Ad

ابطحی: مردم آثار جشنواره یاس را قضاوت خواهند کرد

جشنواره بین المللی فیلم یاس با تقدیر از علی نصیریان، ثریا قاسمی، داریوش بابائیان و داریوش اسدزاده آغاز شد

علی نصیریان: هر قدمی برای رونق بخشیدن سینما موثر است / ثریا قاسمی: هنرمندان پیشکسوت را دریابیم

تریبون هنر: دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس، گفت: جشنواره فیلم یاس با استفاده از فناوری جدید امکان ارزیابی و قضاوت فیلم ها را برای مردم که مخاطبان اصلی آثار هستند فراهم کرده است.
به گزارش تریبون هنر به نقل از روابط عمومی چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس، سید مصطفی ابطحی در آیین افتتاحیه چهارمین جشنواره یاس، با ابراز خوشحالی از برگزاری این رویداد فرهنگی، تظهار داشت: بسیار خوشحالم که در چنین روزی تلاش های عاشقانه هنرمندان و دست اندرکاران نمایش خانگی به ثمر نشست و ما اینک افتتاحیه چهارمین دوره جشن بزرگ نمایش خانگی را با حضور شما برگزار می کنیم.
وی با اشاره به اهمیت شبکه نمایش خانگی گفت: نمایش خانگی رسانه پر مخاطب، مستقل و تاثیرگذار در حوزه اقتصاد و فرهنگ است. رقیبان فراوانی دارد اما با تکیه بر تکنولوژی روز دنیا و فناوری های جدید رقیبان خود را پشت سر گذاشته است و به جایی رسیده که ما امروز افتخار می کنیم برای نمایش خانگی جشن با شکوهی برگزار کنیم.
ابطحی تاکید کرد: امسال سال خوبی برای نمایش خانگی است، هویت نمایش خانگی مبتنی بر حضور مفاخر سینمای ایران و هنرمندان برجسته و کسانی در هر نقشی چنان از شخصیت و ظرفیت هنری برخوردار هستند که آن نقش را تحت تاثیر قرار می دهند و در دل مخاطب می نشانند. کسانی که آوازه آنها نه تنها در عرصه ملی که در عرصه بین المللی درخشیده است.
این مدیر سینمایی با بیان اینکه هنرمندان عشق و مهر را بر دل انسانها می کارند، گفت: در این خاک در این مزرعه پاک به جز عشق به جز مهر دگر هیچ نکارند. سینمای ما به نام مهر و محبت و دوستی است سینمایی که می تواند مزیت نسبی این سرزمین کهن باشد، امروز نمایش خانگی با قدرتی روز افزون مکمل این سینمای جهانی شده است.
وی افزود: خوشبختم که برای این سینما و این نمایش خانگی جشنواره ای برگزار می کنیم؛ جشنواره ای با کیفیتی جدید و با خلاقیت و ابتکارهای نوین جشنواره ای که برای نخستین بار سریال های نمایش خانگی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته اند.
ابطحی ادامه داد: در ایام برپایی جشنواره یاس، برای نخستین بار سینمای سیار را به شهرهای فاقد سینما آوردیم و هزار شهر در کشورمان وجود دارد که هرگز ساکنان آن تجربه سینما رفتن نداشتند و امیدواریم سینما سیار در این شهرها نصب شود.
این مدیر فرهنگی ادامه داد: با این جشنواره در ۱۰ شهر استان مازندران دستگاههای سینمای سیار نصب شده تا ساکنان این شهرها همراه با ساکنان رامسر تنکابن و چالوس و بابل فیلمهای جشنواره را ببیند؛ جشنواره ای که با استفاده از فناوری های جدید امکان ارزیابی و قضاوت برای همه تماشاگران فراهم شده است.
دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس، گفت: جشنواره ای که برای نخستین بار فیلم های بین الملل که برای این جشنواره به دبیرخانه رسیده به عنوان یک بسته فرهنگی به همه حضار در اختتامیه تقدیم خواهد شد.

داریوش اسدزاده: قدیمی ترین هنرپیشه ایرانی هستم
تجلیل از هنرمندان پیشکسوت بخش دیگر آیین افتتاحیه جشنواره بود که در ابتدا علیرضا خمسه، مجید مظفری، محمد حیدری و مرجانه گلچین برای تقدیر از داریوش اسدزاده به روی سن آمدند.
علیرضا خمسه با اشاره به این که هر گاه در سینما می خواستند از بازیگر رشید مثال بزنند، نام داریوش اسدزاده را به میان می آوردند به شوخی به وی گفت: اصلا ترانه های های رشید خان را برای داریوش اسدزاده عزیز خوانده اند.
اسدزاده نیز حاضران در افتتاحیه جشنواره فیلم یاس را هنرمند و نیمه هنرمند خواند و گفت: شما هنرمند هستید چون هنرمندان را دوست دارید. من هم مرید و سپاسگذار مردم هنر دوست هستم.
وی ضمن تبریک آغاز چهارمین دوره جشنواره و تشکر از اهالی مازندران افزود: زمانی عاشق موسیقی بودم و پیانو کار می کردم. تابستان ها کار می کردم و دو زار دستمزدم بود. با همان دستمزد یک پیانو خریدم. اما موسیقی را کنار گذاشتم و با تئاتر از سال ۱۳۲۰ کارم را شروع کردم.
وی افزود: سال ۳۵ از طرف اداره هنرهای ملی به جشنواره پاریس رفتم.در آن زمان وزارت فرهنگ و ارشاد امروزی تاسیس نشده بود. در سال ۴۶ هم فیلمی در آمریکا بازی کردم و از سال ۵۵ به مدت ۱۰ سال به آمریکا رفتم این خلاصه زندگی من بود و در حال حاضر گه گاهی، اگر حال و حوصله ای داشته باشم فیلم سینمایی کار می کنم. چهار کتاب نوشته ام و آخرین کتابم که این روزها در حال نگارش آن هستم در مورد تهران قدیم است.
اسدزاده درباره پیوستن به وادی هنر گفت: من ۷۵ سال است که در عالم هنر کار می کنم. در حال حاضر قدیمی ترین هنرپیشه ایرانی هستم ولی با عشقم زندگی کردم. با دلم. و از همه چیزم به خاطر آن گذشتم و این گذشتن بسیا ر دشوار است. همین عشق هم مرا تا به امروز نگه داشته است. این عشق را از شما مردم دارم.

 

داریوش بابائیان:نمایش خانگی مخاطبان میلیونی دارد
بنا بر این گزارش در ادامه این مراسم، سیروس الوند برای تقدیر از داریوش بابائیان به روی سن دعوت شد و درباره وی گفت: امسال می خواستم فیلم بسازم، پروانه ساخت هم گرفتم. سراغ بسیاری از دوستان که عنوان تهیه کنندگی را یا به حق دارند یا یدک می کشند، رفتم اما کمکی دریافت نکردم. بنابراین نتوانستم فیلمم را بسازم.
وی افزود: اما سال ها پیش زمانی که می خواستم فیلم مزاحم را بسازم، فقط یک تلفن به آقای بابائیان کردم و او سرمایه فیلم مرا با این که عنوان تهیه کننده از آن خودم بود، تامین کرد. حالا می فهمم بابائیان چه عزت و احترامی داشت که آن را تاکنون مخفی کرده بود. خوشحال هستم که امشب این عزت و احترام به لطف جشنواره یاس مطرح می شود.
داریوش بابائیان نیز در این مراسم ضمن تشکر از دست اندرکاران شبکه نمایش خانگی، دبیر جشنواره یاس و همکارانش گفت: از مخاطبین ۶۰ میلیونی شبکه نمایش خانگی متشکرم که باعث می شوند سینما هم رونق بیشتری پیدا کند. اما متشکرم که از آدم های پشت صحنه قدردانی می کنید.
وی افزود: قطار زندگی در حرکت است و ما غیر هنری هایی که در آن سوار هستیم، یک به یک نوبت به پیاده شدن ما می رسد. امیدوارم این اتفاق در جشنواره های دیگر هم تکرار شود. امشب خاک دوره ای را که پشت سر گذاشتم می تکانم اما کوه سنگین تری را روی دوشم می گذارد چرا که باید بهتر کار کنم.

جشنواره یاس برگزیدگان بخش ویدئو رسانه خود را شناخت
در ادامه این مراسم و با حضورمحمدرضا فرجی، حسن داها و سیمون سیمونیان یاس زرین جایزه فنی بهترین کیفیت عرضه لوح فشرده به موسسه هنرنمای پارسیان به مدیریت علی اکبر قائینی نجفی اهدا شد.
همچنین یاس زرین جایزه فعال ترین موسسه ویدئو رسانه به موسسه سینما ۲۴ به مدیریت مجید محسنی تعلق گرفت.
یاس زرین بهترین موسسه پخش فیلم نمایش خانگی نیز به موسسه تصویر دنیای هنر به مدیریت جواد معماری اردستانی اهدا شد.
در بخش پوستر حمیدرضا بابابیگی برای طراحی پوستر «فیلم اینجا کسی نمی میرد» یاس زرین جشنواره را دریافت کرد.
همچنین یاس زرین بهترین آنونس به مسعود رفیع زاده برای ساخت آنونس فیلم «روزی روزگاری سینما» اهدا شد.
در بخش عکس اقلام تبلیغی و اطلاع رسانی سحر طرزی برای عکس های فیلم «اینجا کسی نمی میرد» یاس زرین جشنواره را به خانه برد.

ثریا قاسمی: هنرمندان پیشکسوت را دریابیم
در بخش بعدی تجلیل های این رویداد فرهنگی، مهدی صباغ زاده، سید مصطفی ابطحی و یدالله صمدی به روی سن آمدند تا از ثریا قاسمی تقدیر کنند.
قاسمی پس از دریافت لوح و یاس زرین، اظهار کرد: بسیار از حضور دو بزرگی که اینجا ایستاده اند و به وسیله آنها تشویق شدم، خوشحال هستم. دو بزرگی که سال هاست در سینما کار می کنند.
وی با تشکر از دست اندرکاران جشنواره برای زحمت های چند ماهی که منجر به برگزاری این جشنواره شد تاکید کرد: از دعوت شما متشکرم. جشن و شادی بسیار خوب است. همه این اتفاقات منجر به این می شود که روحیه ما هم شاد شود.
قاسمی افزود: اما این جشنواره ها و جشن ها تمام می شوند و جشنواره های بعدی می آید. ما بازهم می رویم و شرکت می کنیم. ولی باید در کنار این شادی ها به مسائل دیگری هم توجه کنیم. می خواهم از همه کاربلدها و آنهایی که پر انرژی هستند بخواهم تا راهی برای سامان دهی به امور بیماران، بیکاران و کسانی که دیگر توان کار کردن در این عرصه را ندارند پی

علی نصیریان: هر قدمی برای رونق بخشیدن سینما موثر است
تجلیل از علی نصیریان، از دیکر برنامه هایی بود که در افتتاحیه چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس برگزار شد. این بخش با پخش کلیپی آغاز شد. سپس سید مصطفی ابطحی، محمد متوسلانی و همایون اسعدیان برای تقدیر از علی نصیریان روی سن آمدند و لوح سپاس و یاس زرین را به او تقدیم کردند.
علی نصیریان با تشکر از دست اندرکاران این برنامه گفت: با برگزاری چنین بزرگداشت هایی من بیشتر خجالت می کشم چون آنچه تاکنون در عرصه بازیگری انجام دادم، به خواسته خودم بوده و آن را دوست داشتم. عشقم به این حرفه بوده که باعث شده تا به امروز آن را دنبال کنم. بنابراین هیچ انتظار یا توقعی نداشتم که کسی بخواهد به آن توجه کند.
وی تاکید کرد: آن موقع که ما بازیگری را شروع کردیم، هیچ وقت به چنین روزهایی فکر نمی کردیم که حالا بخواهیم به جایی برسیم که از ما به خاطر آن تقدیر شود یا به ما توجهی کنند. آن عشق شخصی بود که می جوشید و ما به خاطرش تلاش می کردیم.
نصیریان با اشاره به این که نتیجه تلاش هایشان در نهایت خدمت به جامعه و مردم بوده گفت: سرمایه ما مردم هستند. عشق ما این بود که با مردم ارتباط بگیریم، به آنها نزدیک شویم و گفت و گو کنیم. همین سلام و علیکی که در حال حاضر در کوچه و خیابان بین ما شکل گرفته بسیار برایمان ارزشمند است.
بازیگر سریال «شهرزاد» درباره نسل آینده هنر گفت: استعدادهای درخشانی در گوشه و کنار این مملکت وجود دارند که امیدوارم اینها رشد کنند و بارور شوند. زمانی بود که ما فکر می کردیم کارگردانان سینما فقط مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و مرحوم عباس کیارستمی هستند اما امروز می بینیم که یک دفعه کسی مثل اصغر فرهادی پیدا می شود.
وی در خصوص انتقادات برخی به تعدد جشنواره های فرهنگی کشور، گفت: برخی از مدیران فرهنگی ایراد می گیرند که چقدر جشنواره برگزار می کنید. ما کشور ثروتمندی داریم اگر مقداری هم برای فرهنگ خرج شود اشکالی ندارد. با برگزاری این جشنواره ها سینما و هنر در جامعه مطرح می شوند. از همه بهتر این که چنین جشنواره هایی فقط در تهران برگزار نمی شوند و در شهرهای دیگر اجرا می شوند. هر قدمی که برای رونق بخشیدن و رواج دادن هنر و سینما برداشته می شود موثر است.

تقدیر ویژه جشنواره یاس از شهید اقبالی
در ادامه این مراسم سید مصطفی ابطحی دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس از فیلم «پرنده افلاک» تقدیر ویژه کرد. این فیلم به زندگی شهید علی اقبالی پرداخته است. سهیلا پور محمدی، کارگردان این فیلم و همسر شهید اقبالی یاس زرین را دریافت کردند.
همسر شهید اقبالی در این مراسم گفت: همانطور که علی نصیریان گفتند ملت ما بسیار مهربان، شجاع و قدرشناس هستند. وظیفه خود می دانم که از ملت عزیزم تشکر کنم به این دلیل که حالا بعد از ۳۷ سال همسر من شناخته شد. خلبانی که در ماه های اول جنگ تصمیم گرفت با صدام که قصد داشت تهران را تسخیر کند دربیفتد. عزیزان ما جانشان را در کف دستشان گذاشتند و خالصانه برای این ملت جان دادند. نحوه شهادت علی اقبالی بسیار فجیع بود.
همچنین در این مراسم از همسر فداکار شهید مدافع حرم مازندرانی شهید مصطفی تاشوسا تجلیل شد.
چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس از  ۲۲ آذر آغاز و تا ۲۶ آذر در رامسر ادامه خواهد داشت.

 

 

تاریخ انتشار :۲۳ آذر ۱۳۹۵

برچسب‌ها:, , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص وقتی برای شخصی شناخته شده رخ می‌دهد. به گزارش تریبون هنر، گرچه بسیاری از سلبریتی‌ها سرنوشت تراژیکی داشته‌اند، اما بررسی‌های […]

  • فیلم آسمان غرب

    تریبون هنر: «آسمان غرب» پس از سال‌ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی، هوایی، روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد. میلاد کی‌مرام، امیرحسین […]

  • فیلم پرویزخان

    تریبون هنر: بعد از مدت ها بار دیگر نوبت به یک فیلم سینمایی ورزشی رسیده ؛ فیلم «پرویز خان» ساخته علی ثقفی که برشی است از زندگی زنده یاد پرویز دهداری، مرد اخلاق فوتبال ایران. خوشبختانه این فیلم در چهل و دومین جشنواره فجر توانست جوایز یادی کسب کند. حافظه […]

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

Ad
Ad
Ad
Ad