Ad

یادداشت بابک صحرایی

الیا کازان؛ ایستاده در دوراهی خیانت و جاودانگی

ویدئویی از شاهکارهای او را در تریبون هنر ببینید

تریبون هنر _ بابک صحرایی: الیا کازان یکی از بهترین و تاثیرگذارترین کارگردان های تاریخ سینما است. او در عین حال یکی از منفورترین هنرمندان زمانه خود است.

الیا کازان با تاسیس موسسه اکتورز استودیو و رواج متد اکتینگ جریان مهم بازیگری زمانه اش را راه اندازی کرد. بازیگرهایی مثل مارلون براندو و جیمز دین را پرورش داد.

او تعدادی از مهم ترین فیلم های تاریخ سینما را ساخت. از جمله می شود به فیلم های اتوبوسی به نام هوس، زنده باد زاپاتا، در بارانداز، شرق بهشت و شکوه علفزار اشاره کرد.

او یکی از اثرگذارترین و بهترین کارگردان های تاریخ سینمای جهان است تا جایی که کارگردانی مثل مارتین اسکورسیزی هنوز خودش را تحت تاثیر او می داند.

 

الیا کازان ویوین لی

 

آغاز نفرت از الیا کازان با حضور در کمیته تحقیقات

الیا کازان اما منفورترین هنرمند مشهور در امریکا در دهه های ۵۰ و ۶۰ میلادی است.
او در سال ۱۹۵۲ نام ده ها نفر از هنرمندان کمونیست را در جلسه تحقیقاتی مک کارتیسم فاش کرد. این کار باعث ممنوع الکاری و حذف آن ها از عرصه هنر شد. او حتی دوست صمیمی و قدیمی اش آرتور میلر که همکاری های درخشانی با هم داشتند را هم فروخت.

کازان در سال ۱۹۴۷ نمایش «همه پسران من» نوشته آرتور میلر را کارگردانی کرده بود. او به خاطر این نمایش جایزه تونی بهترین کارگردان را دریافت کرد. در سال ۱۹۴۹ نیز با کارگردانی نمایش «مرگ فروشنده» نوشته میلر بار دیگر این جایزه را به دست آورد. این جایزه تبدیل به نقطه عطفی در کارنامه هنری اش شد.
الیا کازان سال ها تلاش کرد که ثابت کند چاره ای جز همکاری با کمیته تحقیقات نداشته و در صورت عدم همکاری مجبور به ترک فیلمسازی و فعالیت هنری می شده اما نتوانست خودش را تبرئه کند.

آدم فروشی الیا کازان در دوران مک کارتیسم داغ ننگی بر پیشانی اش نهاد که هیچ وقت پاک نشد. او اما در ازای این خیانتش توانست تعدادی از بهترین فیلم هایش را بسازد.

دوران مک کارتیسم دورانی است که در آن سناتوری به اسم جوزف مک کارتی سال های سیاهی را در امریکا رقم زد. او با ایجاد سیستمی برای احضار و دادگاهی هنرمندان کمونیست بسیاری از آن ها را دستگیر و ممنوع الکار کرد.

 

 

الیا کازان و مارلون براندو

 

انزوای ۲۷ ساله 

در دهه هفتاد میلادی وقتی در نشستی دانشجویی از اورسن ولز درباره الیا کازان می پرسند می گوید او کارگردان خوبی است اما اگر اسمش را تکرار کنید از جلسه خارج می شوم. سال ۱۹۹۹ وقتی در مراسم اسکار الیا کازان برای دریافت اسکار افتخاری و تقدیر از یک عمر فعایت هنری روی صحنه می آید کسی او را تشویق نمی کند. او به خاطر نفرتی که در موردش وجود داشت مجبور می شود ۲۷ سال پایانی عمر خود را در انزوا بگذراند و هیچ فیلمی نسازد.

 

جیمز دین و مارلون براندو

 

رد خیانت در بهترین فیلم های الیا کازان

الیا کازان در دوراهی خیانت و جاودانگی ایستاد. فیلم های زیبایی ساخت و به جایگاه رفیعی در هنر دست پیدا کرد اما روزگارش به جدال با تلخی نفرت گذشت. مثل قهرمانان فیلم هایش.
الیا کازان با ساختن تعدادی از بهترین فیلم های تاریخ سینما تلاش کرد بگوید انسان ها گاهی اوقات ناخواسته و به جبر تقدیر تن به خیانت می دهند و بدون آن که خودشان بخواهند زندگی خود و عزیرانشان را نابود می کنند. جدالی که خودش هم به نحوی دچارش شد.

 

 

نویسنده: بابک صحرایی

 

در ادامه بخش هایی از پنج فیلم برتر الیا کازان با دوبله های زیبا را در تریبون هنر ببینید

 

 

دانلود ویدیو

تاریخ انتشار :۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

  • برای سالروز تولد علی نصیریان: هزارچهره در بازیگری، یک چهره برای مردم

    تریبون هنر: علی نصیریان به مرد هزار چهره شهره است و همچنان می‌تواند شما را با ذوق و هنرش غافلگیر کند اما پای مردم که به میان بیاید، نشان داده فقط یک چهره دارد؛ در کنار مردم اما نه با جنجال و هیاهو. به گزارش تریبون هنر، امروز، ۱۵ بهمن […]

  • چرا اسکار روی نام «دی کاپریو» خط قرمز کشید؟

    تریبون هنر: لئوناردو دی‌کاپریو در اسکار امسال مورد بی توجهی کامل قرار گرفته است. آن هم در دوره ای که در فیلمی از مارتین اسکورسیزی به ایفای نقش پرداخته. از سوی دیگر کریستوفر نولان با «اوپنهایمر» یک گام دیگر به فتح جوایز اسکار نزدیک شد.همانطور که پیش‌بینی می‌شد «اوپنهایمر» با […]

  • نگاهی به فصل دوم سریال «مستوران»؛ وقتی اسطوره جذاب می‌شود

    تریبون هنر: سریال «مستوران» با روایتی جادویی از داستانی اسطوره‌ای ساخته شده است،‌ سریالی که این روزها فصل دومش از شبکه یک سینما در حال پخش بوده و یک داستان کهن را دستمایه جذب مخاطب کرده است. همیشه بشر قصه‌های افسانه‌ای جذاب بوده‌اند. گواه این ادعا انبوه آثار ادبی به […]

Ad
Ad
Ad