Ad

در نشست اعلام جزییات جشنواره "هنر زنده است"

رضا کیانیان: چقدر گروه زیرزمینی موسیقی داریم که هیچ کار خلافی انجام نمی‌دهند؟

با حضور کمال تبریزی، فردین خلعتبری، سیق الله صمدیان، بهروز غریب پور و محمود کلاری

تریبون هنر: رضا کیانیان در نشست خبری جشنواره « هنر زنده است» با اشاره به دلیل پیوستن خود به این رویداد گفت: این جشنواره اجازه می‌دهد کسانی واردش شوند که هیچ وقت دیده نمی‌شوند. چقدر گروه زیرزمینی موسیقی داریم که هیچ کار خلافی انجام نمی‌دهند و بی خودی اسم‌شان زیرزمینی شده؟ یا چه تعداد بچه‌های جوان تئاتر در شهرستان داریم که جایی جز جشنواره فجر برای دیده شدن ندارند؟ یا بچه‌های جوانی که فیلم کوتاه می‌سازند و دیده نمی‌شوند.
این بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد: جز این طیف بزرگ، بخش دیگری به نام دیجیتال آرت هم وجود دارد که کارهای بسیار زیاد و خوبی در آن انجام می‌شود. آنها که هیچ جایی برای دیدن شدن‌شان وجود ندارد. من به این دلیل به این جشنواره پیوستم چون اینجا جایی است که آنهایی که نمی‌توانند دیده شوند، فرصت دیده شدن دارند.

کمال تبریزی (دبیر بخش فیلم جشنواره) نیز در نشست خبری جشنواره « هنر زنده است» گفت: عدم نمایش خیلی از فیلم‌هایی که توسط هنرمندان ساخته می‌شود، سو تفاهم است. ما باید به فیلم‌ها امکان نمایش دهیم تا بتوانند که حرف خود را مطرح کنند.

کمال تبریزیگفت: ما و گروه دوستانی که در این جشنواره حاضر هستند، همه در حال کاری هستیم که فکر می‌کنم، نتیجه آن نسبت به جشنواره‌های دیگر متفاوت باشد.

وی ادامه داد: تمرکز ما در بخش سینما روی جوان‌هاست. استعدادهایی که شاید نتوانند در جشنواره‌های دیگر دیده شوند. البته این به معنای آن نیست که کسان دیگر نمی‌توانند در این رویداد شرکت کنند. ما قطعا حضور پیشکسوتان را هم پذیرا هستیم.

تبریزی در ادامه بیان کرد: سعی ما این است که کمتر به رقابت بپردازیم و بیشتر روی بررسی فیلم‌ها تمرکز کنیم. این جشنواره فرصتی برای نمایش آثار است. اخیرا بعد از سال‌ها مشخص شد که یکی از فیلم‌های من نباید به توقیف می‌رفت. در صورتی که اگر فرصت نمایش به آن داده می‌شد این همه سال توقیف نمی‌شد.
این کارگردان در ادامه گفت: عدم نمایش خیلی از فیلم‌هایی که توسط هنرمندان ساخته می‌شود، سو تفاهم است. ما باید به فیلم‌ها امکان نمایش دهیم تا بتوانند که حرف خود را مطرح کنند.

 

نشست خبری جشنواره «هنر زنده است» با حضور بهروز غریب‌پور (رییس شورای سیاست‌گذاری و دبیر بخش تئاتر)، مازیار رضاخانی (مدیر جشنواره و عضو شورای سیاست‌گذاری)، کمال تبریزی (دبیر بخش سینما)، فردین خلعتبری (دبیر بخش موسیقی)، سیف‌الله صمدیان (نماینده بخش دیجیتال آرت) و حضور مجازی محمود کلاری (دبیر بخش دیجیتال آرت) و رضا کیانیان عضو شورای سیاست‌گذاری پیش از ظهر ۲۳ دی در پردیس تئاتر باغ کتاب تهران برگزار شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره هنر زنده است، در بخشی از سخنانش گفت: ما روز گذشته خدمت آقای صالحی، آقای حسینی و دیگر مسئولان وزارت ارشاد بودیم‌ و نکته فوق‌العاده‌ای که در این دیدار برای آقای وزیر وجود داشت این بود که بخش خصوصی بدون تکیه بر احکام انتصابی و پیشگام شدن یک وزارتخانه خاص، به صورت خودجوش یک جشنواره را راه‌اندازی کرده است. ما سعی کردیم در این دوران سخت و مسدود کننده آستین بالا بزنیم و کاری را بکنیم که فضای هنری نیاز دارد.

هنر زنده است
فردین خلعتبری در ادامه برنامه گفت: وقتی در جمعی وارد می‌شوید و می‌بینید که دغدغه‌های شخصی شما با اهداف بقیه همسو است کفایت می‌کند تا شما همه چیز خود را بگذارید و برای آن تلاش کنید.
او در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در دیده شدن این رویداد عنوان کرد: اگر مطبوعات نباشند جشنواره‌ای شکل نمی‌گیرد. به عنوان مثال ما در بخش موسیقی منتقدهای کمی داریم. در صورتی که حضور خبرنگاران و منتقدان به شدت می‌توانند در موسیقی تاثیر گذار باشند.
خلعتبری ادامه داد: وقتی ما و همه همکارانم در خانه هستیم، جوان‌های با استعدادی شماره ما را پیدا کرده و با ما تماس می‌گیرند که شاید نتوانیم آنطور که باید به آنها کمک کنیم. این جشنواره بستر مناسبی برای این اتفاق است.
این موسیقیدان در ادامه یادآور شد: موسیقی غیر مجاز وجود ندارد و جشنواره هنر زنده است به سمتی می‌رود که همه موسیقی‌ها بتوانند خودشان را عرضه کنند. در عرصه موسیقی حرفه‌ای متاسفانه رقابت اتفاق نمی‌افتد. در صورتی که افراد حرفه‌ای در حوزه‌های دیگر وارد جشنواره‌های مختلف شده و به راحتی با جوان‌ها به رقابت می‌پردازند. اما افراد حرفه‌ای در موسیقی زیاد راغب به رقابت به این صورت نیستند. ما برای اینکه ما از حضور هنرمندان جوان ولی حرفه‌ای در این جشنواره محروم نشویم، یک بخش غیر رقابتی نیز در این رویداد خواهیم داشت.

«سیف‌الله صمدیان» نماینده بخش دیجیتال آرت و از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره هم گفت: من اسمم سیف‌الله صمدیان است و در نقش محمود کلاری با هفت، هشت درجه کیفیت پایین‌تر اینجا هستم! البته دوست داشتم ایشان ابتدا صحبت کنند.
او در ادامه با اشاره به بخش دیجیتال آرت، گفت: من می‌خواهم یک کار غیرمجاز جهانی کنم و اسم هنر هشتم را برای دیجیتال آرت بگذارم. چه بخواهیم و چه نه دیجیتال آرت جای خود را در هنر باز کرده و همه رشته‌های قبل خودش را در دل خود دارد، اما با رویکرد و بازدهی جدید و برای همین خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاد و این حرکت کاری کرد که در اولین دوره جشنواره دیده شود. امیدوارم همه کمک کنید تا جشنواره با همه کمبودهایش ادامه‌دار شود.
صمدیان ادامه داد: امیدوارم این گروه انگیزه‌شان بیشتر شود چون هیچ کجای جهان چنین اتفاقی نیفتاده و امیدوارم ایران جایی باشد که این اتفاق را شروع می‌کند و ادامه‌دار باشد.
محمود کلاری هم در ادامه، در ویدئویی کوتاه خطاب به حاضران گفت: به نظرم می‌رسد آنلاین بودنم به ذات این جشنواره نزدیک‌تر است. امیدوارم بتوانیم چشم در چشم باهم ملاقات داشته باشیم و شر این بیماری کنده شود و زمینه برای ارتباط‌مان فراهم شود.
مدیر بخش دیجیتال آرت جشنواره با اشاره به ماجرایی که زمینه واقعی شکل دهنده این جشنواره است، گفت: این بیماری ما را از هم دور کرد خاصه در هنر. این جشنواره تلاشی برای ایجاد فضایی است که کار هنرمندان از این طریق به سمع و نظر بقیه برسد و دیگران با محصولات فکری این عزیزان ارتباط برقرار کنند و امیدوارم باهم بتوانیم جشنواره کم‌نقصی را برگزار کنیم. هرچند که دور اول آن و با تنوع بسیار است و مشکلاتش طبیعتا کم‌کم پدیدار خواهد شد. پدیده تازه به دوران رسیده دیجیتال آرت هم در آن برگزار می‌شود که امیدوارم در دوره‌های بعدی خود را بتواند اصلاح کند.

هنر زنده است
کلاری با بیان اینکه «بسیار خوشحال و مفتخرم که دوستانم داوری این بخش دیجیتال آرت را پذیرفتند مثل کامبیز درم‌بخش، ابراهیم حقیقی، سیف‌الله صمدیان و آزاده اخلاقی» گفت: تلاش می‌کنیم که نتیجه خوبی حاصل شود گرچه دور اول جشنواره مشکلاتی دارد و در مسیر حرکتش خود را اصلاح خواهد کرد.

مازیار رضاخانی هم در بخشی از این نشست مطرح کرد: برای اولین بار است که دبیرخانه جشنواره با هنرمندان تماس می‌گیرند. دبیرخانه مستقیما با هنرمند تماس گرفته و از او دعوت می‌کند تا در جشنواره ما حاضر باشد. همین موضوع نشان می‌دهد که هنر زنده است. امیدواریم که این رویداد تاثیر خودش را بگذارد.

«فراز بابایی» نماینده گروه مربع ۱۱، بابک بادکوبه اسپانسر هم در این نشست صحبت هایی را مطرح کردند.

 

«کمال تبریزی» در پاسخ به سوالی درباره بحث حقوقی پخش آثار و تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه گفت: این مسأله نمایش آنلاین به هرحال همواره با کپی‌رایت و مشکلات آن مواجه بوده است. در کشورهای آسیایی بیشتر با بحث قاچاق و دانلود غیرقانونی مواجهیم اما سه بخشی که در زمینه سینما داریم یکسری درباره فیلم‌هایی است که در دو سال اخیر نمایش عمومی داشته‌اند و در پلتفرم‌های آنلاین می‌توانیم فضا را فراهم کنیم که منتقدان و رسانه‌ها به بهترین‌های این بخش رای دهند.
این کارگردان با بیان اینکه در بخش فیلم کوتاه هم در صورت تمایل صاحبان اثر امکان نمایش آنلاین آنها وجود دارد، گفت: اما در بخش مسابقه مجبوریم آن را به شکل فیزیکال در یک سالن برای داوران و گروه ۱۱۰ نفره منتقدان و اهالی رسانه نمایش دهیم. مخاطبان غیرآنلاین که به صورت فیزیکی در سالن حضور دارند محدود به این ۱۱۰ نفر خواهند بود چون محدودیت‌هایی هم در این زمینه وجود دارد امیدوارم در سال‌های آتی بتوانیم وارد قانون کپی‌رایت شویم و از شر این مشکلات هم رها شویم.
او همچنین خاطرنشان کرد که تعدادی از فیلم‌هایی که امکان نمایش نداشته‌اند هم در این بخش و برای این ۱۱۰ نفر نمایش داده می‌شود.

 

در بخش دیگری از این نشست رییس شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: محل نمایش فیلم‌ها همین‌جا خواهد بود و باید از پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب تشکر کنم که فرصتی را برای این کار فراهم کردند. نیما دهقانی پلتفرمی به نام هامون در آمریکا راه‌اندازی کرده که بتواند در صورت امکان بخش خارج از کشور ما را پوشش دهند.
مازیار رضاخانی هم یادآور شد: بگذارید گفته‌های آقای تبریزی را تکمیل کنم و این خبر را بدهم که فیلم‌های توقیفی برای اولین بار در این دوره می‌توانند برای آن ۱۱۰ نفر نمایش داده شوند. به‌طور مثال آقای کاهانی در این بخش ثبت‌نام کرده‌اند و البته فیلم‌ها روی پلتفرم نمی‌رود که مشکلی پیش بیاید. البته خود آقای تبریزی هم در این بخش فیلم‌شان را شرکت داده‌اند!

 

«سیف‌اله صمدیان» هم در ادامه بیان کرد: در شرایطی که خیلی از فیلم‌ها به خاطر سوءتفاهم توقیف می‌شود، باید یاد داد تا از این اتفاقات جلوگیری کنیم. نباید صفر و یکی نگاه کنیم و از آن ور بوم بیفتیم. افرادی خاطر ندانستن جلوی کارهای ملت را می‌گیرند. کمک کنیم تا یاد دهیم به افراد و از این اتفاقات جلوگیری کنیم.

 

«کمال تبریزی» هم در پاسخ به سوالی درباره فیلم‌هایی که به نمایش درنیامده، گفت: در دوره‌های قدیمی، پروانه‌ای به نام پروانه فرهنگی و هنری صادر می‌شد که امکان حضور در سالن عمومی نداشت و این پروانه را می‌گرفت که مثلا در حضور تعداد بسیار محدودی تماشاگر اکران شود. برای گرفتن اجازه نمایش این بخش از جشنواره هم تمام فیلم‌هایی که امکان نمایش نداشتند در صورت تمایل تهیه‌کننده و کارگردان، برای این فیلم‌ها پروانه نمایش موقت در طول ۱۰ روز جشنواره و برای نمایش محدود می‌گیریم. این فیلم‌ها فقط برای ۱۱۰ نفر که اسامی مشخصی در نقد و رسانه دارند اکران می‌شود و میز تخصصی نقد و بررسی آن هم به صورت فیزیکال همانجا برگزار می‌شود.

 

در نشست جشنواره هنر زنده است که قرار است، اسفند ماه برگزار شود، مطرح شد که “مطلقا قرار نیست جشنواره را بعد از کرونا از این حالت بیاندازیم. ما داریم تمرین می‌کنیم که شرایط نوینی را در برگزاری جشنواره ایجاد کنیم و این بستر را گسترده‌تر کنیم. بنابراین تاکید می‌کنم که در آینده هم جشنواره هنر زنده است را به همین شکل آنلاین برگزار خواهیم کرد.” و همچنین اعلام شد که “هنوز با هیچ پلتفرمی به قطعیت برای نمایش آثار نرسیده اند.”

 

هنر زنده است

تاریخ انتشار :۲۴ دی ۱۳۹۹

برچسب‌ها:, , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad