Ad

یادداشت بابک صحرایی درباره سریال باورنکردنی:

زنان قربانی در یک جامعه متمدن

تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «باورنکردنی» بر اساس یک پرونده جنایی واقعی ساخته شده است. ماجرای حقیقی یک متجاوز سریالی که بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به حدود ۲۰ زن تجاوز کرده دستمایه ساخت این سریال بوده است
در نزدیک به ۱۰ سال گذشته، تجاوز سوژه اصلی سریال های متعددی در امریکا و اروپا بوده است. اتفاقی که به صورت غیرمستقیم به جنبش زنان بر علیه تجاوز به اسم Me Too نیز بسیار کمک کرد

سریال Unbelivable بعد از True Detective، مهم ترین سریال ساخته شده بر اساس این مضمون است. نگاه روانکاوانه به زنان قربانی و انتقاد از فرهنگ مرد سالارانه ای که در لایه های زیرین اداره پلیس و گاهی سیستم قضایی وجود دارد، از بارزترین نقاط قوت این سریال است

باورنکردنی در ۸ قسمت به خوبی شکنجه روحی قربانیان خود را واکاوی می کند.
قصه از جایی به بعد بُعد اجتماعی مهم تری به خود می گیرد که بعد از واکنش نامناسب دو پلیس مرد به این پرونده، دو کارآگاه زن با دو خاستگاه اجتماعی متفاوت پرونده این تجاوزهای سریالی را به دست می گیرند
باورنکردنی با روایت کند و گاهی خسته کننده خود به خوبی نابرابری حقوق زنان قربانی را در لایه های زیرین یک جامعه متمدن واکاوی می کند. جامعه ای که از اف بی آی تا پلیس های محلی اش در سیطره مردانی است که با ظاهری مدرن، نگاهی سنتی به مساله تجاوز دارند تا جایی که یکی از شخصیت های اصلی قربانی این سیستم نیز می شود.

باورنکردنی اگرچه دارای سوژه ای است که در این سال ها دستمایه سریال های متعددی بوده اما دچار کلیشه های رایج در این گونه از سریال ها نمی شود. قصه در دو خط زمانی مختلف در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ پیش می رود و فلش بک های نامحسوسش باعث می شود رمزآمیزی قصه شکل نوآورانه ای به خود بگیرد و این پیام را برساند که معضل تجاوز در برهه های مختلف تاثیر مخرب یکسانی بر قربانیان خود داشته است

مینی سریال Unbelivable محصول ۲۰۱۹ نتفلیکس است که در چهار رشته گلدن گلوب نامزد بهترین سریال کوتاه، بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای دو بازیگر و بهترین نقش مکمل زن شد. در جشنواره امی ۲۰۲۰ نیز نامزد بهترین مینی سریال و بهترین نویسندگی مینی سریال شد

 

بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

تاریخ انتشار :۱۴ دی ۱۳۹۹

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد زخم کاری

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: فروغ فرخزاد می گوید: و این جهان پر از صدای حرکت پاهای مردمی ست که همچنان که تو را می بوسند در ذهن خود طناب دار تو را می بافند. زخم کاری شرح چنین جهانی است که در بطن جامعه با ظواهری دلفریب گسترده شده. […]

  • ویشکا آسایش

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: طی سال های اخیر ، چه در سینما و چه در تلویزیون شاهد حضور تعداد انگشت شماری هنرپیشه زن کمدی بودیم که البتّه همین تعداد محدود هم نتوانستند تبدیل به چهره های مقتدر و قابل دفاعی در این عرصه باشند. اسم این تعداد انگشت […]

  • رعنا آزادی ور

    تریبون هنر: رعنا آزادی ور، ستاره درخشان زخم کاری است. بخش مهمی از بافت دراماتیک داستان، توسط سمیرا شکل می‌گیرد که لیدی مکبث و در عین حال فم‌فتال زخم کاری است. اندک تعلل یا ضعفی در ایفای این نقش می‌توانست به تمام سریالی آسیبی جدی برساند چرا که سلسله حوادث […]

  • جواد عزتی در زخم کاری

    تریبون هنر: در شماره جدید مجله فیلم امروز نقدی مفصل درباره سریال زخم کاری به قلم بابک صحرایی به انتشار رسیده است. در بخشی از این نقد درباره بازی جواد عزتی در زخم کاری نوشته شده: بازی‌های خوب تعدادی از بازیگران نقش‌های اصلی از جمله نقاط قوت سریال است. جواد […]

  • مهران احمدی

    تریبون هنر: بابک صحرایی در نقدی بر سریال «می خواهم زنده بمانم» که در شماره جدید مجله فیلم امروز منتشر شده، به بازی مهران احمدی در این سریال پرداخته است. بابک صحرایی درباره مهران احمدی نوشته: مهران احمدی برگ برنده دیگر این سریال است. بهمن دشتی یک شخصیت فرعی است […]

Ad
Ad
Ad
Ad