای اطلاع رسانی از صدا و سیما و بیلبوردهای شهری استفاده می‌کنیم. از آنجا که در کار ما انفجار وجود دارد فکر کردیم شاید برای مردم نگران کننده باشد. به همین دلیل در تبلیغات‌مان این موضوع را عنوان می‌کنیم تا اگر مردم از برج میلاد صدای انفجار شنیدند دچار ترس نشوند.

فروزانفر با اشاره به شرایط اجتماعی کشورمان در یک ماه گذشته افزود: اجرایمان را چند روزی به تاخیر انداختیم تا روان مردم کمی آرامتر شده باشد با همه اینها روزهای شنبه اجرا نداریم چون شرایط اجتماعی متفاوت است و نمی‌خواستیم هیچ حاشیه‌ای ایجاد شود.

او با ارائه توضیحاتی درباره محتوای این اثر اضافه کرد: طرح این اثر درباره شهدای غواص و حاج قاسم سلیمانی که قرار بود هفته دفاع مقدس رونمایی شود اما به دلایل متعدد از جمله تقارن با اربعین و ناآرامی‌های اخیر اجرایمان را با مختصر تاخیری آغاز کردیم.

فروزانفر با اشاره به اینکه ۲۰۰ نفر درگیر اجرای این نمایش هستند افزود: این اثر دکوری سنگین و انفجارهای متعددی دارد. ابتدا قرار بود ۲۵ اجرا داشته باشیم اما به دلیل تاخیری که ایجاد شد این سینمایش ۱۵ اجرا خواهد داشت و در هر اجرا می‌تواند میزبان ۴۰۰۰ مخاطب باشد.

سپس کورش زارعی یادآوری کرد: آماده سازی این اثر سه ماه زمان برد و در این نمایش اتفاقاتی مستند، دراماتیزه شده، با همه اینها روایت‌ها، قصه و شخصیت‌های کار مستند هستند.

به گفته او، شخصیت‌های محوری این نمایش، حاج قاسم سیمانی، علی عابدینی، حسن یزدانی، حسین یوسف الهی هستند و در این اثر نمیاشی، سه عملیات جنگی به تصویر کشیده می‌شود.

این کارگردان درباره عنوان سینمایش برای اجرای این اثر توضیح داد: نزدیک به شش، هفت سال است که در این زمینه تجربه‌اندوزی می‌کنم. این اثر ترکیبی از سینما و تئاتر است و از تکنیک‌های مختلف سینمایی و جلوه‌های ویژه میدانی و بصری در اجرای آن بهره می‌بریم.

علیرضا کوهفر ، تهیه کننده این اثر و مدیر موسسه مهنا با بیان اینکه این موسسه سال‌هاست در تولید نمایش‌های میدانی متمرکز است، افزود: برای اجرای این نمایش از ۱۰۰ هزار لیتر آب در برج میلاد استفاده می‌کنیم تا رودخانه را ایجاد کنیم. انفجارهای آبی متعددی داریم و بازیگرهای ما در فضای آب ایفای نقش می‌کنند. از آنجا که مجوز این کار را دیر دریافت کردیم، نتوانستیم تبلیغات زیادی داشته باشیم. با همه اینها تعداد تماشاگران در اولین اجرای ما قابل قبول بود و امیدواریم با این نمایش کمی حال مردم را خوب کنیم.

در ادامه، فروزانفر در پاسخ به پرسشی درباره بودجه تولید این اثر، گفت: معمولا برآورد آثار میدانی را اعلام نمی‌کنند. هر رقمی که من بگویم در این شرایط ما را دچار حاشیه می‌کند و تنها به بیان این نکته بسنده می‌کنم که تولید این اثر بودجه‌ای کمتر از پنج میلیارد تومان داشته است.

او ابراز خرسندی کرد که امسال با یک جهش بودجه‌ای در آثار فرهنگی روبرو هستیم.

فروزانفر در عین حال متذکر شد: تمام اتفاقات هفته‌های گذشته نشانگر بی‌توجهی ما به رسانه‌هاست. در حالیکه اگر حرف‌ها به موقع زده و روایت‌ها به موقع منتقل شود دیگر لازم نیست خیلی از اتفاقات به لایه‌های انتظامی و امنیتی کشور برسد اما متاسفانه همچنان در زمینه کار فرهنگی سرمایه گذاری کافی انجام نمی‌شود و با سیلی صورت‌مان را سرخ نگه می‌داریم. در حالیکه در ۷۰ سال گذشته از نظر اقتصادی و عمرانی جهش‌های زیادی داشته‌ایم ولی در زمینه فرهنگ با کم توجهی روبرو بوده‌ایم.

کوهفر نیز توضیح داد: در این اثر فقط ۱۰۰ هنرور داریم که هر یک از آنها روزی ۲۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرند. متاسفانه هزینه‌ها بسیار بالاست و عددها دیگر بی ارزش شده‌اند.

او خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما الگوسازی برای نوجوانان است و معتقدیم در کشورمان آنقدر رمبوی واقعی داریم که نیازی نیست برای قهرمان سازی سراغ رمبوهای غربی برویم.

در پایان کوروش زارعی درباره اینکه در این اثر محتوا و تکنیک در چه جایگاهی قرار می‌گیرند، توضیح داد: نمی‌خواهیم فقط توپ و ترقه نشان بدهیم بلکه استفاده از این ابزار در راستای اندیشه کار است. چون محتوا و تفکر کار برایمان اهمیت دارد تا به کمک آن بتوانیم تاثیرگذار باشیم آن هم از نظر عقلانی و نه احساسی.

به گزارش تریبون هنر، سینمایش ۴۱۰ هر شب ساعت ۷ در پارکنیگ شماره ۳ برج میلاد اجرا می‌شود و اجرای آن برای تماشاگران رایگان است.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۶ مهر ۱۴۰۱

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

  • سید جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

    تریبون هنر: حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است. سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش […]

  • نامه علیرضا داوودنژاد به عطاران، پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد

    تریبون هنر: علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲»نامه ای را خطاب به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر،چهارشنبه سپری شده ۴ مرداد ماه در پردیس سینمایی «ایران مال» مراسم افتتاحیه فیلم «مصائب شیرین ۲» در […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad