Ad

گفتگو با حسن معجونی به بهانه مهاجرتش از تهران به رشت

حسن معجونی: تهران دیگر جایی برای زندگی نیست

با رفتن من حداقل یک ماشین از این شهر کم می‌شود و به سهم خودم می‌توانم بار آلودگی را از روی دوش این شهر بردارم

نگار حسینی _ حسن معجونی به جرگه هنرمندانی پیوست که مهاجرت معکوس کرده و قید تهران بی روح و خاکستری را زده است و برای زندگی به شهر رشت سفر کرده است. او در این سفر دغدغه هایش در عرصه تئاتر را هم با خودش به عنوان سوغاتی برده و امیدوار است که بتواند با این سوغاتی ها که تحفه پایتخت سیمانی است، هنردوستان رشت را به ماندن در شهرشان تشویق کند و مانع آمدنشان به تهران شود، او این روزها در تدارک روی صحنه بردن دو نمایش خرس و خواستگاری چخوف در پایتخت گیلان است. و این نمایش ها را آغازی نو برای فصلی نو در تئاتر این شهر می داند.
آقای معجونی آ‌نطور که شنیدم این روزها برای زندگی به شهر رشت رفته‌اید، چه شد که تصمیم به این مهاجرت معکوس گرفتید؟
رفتن من به رشت برای من و حتی دوستان نزدیکم موضوعی عجیب و ناگهانی نبود، از مدتها قبل به این موضوع فکر می کردم و دوست داشتم خارج از تهران زندگی کنم. به نظرم تهران دیگر جایی برای زندگی نیست. آلودگی هوا، ترافیک و شلوغی، روح زندگی را از این شهر برده است و همه ما را به آدم های مصنوعی بدل کرده است.
نگران نبودید با سفرتان به شهر رشت، گرد فراموشی روی نامتان بنشیند؟
راستش را بخواهید نه، من می‌خواستم به خودم و تهران لطف کنم، با خودم گفتم با رفتن من حداقل یک ماشین از این شهر کم می‌شود و به سهم خودم می‌توانم بار آلودگی را از روی دوش این شهر بردارم. از طرفی می دانستم بعد از این همه سال کار در عرصه هنر، دوستانی که تمایل به کار با من را دارند با زندگی در رشت مرا فراموش نمی کنند و به سراغم می آیند. با خودم گفتم بسیاری از بازیگران برای حضور در پروژه ای به شهرستان می روند و خب اگر کار اجرایی به من خورد من هم به تهران می روم.
تکلیف کارگاه و کلاس‌های بازیگری تان در عرصه تئاتر چه شد؟
من پنج شنبه‌ها به تهران می‌آیم و کلاس‌هایم را تا شنبه برگزار می‌کنم و بعد از اتمام کلاس‌هایم دوباره راهی شهر رشت می‌شوم.

 

حسن معجونی
تا چه میزان دغدغه‌هایتان را در عرصه تئاتر با خودتان به رشت بردید؟
همه دغدغه‌هایم را با خودم بردم، یادم است وقتی می‌خواستم به شهر رشت بروم از طریق فیس بوک به علاقمندان تئاتر در شهر رشت اعلام کردم که در فلان تاریخ به کافه‌ای می روم و از آنها خواستم که برای تبادل اطلاعات به آنجا بیایند تا بتوانیم با هم گپ بزنیم.
آمدند؟
بله، تعداد زیادی از آن دوستان آمدند و من از حضورشان واقعا هیجان زده شدم و انرژی گرفتم، بسیاری از آنها انگیزه و استعدادهای زیادی برای کار داشتند. ما جلسات زیادی را با هم برگزار کردیم و به تبادل اطلاعات پراختیم.
ماحصل این گفتگوها چه شد؟
خوشبختانه این دورهمی‌ها نتیجه‌های بسیار خوبی داشت و ما چند سالن از رونق افتاده تئاتر در شهر رشت را دوباره احیا کردیم و برنامه‌ریزی‌های مفصلی را برای اجرا کار تئاتر انجام دادیم. از آن مهمتر جلوی مهاجرت برخی از این هنردوستان را به تهران گرفتیم، برخی از آنها می‌خواستند که برای ادامه فعالیت در عرصه بازیگری به تهران بیایند، من به آنها گفتم هر کاری را که باید، در این شهر انجام می دهم فقط قید رفتن به تهران را بزنید.
و آنها زدند؟
به هر حال بخش زیادی از آنها منصرف شدند، متاسفانه چون فضای مناسب برای آموزش و به دنبال آن کار در شهرستان ها وجود ندارد آنها برای ادامه کار راهی به جز آمدن به تهران ندارند ولی خب اگر شرایط کار برایشان در شهر خودشان فراهم باشد و نیازهایشان بر آورده شود چرا باید به تهران بیایند.
ظاهرا قرار است چند نمایش از گروه لیو را هم در شهر رشت به روی صحنه ببرید؟
بله، نمایش «خرس» و «خواستگاری» چخوف را قرار است در رشت به روی صحنه ببریم و کار بلیت فروشی آن هم به تازگی آغاز شده است. امیدوارم این نمایش ها بتواند ما را به آنچه که در جهت ارتقا و رونق گرفتن تئاتر در شهر رشت داریم نزدیک کند.
ما هم امیدواریم.

 

منبع: اختصاصی تریبون هنر

تاریخ انتشار :۲۹ تیر ۱۳۹۵

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم «زالاوا»؛ هوشمندانه و آگاه / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: زالاوا، اولین فیلم بلند ارسلان امیری، فیلم خوب و خوش ساختی است. از نظر فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس و تدوین و موسیقی بسیار خوب است. فیلمنامه فکر شده و خوبی دارد و بازیگرهایش بسیار توانمند ظاهر شده اند. زالاوا نقد جامعه شناسانه و روانشناختی […]

  • امیر مقاره: ببخشید که برای امرار معاش شغل شریف پیک موتوری را انتخاب کردم

    تریبون هنر: امیر مقاره با انتشار یادداشتی، به صحبت های یک شخصی که در برنامه ای اینترنتی به پیک موتوری بودن او در گذشته انتقاد کرده بود پاسخ داد. به گزارش تریبون هنر، روز گذشته شخصی در یک برنامه اینترنتی، ضمن انتقاد به خوانندگی امیر مقاره در کنسرت هایش، عنوان […]

  • نقد سریال افعی: داستان واقعی یکی از جذاب ترین قاتل های جهان

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال افعی (The Serpant) درباره چارلز سوبراج، یکی از عجیب ترین و کاریزماتیک ترین قاتل های سریالی جهان است. رزمی کار خوش تیپ و به قول برخی افسونگر، که استاد تغییر چهره و جعل اسناد بود و در دهه هفتاد میلادی، ده ها نفر […]

  • نقد سریال بی گناه (The Innocent): تقاص گذشته های پنهان کرده

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال اسپانیایی بی گناه از بهترین سریال های معمایی جنایی یک سال اخیر است فیلمنامه بی گناه (The Innocent) مهم ترین برگ برنده این سریال است. سلسله حوادث داستان در هر قسمت از زاویه دید یکی از شخصیت ها روایت می شود و پیش […]

  • مرضیه برومند و طعنه به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی

    تریبون هنر: مرضیه برومند با انتشار یادداشتی از مشکلات پیش آمده برای سریال «شهرک کلیله و دمنه» و نمایشی به تهیه کنندگی نوید محمدزاده گلایه کرد. مرضیه برومند در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده نوشته است: نوید محمدزاده . فرشته حسینی زن و شوهری هنرمند و جوان و […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad