Ad

در سازمان اوج برگزار شد

تجلیل از مداح جانباز انقلابی در «از نسل محتشم»

این مراسم با حضور چهره های فرهنگی، مذهبی و پیشتازان عرصه هنر عاشورایی در نخلستان سازمان اوج برگزار شد

تریبون هنر: آیین تجدید خاطره پیرغلامان امام حسین و رونمایی از قطعات عاشورایی مرکز «مأوا» عصر روز یکشنبه ۲۳ مهر ماه در سازمان اوج برگزار شد.

در این مراسم که با حضور آیت الله سید حسین مومنی، حاج یونس حبیبی ذاکر اهل بیت (ع) و جانباز شیمیایی هشت سال دفاع مقدس، حاج حسین هوشیار مداح اهل بیت(ع)، حسام الدین سراج خواننده و آهنگساز موسیقی سنتی، یادگاران استاد رحیم منزوی شاعر آذری زبان اهل بیت (ع)، مرحوم حاج اکبر ناظم، حسین فکری از شاگردان حاج اکبر ناظم، مرحوم حاج احمد شمشیری و یادگار استاد حبیب الله چایچیان(حسان) و…. در نخلستان اوج برگزار شد، از قطعات عاشورایی مرکز ماوا نیز رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم آیت الله مومنی، امام حسین علیه السلام را فراتر از نسل ها و اعصار خواند و گفت: انسان باید به جایی برسد که بزرگی و جایگاه امام حسین (ع) را درک کند.

وی ادامه داد: تنها چیزی که می‌تواند انسان را نجات دهد، راه سید الشهدا (ع) است. اهل بیت از ما نوکری نمی‌خواهند، بلکه ما التماس می‌کنیم تا ما را به غلامی خود بپذیرند.

آیت الله مومنی افزود: اگر کسی به زیارت کربلا مشرف شود، ملائک بر او نماز می‌خوانند. ملائکی که افتخار غلامی امام حسین (ع) را می‌کنند و ما نیز نیازمند ایشان هستیم.

وی با بیان اینکه اولین خادم اهل بیت (ع) و سید الشهدا (ع) جبرئیل است، اظهار کرد: : در غلامی اهل بیت جبراییل سبقت گرفته است. جبراییل به اسرافیل گفت من مقربم و حامل وحی و اسرافیل گفت من صاحب سورم. به این دو گفتند اهل بیت از بهترین بندگان ما هستند. در همین جا بود که جبرییل سبقت گرفت و به نخستین خدمتگزار اهل بیت تبدیل شد. قوه ی خیال اگر تقویت شود جهل و نادانی تقویت می شوند و در عین حال عقل ضعیف می شود. برای جلوگیری از تقویت جهل و نادانی باید به امام حسین متوسل شد.

این مدرس حوزه ادامه داد: امام حسین (ع) نیازی به گریه ما ندارد، بلکه ما نیازمند او هستیم. ندای «هَل مِن ناصرٍ یَنصُرنی» ابا عبدالله الحسین (ع)، برای نجات بشر است و اگر طفل خود را بر دست می‌گیرد، برای ایراد سخن با عاطفه تاریخ است.

مومنی با اشاره به اینکه برای نجات عقل از آسیب‌های دنیوی باید به امام حسین (ع) متوسل شویم، گفت: پیوست و اتصال به سید الشهدا (ع) عامل رشد است. رهبری می‌گوید کربلا از سه عنصر عقلانیت، حماسه و عزت و عاطفه و عشق تشکیل شده است که با شنیدن قصه آن مرثیه و روضه در انسان جاری می شود.

این سخنران و کارشناس امور دینی گفت: برای نجات عقل فقط باید از راه زیارت امام حسین (ع)، گریه بر مصائب عاشورا، حضور در محافل اهل بیت (ع) و ذکر و ذاکری اهل بیت به سید الشهدا (ع) رجوع کرد.

حجت‌الاسلام مومنی در پایان یادآور شد: اصرار من این است که به بحث روضه بیشتر پرداخته شود، چراکه روضه زنگار را از جامعه می‌زداید.

در ادامه‌ این مراسم و پس از رونمایی از قطعه «نی نوا» که با بازخوانی نوحه های قدیمی جنوب کشور همراه بود، یادگاران حاج اکبر ناظم و استاد فقید رحیم منزوی خاطراتی از پدرانشان روایت کردند و بعد از آن از حاج یونس حبیبی، ذاکر نام آشنای اهل بیت (ع) و جانباز شیمیایی هشت سال دفاع مقدس تجلیل شد.

یونس حبیبی جانباز شیمیایی هشت سال دفاع مقدس گفت: بسیار هستند از دوستان در بیمارستان ها هستند که آروزی حضور در این جلسات را دارند. یکی از این دوستان و جانبازان عباس محسنی است که جانباز قطع نخاع است و بعد از سال‌ها چند ترکش در ریه ایشان پیدا شده است. او جراحی شد و از بعد از جراحی آرام بر مصائب اهل بیت (ع) و شهادت حضرت زهرا (س) گریه می کند.

وی افزود: خیلی از این جانبازان با روضه‌های اهل بیت (ع) مأنوس هستند و با مجالس روضه نفس می‌کشند. ما آرزو داریم تا مانند اربابمان از دنیا برویم.

پس از آن نیز از قطعه سد باقر با روایت حامد عسکری که اثر دیگری از ماوا بود، رونمایی شد.

در ادامه مراسم «از نسل محتشم» مهدی امین فروغی پژوهشگر و نویسنده اشعار آیینی با بیان دوره های مختلف عزاداری و مرثیه سرایی اباعبدالله گفت: جای تکریم و شکرگزاری است که در محفل عاشورایی گرد هم آمدیم. شمایل کلی مرثیه خوانی را به پنج دوره تاریخی می‌توان تقسیم کرد و برکسی پوشیده نیست که مرثیه خوان اول تاریخ حضرت زینب (س) در جوار پیکر بی جان برادر بزرگوارشان هستند. اینگونه بود که نوحه سرایی از عصر عاشورا آغاز شد و همه ائمه معصوم پیوسته بر مصائب کربلا نوحه سرایی می‌کردند.

این پژوهشگر عاشورایی با بیان روایتی از مجالس اهل بیت (ع) افزود: اولین دوره های عزاداری امام حسین (ع) در سخت‌ترین شرایط برگزار می شد و بارها حکومت جور زمانه حرم سید الشهدا (ع) را زیر و رو کردند و به آب بستند. آنها قصد کشتن نوحه خوان های ابا عبدالله الحسین (ع) را داشتند.

وی ادامه داد: در عصر صفویه، شکل‌های مختلف عزاداری رواج پیدا کرد و در دوره بعد شاهد به وجود آمدن شبیه خوان ها بودیم.

امین فروغی با اشاره به موروثی بودن صنوف و مشاغل در دوره قاجار، خاطرنشان کرد: مرثیه خوانی ها هم در این دوره‌ مورثی بود و نوحه خوان ها از عزت والایی برخوردار بودند، ولیکن با رسیدن به دوره مشروطه، موج تجدد خواهی مجالس اهل بیت (ع) کمرنگ شد.
گفتنی است این مراسم با حضور چهره های فرهنگی، مذهبی و پیشتازان عرصه هنر عاشورایی در نخلستان سازمان اوج برگزار شد.

 

تاریخ انتشار :۲۵ مهر ۱۳۹۶

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad