Ad


این بازگشایی در شأن «سینما» است؟

تریبون هنر: سرانجام پس از چهار ماه سینماها دوباره باز شدند، اما دل سینماداران خوش نیست و می‌گویند این نوع بازگشایی در شأن سینما نبود.

چهار ماه است سینمایی‌ها و سینماداران در انتظار بازگشایی سالن‌های سینما بودند؛ سینمایی که پس از اعلام رسمی مشاهده مواردی از ابتلا به کرونا در کشور، پیش از همه مشاغل تعطیل شد و حالا یکی از آخرین مشاغلی است که پس از چند ماه تعطیلی فعالیت خود را از سرگرفته است، اما چه از سر گرفتنی؟!

از دو روز قبل که خبر منتفی شدن اکران دو فیلم جدیدی که قرار بود برای بازگشایی سینماها روی پرده بروند، اعلام شد چند سینمادار پس از پیگیری ایسنا تاکید کردند که بدون فیلم‌های جدید و مخاطب‌پسند که تماشاگر را به سینما بکشانند نمی‌توانند سینماهای خود را باز کنند. برهمین اساس، نتیجه جلسه جمعی از سینماداران با مدیران سازمان سینمایی در روز گذشته (۳۱ خردادماه) طبق گفته محمدقاصد اشرفی، رییس انجمن سینماداران به این‌جا می‌رسد که تا روز چهارشنبه (چهارم تیرماه) برای بازگشایی صبر کنند که با صاحبان دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» مذاکره شود یا شاید هم فیلم‌های دیگری آماده شوند.

این موضوع را برخی دیگر از سینماداران هم تایید می‌کنند ولی در نهایت اطلاعیه سازمان سینمایی در آخرین ساعت‌های ۳۱ خرداد مبنی بر آغاز فعالیت سینماها از اول تیر با همان فیلم‌هایی که پیش از تعطیلی روی پرده بودند، منتشر شد.

حالا امروز اول تیرماه است و براساس اطلاعات سایت سینماتیکت که شناخته‌شده‌ترین مرجع فروش بلیت اینترنتی به مردم است، صفحه تعدادی از سینماهای تهران برای فروش بلیت همان فیلم‌های سال قبل مثل «بی‌وزنی»، «یادم تو را فراموش»، «عطر داغ»، «جهان با من برقص» و «چهل و هفت» باز شده، البته هنوز امکان خرید در برخی از آن‌ها فعال نیست. ضمن این‌که در میان فیلم‌های ارائه‌شده برای فروش، هنوز از فیلم «خروج» که قبلا به صورت آنلاین اکران شده هم خبری نیست. البته اعتراض‌هایی نسبت به اکران این فیلم در روزهای قبل مطرح شده، در حالی که از همان روز اولی که تصمیم به پخش آنلاین این فیلم گرفته شد، دست‌اندرکارانش در رسانه‌ها اعلام کردند به محض بازگشایی آن را روی پرده سینما هم نمایش خواهند داد.

اما الان صاحبان بعضی از این سینماهای بازشده به ایسنا می‌گویند: سینما را باز کردیم ولی می‌دانیم مردم نمی‌آیند. اصلا چرا در ماه چهارم سال ۹۹ مردم باید فیلم سال ۹۸ را در سینما تماشا کنند؟ بعضی از این سینماداران که ناراحت و ناامید و عصبانی هستند، این پرسش را مطرح می‌کنند که بعد از چهار ماه تعطیلی، بعد از چهار ماه که تولید و پخش تعطیل بوده و مدیران سازمان سینمایی با توجه به تعطیلی بخش قابل توجهی از سینما فرصت کافی برای برنامه‌ریزی داشتند، چطور یک بازگشایی شکیل با فقط دو فیلم خوب برای سینماها تدارک دیده نشد؟ آیا نمی‌شد احتمال‌های مختلفی را پیش‌بینی کرد که براساس آن سناریوهای متعددی طراحی شود تا در کمتر از ۴۸ ساعت مانده به بازگشایی، بلاتکلیفی پیش نیاید و آخر سر سینماها این‌گونه بازگشایی نشوند؟

از سوی دیگر ، انتقادهایی هم به صاحبان دو فیلمی که قرار بود از امروز اکران شوند وارد می‌شود که چرا برای کمک به سینما همراهی نکردند، اما خیلی از همین سینماداران معتقدند به هر حال هر تهیه‌کننده و صاحب فیلم باید، بویژه در این شرایط اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، به فکر سرمایه‌اش هم باشد. اما از آن مهم‌تر این مسئله است که اگر وعده‌های داده‌شده برای حمایت از این دو فیلم بخصوص در بخش تبلیغات انجام می‌شد امروز شرایط دیگری بر سالن‌ها حاکم بود؛ حمایتی که پیش‌تر برای دادن وام به هر پرده سینمایی نیز به طور کامل انجام نشده و براساس مصاحبه‌های منتشرشده در ایسنا سینمادارانی از شهرهای دیگر ادعا کرده بودند که به دلیل آن‌چه کمبود بودجه عنوان شده، وامی به آن‌ها داده نشده و خواستار شفاف‌سازی سازمان سینمایی بودند تا مشخص شود چه کسانی این وام‌ها را دریافت کرده‌اند.

در این بین عده‌ای هم هستند که معتقدند هنوز شرایط برای بازگشایی سینماها مهیا نیست و تهیه‌کنندگان حق دارند برای پخش فیلم‌های خود حاضر به ریسک نباشند. استدلال آن‌ها این است که اولا پیش از کرونا در بهترین سینماهای تهران بسیاری از سانس‌ها با یک‌چهارم ظرفیت پر می‌شدند و حالا چندان انتظاری نباید داشت. اما مسئله دوم و مهم‌تر را این عنوان می‌کنند که بعد از تهران، سالن‌های سینمایی شهر مشهد پرفروش‌ترین سینماهای کشور هستند و الان این شهر در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و طبق اعلام ستاد مقابله با کرونا، از این پس استانداران برای اعمال محدودیت می‌توانند اقدام کنند و آیا اطمینانی هست که سینماهای دومین شهر پرفروش کشور باز شوند؟

با وجود تمام این اتفاق‌ها و گله‌ها، اهالی سینما و مدیران سینمایی از مدت‌ها قبل تاکید داشتند بازگشایی سینماها به گونه‌ای باشد تا مردم خسته از کرونا و قرنطینه و بدون سرگرمی به سالن‌ها بیایند، اما فعلا شرایط جور دیگری رقم خورده و باید تا پایان امروز و نیز چند روز آینده صبر کرد که مشخص شود مخاطبان و علاقه‌مندان سینما در اولین روزهای بازگشایی چقدر از سینما و فیلم‌های قدیمی روی پرده استقبال می‌کنند.

انتهای پیام

تاریخ انتشار :۱ تیر ۱۳۹۹

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad