بابک صحرایی: با قصه های نخ نما شده و بازیگران تکراری نمی شود نظر مردم را جلب کرد
تریبون هنر: بابک صحرایی درباره تغییر سلیقه مردم در مواجهه با سریال ها در دوران کرونا نوشت:
کرونا آرام آرام دارد سلیقه مخاطب ایرانی در برخورد با سریال های تلویزیونی را تغییر می دهد
در ۱۲، ۱۳ سال اخیر فقط سریال هایی مثل لاست، برکینگ بد، فرار از زندان و بازی تاج و تخت بودند که در ایران همه گیر شدند و در سطح جامعه درباره شان حرف زده می شد. در یک سال اخیر اما کرونا باعث شد خیلی از مردم اوقات فراغت خود را با تماشای سریال های غیرایرانی بگذرانند
گشت و گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تویٔیتر نشان می دهد اوضاع با گذشته خیلی فرق کرده. مخاطب ایرانی الان دارد درباره سریال هایی مثل دارک و وست ورد صحبت می کند و تحلیل شان می کند. گامبی وزیر و فروپاشی هم زمان با استقبال جهانی، در ایران هم توسط عموم مردم دیده می شوند و مورد نقد و بررسی قرار می گیرند. ایرانی ها هم به اندازه دیگران جهان منتظر انتشار فصل های جدید خانه اسکناس و سرگذشت ندیمه و وایکینگها هستند و تعدادی زیادی از کاربران ایرانی گوگل مدام در حال جستجو برای پیدا کردن سریال های تازه و کمتر دیده شده هستند
مجموعه این اتفاقات قطعا باعث ارتقا سطح سلیقه مردم ایران در مواجهه با سریال های تلویزیونی شده. مخاطبی که روزگاری از تماشای سلطان سلیمان و فاطما گل به وجد می آمد، الان با تجربه تماشای سریال هایی مثل دارک و وست ورد دارد تنت نولان را تحلیل می کند و به خوبی اشکالاتش را درمی یابد. با چنین مخاطبی دیگر نمی شود مثل گذشته رفتار کرد. نمی شود قصه های تکراری را با بازیگرهای تکراری به خوردش داد
مخاطب ایرانی متوجه شده که می شود قصه ای تکراری مثل موفقیت یک نابغه را با پرداختی درست و قصه ای چفت و بست دار به سریالی مثل گامبی وزیر تبدیل کرد که تحسین جهانی را در پی داشته باشد. مخاطب ایرانی دانسته که می شود از دل قصه های تکراری تجاوز یا قتل، داستان هایی نوآورانه و جذاب درآورد و سریال هایی مثل سرگذشت ندیمه، کارآگاهان حقیقی، شن های روان، دفاع از جیکوب، چیزهای برنده و فروپاشی را ساخت.
بماند که مخاطب ایرانی الان که داریم صحبت می کنیم دارک و وست ورد را دیده و دارد عادت می کند که مفاهیم فلسفی و ماوراءالطبیعه به زیبایی و در اوج هیجان برایش روایت شود
مخاطب ایرانی بیشتر از گذشته متوجه شده سریالی که فیلمنامه خوب و کارگردانی خوبی دارد، نیاز خاصی به بازیگران مشهور ندارد و بازیگرهای ناشناخته اش را تبدیل به ستاره هایی جهانی می کند
بنابراین جذب مخاطب توسط سریال های ایرانی، به سخت ترین روزگار خود رسیده است. اگر فکری به حال قصه های نخ نما شده و حضور بازیگران تکراری نکنیم، آینده خوبی منتظر این هنر نخواهد بود
تاریخ انتشار :۱۷ آذر ۱۳۹۹