Ad

در پی بیانیه‌ی یک صنف سینمایی برای حجم مجوز سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی

داروغه‌زاده: بازگشت سرمایه در شبکه نمایش خانگی از سینما بیشتر است

بسیاری از بازیگران حرفه‌ای سینما در این شبکه فعال شده‌اند

تریبون هنر: معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با بیان اینکه چرخه اقتصادی در سریال‌سازیِ شبکه نمایش خانگی از تولید فیلم سینمایی به‌صرفه‌تر است، گفت: اگر نسبت به افزایش صدور مجوز سریال مشکلاتی وجود دارد، نظام تهیه‌کنندگی باید بتواند آن را حل کند.

ابراهیم داروغه‌زاده در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره وضعیت این روزهای تولید سریال در شبکه نمایش خانگی و واکنش اخیر یک صنف تهیه‌کنندگی سینما نسبت به افزایش صدور مجوزها در این بخش، گفت: در حال حاضر چهار سریال در این شبکه در دست ساخت است و تعداد تولیدات در سریال‌های شبکه نمایش خانگی بالا نیست، اما این حوزه چرخه اقتصادی دارد و بازگشت سرمایه آن از سینما هم بیشتر است.

او درباره نگرانی و هشدار جمعی از تهیه‌کنندگان سینما نسبت به افزایش صدور مجوزهای سریال در شبکه نمایش خانگی و غیرمسئولانه دانستن چنین اقدامی بیان کرد: ما در حال حاضر حداکثر هفته‌ای دو محصول (سریال) برای پخش در شبکه نمایش خانگی داریم یعنی برنامه‌ریزی طوری بوده که بیشتر از هفته‌ای دو تا نداشته باشیم. البته ظرفیت بازار مخاطب بسیار بیشتر از آن است و اگر هر روز هم یک قسمت سریال داشته باشیم ظرفیت آن موجود است منتها ظرفیت تولید وجود ندارد.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که باید ظرفیت تولید را توسعه دهیم، همین الان هم سهم بزرگی از بازار مصرف در حوزه فیلم و سریال در اختیار تولیدکنندگان داخلی نیست در حالی که میزان مصرف خیلی بالاست و این فیلم‌ها و سریال‌های خارجی هستند که پاسخگوی تقاضای مردم شده‌اند، در نتیجه ما باید به فکر توسعه‌ تولید آثار باشیم ولی این کار باید حرفه‌ای اتفاق بیفتد تا ضمن توجه به موضوع امنیت شغلی، مشکلی را هم به وجود نیاورَد.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی همچنین با اشاره به اینکه تا پایان سال قیمت محصولات شبکه نمایش خانگی افزایش نخواهد یافت، درباره روند صدور مجوز برای ساخت سریال هم گفت: یکی از شروط صدور مجوز برای تهیه‌کننده در این حوزه این است که حتما یا از تهیه‌کنندگان سینما باشد یا سابقه تولید سریال در شبکه نمایش خانگی را داشته باشد یا حداقل دارای سابقه ساخت سریال موفق در تلویزیون باشد. این دستورالعملی است که حدود دو، سه ماه است در اداره کل شبکه نمایش خانگی اجرا می‌شود و تهیه‌کننده‌ای که یکی از این ویژگی‌ها را داشته باشد می‌تواند با معرفی یک کارگردان حرفه‌ای، سریال خود را بسازد.

داروغه‌زاده ادامه داد: بعد از اینکه صلاحیت حرفه‌ای تهیه‌کننده مشخص شد، فیلمنامه بررسی می‌شود تا موافقت اصولی داده شود و بعد هم باید عوامل حرفه‌ای از سوی تهیه‌کننده معرفی شوند تا مجوز ساخت صادر شود.

وی با اشاره به سریال‌هایی که توسط فریدون جیرانی و مهران مدیری در حال ساخت است و مجوزی هم که برای سیروس مقدم صادر شده است، درباره مشکلاتی که برای برخی سینماگرانی که قصد ساخت فیلم دارند به وجود آمده چرا که بسیاری از بازیگران حرفه‌ای سینما در این شبکه فعال شده‌اند و دستمزدهای بالای آن‌ها نیز چالش‌هایی را ایجاد کرده است، گفت: در شبکه نمایش خانگی همان اهالی سینما مشغول کار هستند. ما در این بخش باید هم نیاز بازار را در تولید فیلم و سریال تامین کنیم و هم فراموش نکنیم تعداد زیادی از عوامل پشت دوربین هستند که به شغل نیاز دارند. ما فقط بازیگر نداریم. ۱۰ برابر آن‌ها عوامل پشت دوریین هستند که فارغ التحصیل شده و مهارت دارند و نیازمند شغل هستند. بخشی از آن‌ها باید در سینما، بخشی در شبکه نمایش خانگی و بخشی هم در تلویزیون مشغول به کار شوند.

او خاطرنشان کرد:‌ کسانی که به عنوان تهیه‌کننده کار می‌کنند، همان تهیه‌کنندگان حرفه‌ای سینما هستند و خیلی از فعالان سینما به فراخور، به این حوزه می‌آیند و ما نمی‌توانیم به کسی بگوییم شما سریال نسازید مثلا به این دلیل که تعداد بازیگران کم است و دستمزدشان بالا می‌رود. این مستلزم رفتار حرفه‌ای خود تهیه‌کنندگان است که نیازمندی‌های حوزه خود را کشف کنند و مثلا از تئاتر، بازیگر جدید معرفی کنند. درواقع تعدادی بازیگر محدود هستند که هم تهیه‌کنندگان سینما، هم شبکه نمایش خانگی و هم تلویزیون می‌خواهند از همان تعداد محدود که امتحان پس داده‌اند به هر قیمتی استفاده کنند. ما نمی‌توانیم بخاطر این محدودیت جلوی تولید را بگیریم و بازار را خالی کنیم. اصلا امکان‌پذیر نیست و قانون این اجازه را نمی‌دهد.

داروغه‌زاده در پاسخ به اینکه آیا درخواستی برای ساخت فیلم ویدیویی ارائه می‌شود؟ گفت: تولید تله فیلم صرفه اقتصادی ندارد ولی سریال چرخه اقتصادی دارد و حتی بازگشت سرمایه در سریال‌سازیِ شبکه نمایش خانگی از سینما هم بیشتر است، چون صاحبان سریال هفتگی پول خود را از مردم می‌گیرند و تاخیرهایی که در اکران سینما هست در این شبکه وجود ندارد. اگر نظام تهیه کنندگی ساماندهی شود می‌تواند موضوع دستمزدها را پیگیری و حل وفصل کند.

به گزارش ایسنا، مدتی قبل انجمن شرکت‌ها و تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران نسبت به صدور مجوز ساخت ۹ سریال نمایش خانگی واکنش نشان داد و چنین رفتاری را، اقدامی غیرمسئولانه خواند چرا که نه بازار کشش این تعداد سریال را دارد و نه شرایط تولید و ازجمله نیروی انسانی جلوی دوربین و پشت دوربین و تجهیزات سینمایی چنین اجازه‌ای را فراهم می‌کند.

تاریخ انتشار :۲۶ آذر ۱۳۹۷

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • چهلمین جشنواره فیلم فجر

    تریبون هنر:‌مهرداد بخشی:‌ ترکیب هیئت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، پنج روز مانده به آغاز جشنواره معرفی شدند. همانطور که انتظار می‌رفت داوران این دوره از جشنواره که به نوعی دوران بلوغ آن حساب می‌شود، افرادی هستند که صورت سینمایی آشنایی دارند و خود کارنامه آنها نشان‌دهنده نوعی پختگی است. […]

  • نقد شب یلدا به قام بابک صحرایی با باری محمدرضا فروتن

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: موسیقی از شناسه های مهم سینمای کیومرث پوراحمد است. مروری بر فیلم های او نشاندهنده توجه همیشگی این کارگردان به موسیقی متن و گهگاه ترانه است. او در تمام سال های فیلمسازی اش از موسیقی به عنوان عنصری کارآمد و اثرگذار استفاده کرده و شناخت […]

  • راز سانتاویتوریا با بازی آنتونی کوئین

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: راز سانتاویتوریا فیلم سرخوشانه و خوبی است که زیاد دیده نشده و قدر ندیده. فیلمی به کارگردانی استنلی کرامر و بازی بسیار زیبای آنتونی کوئین. فیلم داستان واقعی مردم شهری در ایتالیا به اسم سانتا ویتوریا است که شغل اصلی شان تولید شراب است و […]

  • الناز شاکردوست

    تریبون هنر: الناز شاکردوست معتقد است:هنرمند از لحظه‌ای که به خلق اثر می‌اندیشد، چه بخواهد و چه نخواهد مخاطبی در ذهن دارد. به گزارش تریبون هنر به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، الناز شاکردوست بازیگر و برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن […]

  • جای خالی نود
    سیر نزولی صدا و سیما
    جای خالی نود
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: سیر نزولی رسانه ی ملّی سال هاست که به جریان افتاده و آسیب های اغلب خود خواسته ی مسئولین تلویزیون، در طول این سال ها همواره جدّی تر از تلاش هایی بوده که برای نجات از یک “منجلاب” باید صورت بگیرد. بله! بی انصافی […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad