Ad

در گفتگو با تریبون هنر

مهران خلیلی: شنیده شدن یک قطعه موسیقی دلیل خوب بودن آن نیست

کارهای بی‌مغز و بی‌محتوا زیاد می‌شنویم

تریبون هنر: مهران خلیلی از موفق‌ترین آهنگساز – تنظیم‌کننده و نوازنده‌ها‌ی حرفه‌ای موسیقی کشورکه فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۷۶ آغاز کرده است. او در این سال ها همکاری‌های موفقی با خواننده‌های بسیاری از جمله فرزاد فرزین، حامی، مهدی یغمایی، امیر کریمی، خشایار اعتمادی و …. داشته است. عمده همکاری های مهران خلیلی در سال های اخیر با فرزاد فرزین فرزین بوده که بسیار هم موفقیت آمیز بوده است. با این موزیسین توانا گفتگویی داشتیم که می توانید در ادامه بخوانید

همکاری طولانی مدت فاکتور منفی نمی‌تواند داشته باشد
مهران خلیلی در پاسخ به این سوال که همکاری به صورت ثابت با یک خواننده چه فاکتورهای مثبت یا منفی می‌تواند داشته باشد، گفت: به اعتقاد من به طور معمول همکاری در طولانی مدت فاکتور منفی نمی‌تواند داشته باشد چون اگر فاکتور منفی وجود داشته باشد پایدار نمی‌ماند و در نهایت شکل نخواهد گرفت. اما به جهت نکات مثبت می‌توان گفت گروه در اجرا و تنظیم به یک‌دستی و ثبات خوب می‌رسیم چون با سلیقه‌ی هم بیشتر آشنایی پیدا می‌کنیم و به طور حتم کار به شکلی بهتر و حرفه‌ای پیش خواهد رفت.

 

سبک و اخلاق خواننده بسیار مهم است
مهران خلیلی در رابطه با فاکتورهایی که برای همکاری در نظر می‌گیرد این طور توضیح داد: اول سبک خواننده است که تا چه اندازه به سبک و فضای کاری تنظیم کننده و موزیسین نزدیک باشد که نکته‌ی بسیار مهمی‌ست. به طور حتم به لحاظ اخلاق و منش، که یکی از اصول اولیه‌ی همکاری‌ست بسیار مهم و قابل اهمیت است و همچنین به جهت فنی نیز به یکدیگر نزدیک باشیم.

 

شنیده شدن قطعه موسیقی دلیل خوب بودن آن نیست

این نوازنده و موزیسین حرفه‌ای کشور در خصوص دلایل شنیده شدن یک قطعه‌ی موسیقی به تریبون هنر گفت: این سوال، سوال سختی‌ست چون متاسفانه یا خوشبختانه همه چیز ما در ایران برعکس دنیاست. اما آن چه که من خودم از گوش شنیداری مردم به دست آوردم این است که کار باید برای مخاطب قابل درک باشد و ایجاد صمیمیت کند. مخاطب حداقل ترانه را درک کند. ترانه نباید دروغ و یا خیلی سنگین باشد. به نظر من در کل جامعه به این شکل است حالا یا مد شده و یا سطح توقع به این حد رسیده است و این که موسیقی و تنظیم خوب باشد. خواننده‌ صدای خوب و گرم داشته باشد. و مهم‌تر از همه ملودی و ترانه‌ی خوب و جدید می‌تواند شنیده شود. البته باید به یک نکته‌ی مهم اشاره کنم که هر کاری که شنیده می‌شود لزوما کار خوبی نیست. گاهی کارهایی شنیده می‌شود که اتفاقا کارهای معمولی و بسیار سخیفی هم بوده اما بسته به تبی که در جامعه وجود داشته، شنیده شده است.

 

کارهای بی‌مغز و بی‌محتوا زیاد می‌شنویم
خلیلی در خصوص ارزیابی روند موسیقی در چند سال اخیر اظهار داشت: از نظر تکنولوژی خوب شده و سرعت آن بالا رفته است. رنگ موزیک‌ها در اغلب موارد پیشرفت خوبی داشته و موزیسین‌های خوبی وارد عرصه‌ی موسیقی شده‌اند اما متاسفانه از آن سو کارهای بی‌مغز و بی‌محتواتر می‌شنویم. کارهایی که برای یک دوره‌ی بسیار کوتاه مطرح و پررنگ می‌شوند و خیلی سریع نیز فراموش می‌شوند. نمی‌توانم بگویم این ارزیابی پنجاه به پنجاه‌ است ولی به نظرم موسیقی ما از لحاظ محتوایی روند زیاد خوبی را نداشته است.

 

تا زمانی که از دست دیگران کپی می‌کنیم یعنی عقب هستم
او همچنین در رابطه با مقایسه‌ی موسیقی کشور با موسیقی جهان و یا کشورهای همسایه به جهت استانداردهای بین‌المللی این طور توضیح داد: مقایسه‌ی موسیقی ما با موسیقی جهان کار سختی‌ست و کار درستی هم نیست. با این که تمام جزییات موسیقی ما از استانداردهای موسیقی جهان سرچشمه می‌گیرد ولی به آن درجه از کیفیت لازم نرسیده است و در رابطه با مقایسه‌ی آن با کشورهای همسایه که البته صاحب سبک هستند باز هم عقب‌تر هستیم به دلیل این که درحال کپی‌برداری از آن‌ها هستیم. تا زمانی که از دست دیگران کپی می‌کنیم یعنی عقب هستیم. این یک موضوع مشخصی‌ست که نمی‌شود آن را نادیده گرفت.

 

امروز دنیا تمرکز خاصی روی تبلیغات دارد
مهران خلیلی در توضیح این موضوع که برای به تکرار نرسیدن خواننده چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت، گفت: یک خواننده باید مثل یک موزسین و هر هنرمند دیگری به خصوص در سبک‌های مدرن، به روز باشد. به اعتقاد من باید استایل و فضاهای مختلف را مورد امتحان قرار بدهد و از یک نواختی و تک‌بعدی بودن خارج شود تا بتواند ضمن حفظ مخاطبان خودش، به تعداد آن‌ها نیز اضافه کند. خواننده‌ای که به کارهای منتشر شده‌اش که مورد اقبال عمومی قرار گرفته اکتفا کند و سراغ کارهای جدید نرود به طور حتم خیلی زود حذف و فراموش می‌شود. همانطور که می‌بینیم خیلی از خواننده‌هایی که اتفاقا خواننده‌ی خوبی هم بودند امروز نیستند. ضمن این که برای یک خواننده‌ی حرفه‌ای باید تبلیغات و ظاهر، اهمیت داشته باشد. امروز دنیا تمرکز خاصی روی تبلیغات دارد. به نظر من این موارد می‌تواند کمک بسیاری به فراموش نشدن یک خواننده و هنرمند کمک کند.

 

دیدگاه مثبتی نسبت به سطح سلیقه‌ی مخاطبان ندارم
این موزیسین حرفه‌ای کشور در رابطه با سطح سلیقه‌ی مخاطبان و علاقه‌مندان به موسیقی به تریبون هنر گفت: اگر نظر واقعی من را در رابطه با این موضوع بخواهید باید بگویم نظر خیلی جالبی ندارم. چون موسیقی که امروز کار می‌شود و مردم از آن استقبال می‌کنند خیلی سطحی‌ست. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که در این زمان کم نمی‌شود توضیح داد. اما در کل نظر مثبتی نسبت به سلایق مخاطبان ندارم. البته قصد بی‌احترامی به کسی را ندارم ولی به عنوان یک موزیسین که سال‌های زیادی‌ست کار می‌کنم دیدگاه مثبتی نسبت به این سطح سلیقه ندارم.

 

سالن‌های همایش برای کنسرت مناسب نیست
مهران خلیلی در ادامه گفت‌وگو در رابطه با سیستم برگزاری کنسرت در کشور و استانداردهای لازم برای برگزاری کنسرت اظهار داشت: به واقع هنوز استانداردهای لازم را ندارد. ما صدابردارهای کمی داریم که این کار را به صورت علمی انجام می‌دهند. سالن‌های بسیار کمی داریم که استانداردهای جهانی داشته باشد و شاید به هیچ عنوان نداشته باشیم. به طور حتم سالن‌های همایشی برای کنسرت مناسب نیست. از نظر وسایل، به نسبت بد نیست اما کارآیی‌شان پایین است. اغلب اپراتورها البته نه همه‌شان، ضعیف هستند. ضمن این که به جرات می‌توانم بگویم زمان ساندچک و روز سان‌دچک که انجام می‌دهیم به هیچ عنوان استاندارد نیست.

 

نوازنده ها در ایران جایگاه مناسبی ندارند

مهران خلیلی در پاسخ به این سوال تریبون هنر که شرایط و جایگاه کنونی نوازنده را در موسیقی کشور چطور ارزیابی می‌کند، گفت: موزسین‌های خوبی داریم ولی به جرات می‌توان گفت نسبت به کشورهایی که صاحب سبک موسیقی هستند و موسیقی برای‌شان به عنوان یک چرخه‌ی اقتصادی محسوب می‌شود، نوازنده ها در ایران جایگاه مناسبی ندارند و باید خیلی بیشتر، به آنها بها داده شود. هم از نظر مالی، اجتماعی و جایگاهی که متاسفانه در ایران این اتفاق نمی‌افتد. به دلیل این که هنوز به موسیقی در ایران به عنوان چرخه‌ی اقتصادی نگاه نمی‌شود و از سمت دولت حمایت و پشتیبانی نمی‌شود. به طور حتم در این فضا اگر موزیسین‌ها حواس‌شان نباشد عمرشان فنا می‌شود. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم اگر نوازنده‌ای وجود نداشته باشد موسیقی هم وجود نخواهد داشت. یک تنظیم‌کننده و آهنگساز باید اول نوازنده‌ی خوبی باشد تا بتواند تولید و اجرا داشته باشد. جایگاه یک نوازنده‌ی حرفه‌ای به لحاظ فنی در بالاترین درجه‌ی موسیقایی است.

 

به جای موزیسین‌های ارزانی که در سطح اجرا نیستند، از موزیسین‌های با تجربه بهره بگیریم

خلیلی همچنین در مورد تاثیر نوازنده بر جذب مخاطب به خصوص زمان اجرای صحنه‌ای اظهار داشت: نوازنده تاثیر بسیار زیادی دارد به خاطر این که موزیسین خوب مثل عوامل تولید یک اثر سینمایی است. از کارگردان تا بازیگر و عوامل پشت صحنه که می‌توانند تاثیر بسزایی در خلق یک اثر قابل دفاع و خوب داشته باشند. موسیقی هم همین طور است. اگر موزیسین، حرفه‌ای و خوب نباشد به طور حتم اجرا، اجرای خوبی نخواهد بود و مردم این موضوع را به مرور زمان و با مقایسه با گروه‌های مختلف متوجه می‌شوند. من توصیه‌ می‌کنم به جای موزیسین‌های ارزانی که در سطح اجرا نیستند، از موزیسین‌های با تجربه بهره بگیریم تا آن ها هم بتوانند تجربه‌شان را به تازه‌کارها منتقل و آنها را راهنمایی کنند. به نظر من موزیسین خوب و حرفه‌ای می‌تواند تاثیر بسیاری در اجرای خوب و جذب مخاطب داشته باشد.

 

فرزاد فرزین خواننده‌ی با تکنیک و توانمندی‌است که موسیقی می‌داند
مهران خلیلی در رابطه با همکاری طولانی مدت با فرزاد فرزین گفت: دلیل این همکاری طولانی در درجه‌ی اول سبک فرزاد نسبت به خواننده‌های دیگر است. سلیقه‌ی موسیقایی اش به سلیقه‌ی من نزدیک است. ضمن این که با هم دوست هستیم و قبل از این همکاری، در تولید چند قطعه درگذشته همکاری خوبی با هم داشتیم. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که فرزاد فرزین در کار خودش حرفه‌ای‌ست و همیشه روبه جلو حرکت می‌کند و اعتماد به نفس خوبی دارد و البته خواننده‌ی با تکنیک و توانمندی‌ست که موسیقی می‌داند. البته من و فرزاد به هم اعتماد داریم و همه‌ی این موارد باعث شده تا یک همکاری طولانی و خوب داشته باشیم.

 

در حال حاضر موزیسین‌ و تنظیم‌کننده‌ها بیشتر اپراتور هستند

مهران خلیلی در پایان به تریبون هنر گفت: حرف برای گفتن بسیار است اما آن چه که باید به آن اشاره کنم این است که در حال حاضر موزیسین‌ و تنظیم‌کننده‌ها بیشتر اپراتور هستند. پیشنهاد می‌کنم به علم نوازندگی و موسیقی‌شان اضافه کنند تا موسیقی که در برخی موارد سمت سراشیبی می‌رود حرکت رو به بالا و پیشرفت داشته باشد. حیف است، استعدادهای خوبی در موسیقی وجود دارد. ضمن این که امیدوارم سطح سلیقه‌ی مردم نیز که از اهمیت بالایی برخوردار است، ارتقا پیدا کند. به نظر من ما موزیسین‌ها می‌توانیم سطح سلیقه‌ی مردم را هم تغییر بدهیم و هم بالا ببریم. به شرط این که هم از سمت مردم و هم ارگان‌های دولتی مورد حمایت قرار بگیریم. البته مورد دوم کمی بعید است که اتفاق بیفتد. به طور حتم با حمایت مردم و ارگان‌های مربوطه، موسیقی می‌تواند برای مخاطبان و حتی کسانی که زبان ما را نمی‌دانند جذاب و شنیدنی باشد.

 

منبع: تریبون هنر

 

مهران خلیلی

تاریخ انتشار :۱۸ تیر ۱۳۹۷

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص وقتی برای شخصی شناخته شده رخ می‌دهد. به گزارش تریبون هنر، گرچه بسیاری از سلبریتی‌ها سرنوشت تراژیکی داشته‌اند، اما بررسی‌های […]

  • فیلم آسمان غرب

    تریبون هنر: «آسمان غرب» پس از سال‌ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی، هوایی، روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد. میلاد کی‌مرام، امیرحسین […]

  • فیلم پرویزخان

    تریبون هنر: بعد از مدت ها بار دیگر نوبت به یک فیلم سینمایی ورزشی رسیده ؛ فیلم «پرویز خان» ساخته علی ثقفی که برشی است از زندگی زنده یاد پرویز دهداری، مرد اخلاق فوتبال ایران. خوشبختانه این فیلم در چهل و دومین جشنواره فجر توانست جوایز یادی کسب کند. حافظه […]

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

Ad
Ad
Ad
Ad