Ad


ایرج راد: مصوبه تازه دولت درباره بیمه بیکاری ربطی به کرونا ندارد

تریبون هنر: به تازگی خبری درباره برقراری بیمه بیکاری هنرمندان منتشر شد و این قشر که اغلب آنان در دوران کرونا ناچار به خانه‌نشینی شده‌اند، دلگرم شدند که دولت، راه حلی برای بیکاری و بی‌پولی آنان اندیشیده است اما به فاصله اندکی، ایرج راد، رییس هیات مدیره خانه تئاتر اعلام کرد که مصوبه جدید ربطی به کرونا و پیامدهای آن ندارد.

به گزارش تریبون هنر، روز یکم دی ماه خبری به نقل از سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد با این مضمون که دولت با برقراری بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه موافقت کرده و این موضوع به تصویب رسیده است.

از آنجا که در چند ماه گذشته و بعد از همه‌گیری کرونا که تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در پی داشت، بارها موضوع امنیت شغلی و بیمه ایام بیکاری، به عنوان یک مطالبه جدی از سوی جامعه فرهنگی مطرح شد، انتشار این خبر کورسوی امیدی در دل هنرمندان ایجاد کرد که شاید این مصوبه جدید در دوران کرونا، دست آنان را بگیرد و بخشی از دغدغه‌هایشان را برطرف کند.

البته در این خبر جزییاتی درباره چگونگی و همینطور زمان اجرای این مصوبه اعلام نشده بود. با این حال چون بسیاری از هنرمندان در چند ماه گذشته انتقادها و درخواست‌های خود را در زمینه مساله امنیت شغلی مطرح کرده بودند، این ذهنیت در بخشی از جامعه هنری ایجاد شد که شاید این انتقادها موثر بوده و به جایی رسیده است. بخصوص که در بخشی از این خبر، وزیر فرهنگ هم، شرایط سخت هنرمندان را در دوران کرونا تایید کرده بود. بدین ترتیب این امید قوت گرفت که شاید مصوبه تازه بسرعت به جریان بیفتد.

اما ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر و رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران به ایسنا می‌گوید: مصوبه اخیر دولت درباره برقراری بیمه بیکاری اهالی فرهنگ و رسانه، ربطی به دوره کرونا ندارد بلکه مصوبه‌ای است که پیش‌تر در انجمن‌های صنفی سراسری فرهنگ، هنر و رسانه مطرح شده است.

او که در انجمن‌های صنفی سراسری فرهنگ و هنر و رسانه به عنوان نماینده هنرمندان تئاتر حضور دارد، توضیح می‌دهد: پیش از این در انجمن‌های صنفی سراسری، موضوع حقوق ایام بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در ماده ۹۲ برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوب شده است.

راد یادآوری می‌کند: بند «چ» ماده ۹۲ مربوط به امنیت شغلی است که تصویب شده بود و بند «ح» آن که مربوط به حقوق ایام بیکاری است، باقی مانده و تصویب نشده بود.

او ادامه می‌دهد: «آنچه به تازگی یعنی روز ۳۰ آذر ماه تصویب شده و وزیر فرهنگ و ارشاد از آن خبر داده‌اند ، مربوط به تصویب همین بند «ح» است که از قبل باقی مانده بود و به تازگی در هیات دولت، کار نهایی بر آن صورت گرفته است ولی این مصوبه ربطی به دوران کرونا و برقراری بیمه بیکاری هنرمندان در این مقطع ندارد.»

شکی نیست که این مصوبه، اتفاقی مبارک است ولی با توجه به اینکه هیچ گونه جزییاتی درباره چگونگی و زمان‌بندی اجرای آن و نیز تامین اعتبارش اعلام نشده، بیشتر به یک موضوع مبهم تبدیل شده که پرسش‌های بسیاری برای جامعه فرهنگی و هنری ایجاد کرده است.

تاریخ انتشار :۳ دی ۱۳۹۹

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • ناصرالدین شاه

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: دوازدهم اردیبهشت، ۱۲۵ سال از کشته شدن ناصرالدین شاه گذشت. پادشاهی که عیاشی اش باعث رونق عکاسی و نقاشی و حتی موسیقی در دوران پنجاه ساله سلطنتش شد. قبله عالم علاقه اش به عکاسی را با عکس انداختن از زنان حرمسرایش آغاز کرد. در ادامه […]

  • ربه کا

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: در اوائل فیلم «ربه کا» جوآن فونتین به لارنس الیویه می گوید: من دلم می خواست دستگاهی اختراع می کردم که خاطره رو نگه می داشت. مثل عطر توی شیشه و این خاطره هرگز محو نمی شد و من هروقت دلم می خواست می تونستم […]

  • دختر لر

    تریبون هنر _ فریدون جیرانی: امروز دهم اردیبهشت سالروز درگذشت «صدیقه سامی نژاد» اولین بازیگر زن تاریخ سینمای ایران است. همه فکر می کردند زمان بسیاری از درگذشت روح انگیز (صدیقه) سامی نژاد می گذرد، در حالی که او سال ۷۶ فوت کرد. شخصی به دفتر هفته نامه سینما به […]

  • بابک صحرایی اسکار 2021

    تریبون هنر: با مشخص شدن برنده های اسکار ۲۰۲۱، بابک صحرایی نوشت: مراسم اسکار امسال نمایش جالبی از پیروزی تجربه بر نیروی جوانی بود. آنتونی هاپکینز در ۸۳ سالگی دومین اسکار خود را برای بازی در فیلم پدر به دست آورد. او برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. […]

  • رامبد جوان
    توقّع بیشتری داشتیم آقای جوان
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر: به انتخاب رامبد جوان برای فضای سریال نمایش خانگی اش احترام می گذارم و اعتراف هم می کنم که او باز هم نشان داده کارگردان خوبی ست ، ولی آیا این حقّ ما نیست که انتظارات متفاوت تری را از سازنده شاهکاری چون “ورود آقایان ممنوع”داشته باشیم؟! رامبد […]

Ad
Ad
Ad
Ad