Ad


ایرج راد تجلیل می‌شود

تریبون هنر: بزرگداشت ایرج راد، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در سیزدهمین همایش بزرگ شعر و موسیقی برگزار می‌شود.

به گزارش تریبون هنر، این بزرگداشت به کوشش کانون ادبی زمستان و به مناسبت ۷۹ سالگی ایرج راد برپا می‌شود.

قرار است این مراسم با حضور هنرمندان ادبیات، موسیقی، سینما و تئاتر روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه راس ساعت ۱۵ در فرهنگسرای ارسباران برپا شود.

ایرج راد، بازیگر و کارگردان تئاتر زاده ۷ اردیبهشت سال ۱۳۲۴ در بروجرد است.

وی دارای کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه کاردیف ولز و عنوان درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور است.

شروع فعالیت ایرج راد از سال‌های اول دبیرستان با اجراهایی برای کودکان در سال ۱۳۳۷ و گذراندن یک دوره فن بیان و تئاتر در کلاس مهین دیهیم در سال ۱۳۳۸ بوده‌ است. اولین اجرا نیمه حرفه‌ای او سال ۱۳۴۲ به نام «قرعه برای مرگ» اثر واهه کاچا در تالار فرهنگ به کارگردانی کمال‌الدین شفیعی بوده است.

بازی در نمایش‌هایی مانند «پلکان»، «افول»، «لبخند باشکوه آقای گیل»، «مروارید»، «ابراهیم توپچی و آقای بیک»، «دکتر فاستوس»، «مرده‌های بی‌کفن و دفن»، «تجاوزگران»، «ماهان کوشیار»، «عیش و نیستی»، «قصه تلخ طلا» و … بخش از فعالیت‌های او بر صحنه تئاتر است.

ایرج راد اوایل دهه ۵۰ با بازی در فیلم‌های «پستچی» و «دایره مینا» ساخته‌های داریوش مهرجویی وارد سینما شد و در فیلم بعدی او «اجاره‌نشین‌ها» نیز به ایفای نقش پرداخت.

بازی در مجموعه‌های تلویزیونی «امیر کبیر»، «وزیر مختار»، «در پناه تو»، «وین شرح بی‌نهایت»، «مدار صفر درجه»، «فاکتور ۸»، «ایراندخت» و … بخش دیگری از کارنامه هنری اوست.

او در حال حاضر رییس هیات مدیره خانه تئاتر است.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad