Ad


ایرج راد: در تئاتر اغتشاش صورت گرفته است / مردم به هنرمندان بدبین شده اند

تریبون هنر: ایرج راد گفت: احساس می‌کنم تفکری وجود دارد که می‌خواهد محبوبیت هنرمندان در بین مردم خدشه دار شود و این خیلی خطرناک است. جامعه باید به کسانی که در زمینه فرهنگ و هنر زحمت می‌کشند اعتماد داشته باشد

 

به گزارش تریبون هنر، ایرج راد که این روزها با نمایش «در گوش سالمم زمزمه کن» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، ادامه داد:گاهی گفته می‌شود هنرمندان تئاتر درآمدهای گزافی دارند؛ باید بگویم تئاتر در هیچ جای دنیا درآمد و تعریف اقتصادی ندارد. هنرمندان تئاتر ما هم هرگز از طریق تئاتر، تامین معیشت نمی‌شوند. ما از جیب خودمان هزینه می‌کنیم که تئاتر جریان داشته باشد. اما این نوع برخوردها و انتقادها در کار ما تاثیر منفی دارد و باعث سردرگمی تماشاگران می‌شود.

 

راد که در برنامه رادیویی “پرانتز خبر” صحبت می‌کرد، ادامه داد: هیچ حمایتی برای تولید یک اثر تئاتری وجود ندارد. تولید یک اثر تئاتری هزینه‌های گزافی دارد. حالا ببینید بعد از این همه مشکلات برای تولید یک اثری که ابتدا نمایشنامه‌اش مجوز گرفته، بعد بازبینی شده و حتی پوستر و بروشور آن هم مجوز گرفته، معلوم نیست نمایش تا انتها روی صحنه بماند یا نه؟!

ایرج راد درباره نقدهای از طرف مقامات غیر مسئول به هنرمندان وارد شده گفت: متاسفانه نقدهایی به هنرمندان می‌شود که باعث بدبینی مردم نسبت به هنرمندان است

 

او درباره نمایش «در گوش سالمم زمزمه کن» یادآور شد: ما چند سال قبل از فوت استاد والی این نمایش را به کارگردانی ایشان تمرین می‌کردیم. متاسفانه در آن زمان، استاد بیمار و فوت شدند و این دین برگردن من افتاد. بعد هم به دلایل مختلف این اجرا به تعویق افتاد. من با آقای سعید امیر سلیمانی که در گروه آقای والی بودند صحبت کردم. در زمان سالگرد ایشان چند اجرا رفتیم و تصمیم گرفتیم این نمایش را به صورت صحنه‌ای اجرا برویم.

 

این بازیگر درباره حواشی و اتفاقات این روزهای تئاتر تصریح کرد:مساله این است که ساماندهی در فضای تئاتر وجود ندارد و اغتشاش صورت گفته است. در حال حاضر، نه سالن و نه‌ گروه تعریف شده داریم. حرفه‌ای‌ها وآماتورها مشخص نیستند. این جریانات باعث شده تئاتر از اصل خودش دور شود و متاسفانه کارهایی اجرا شود که تئاتر نیست. یا کارهایی که مجبور هستند به خاطر گیشه و فروش بلیط از کسانی استفاده کنند که تخصص یا تجربه تئاتر ندارند. مردم هم برای دیدن این افراد از نزدیک به دیدن آن نمایش می‌روند و نه برای دیدن نمایش.

 

وی افزود: متاسفانه مدتی است شگردهای اجرایی در تئاترها می‌بینیم که شکل تئاتر نیست، بلکه شکل اتراکسیون و جنبه کم محتوا دارد و صرفا برای سرگرمی است. این کارها به دنبال حرکت فرهنگی صحیح نیستند، به دنبال این هستند که سلیقه مخاطب امروز چیست؟

 

ایرج راد افزود: البته این شگردها همگانی نیست و هنوز تئاتری‌های اصیل هم وجود دارند که زحمات فراوانی در این عرصه کشیدند و فقط به دنبال گیشه و جذب تماشاگر به هر صورتی نیستند. کسانی که به دنبال کار اساسی، فرهنگی و هنری تئاتر هستند که متاسفانه با عدم موفقیت در گیشه مواجه می‌شوند. در نتیجه این وضعیت، گروهها به سمت سلیقه تماشاگرانی می‌روند که می‌خواهند شو یا برنامه تفریحی ببینند.البته من مخالف تفریح نیستم. کار هنری باید جذاب هم باشد و با مخاطب ارتباط برقرار کند، اما چگونگی به کار گرفتن این زمینه‌های خلاقه به جهت تولید یک اثر هنری و فرهنگی بسیار حائز اهمیت ومهم است!

 

رییس هیات مدیره خانه تئاتر درباره حواشی مجوزها و شورای ارزشیابی تئاتر گفت: گاهی شورای ارزشیابی سختگیری هایی می‌کند. گاهی هم از طرف مراکز و ارگانهای دیگر به شورای ارزشیابی ایراد می‌گیرند که چرا به فلان‌ کار مجوز دادید؟ در صورتی که خیلی وقتها مراکزی که به شورا این ایراد را می‌گیرند از نظر حقوقی نباید این کار را بکنند. چون این کار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط است! ما خودمان هم گاهی با شورای ارزشیابی به خاطر تصمیمات سلیقه‌ای مشکلاتی داریم و در خانه تئاتر مداخله می‌کنیم. اما بعضی وقتها کارهایی که مجوز داده شده از طرف جاهای دیگری مورد اعتراض واقع می‌شود. به همین دلیل ما دچار سردرگمی شده‌ایم‌ که واقعا مسئول چه کسی است؟ کدام ارگان مسئول است و ما باید با چه کسی روبرو باشیم؟ متاسفانه در حال حاضر وقتی کاری روی صحنه می‌رود اعتباری به ماندنش نیست!

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۵ خرداد ۱۴۰۱

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • انتقاد «هیات اسلامی هنرمندان» از سلبریتی ها و کانون های صنفی

    تریبون هنر: هیات اسلامی هنرمندان در بیانیه ای پیرامون واقعه اخیر، بر لزوم پیگیری ترک فعل متولیان فرهنگی تا انتقاد از سلبریتی ها و کانون های به اصطلاح صنفی را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد:انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا قدرتمندتر از همیشه است.   به گزارش تریبون […]

  • نگاهی به فیلم «تی تی»؛ شیفته جاده جادویی

    تریبون هنر _ امید بی نیاز: آیدا پناهنده (کارگردان تی تی) از یک کوتاه ساز خلاق؛ تا کارگردان فیلم بلند، راه خاص خودش را رفته است. راهی که گاهی متفاوت است. گاهی هم پُر از آزمون و خطاست. این رویکرد، او را در تیررسِ ستایش و نقدِ همزمان، می‌گذارد. «تی […]

  • یادداشت بابک صحرایی درباره یدالله رویایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: یدالله رویایی هم رفت تا دوباره یادمان بیاید نمادهای مدرنیته در شعر و هنر، کهنسال شده اند و دارند می میرند و جهان در حال پوست انداختن است. یدالله رویایی با وجود تاثیرگذاری اش بر شعر معاصر، از درک نشده ترین شاعران بزرگ در بین […]

  • مرگ ژان لوک گدار: یادآوری تمام شدن ارزش ها / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: چرا از مرگ ژان لوک گدار در نود و یک سالگی ناراحت می شویم؟ مگر قرار بود باز هم فیلم هایی مثل «از نفس افتاده» و «زیستن زندگی اش» و «آلفاویل» و «مذکر، مونث» بسازد؟ مگر قرار بود باز هم با چند نابغه دیگر در […]

  • پیام علی نصیریان برای روز ملی سینما

    تریبون هنر: علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به مناسبت ۲۱ شهریور روز ملی سینما دل نوشته ای را در اختیار موزه سینما قرار داد. به گزارش تریبون هنر، متن دل نوشته به شرح زیر است: «یادش بخیر سینما “نور” تو “امیریه”، “میهن” چهارراه “حسن آباد”، “رکس” و […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad