Ad


تک خال در حفره و فریب جامعه توسط رسانه ها / نقد بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: تک خال در حفره به کارگردانی بیلی وایلدر فیلمی نوآر با بازی کرک داگلاس در نقش یک خبرنگار فرصت طلب است که طمعش او را در مسیر تلخ بی بازگشتی قرار می دهد.

تک خال در حفره از یک منظر، فیلمی درباره فریب جامعه توسط رسانه هاست. مردمی که با خبررسانی جهت دار یا دروغین آلت دست رسانه ها می شوند و رفتار هیجانی آدم ها باعث پیشبرد مقاصد رسانه ها می شود. پرداختن به جنجال های دروغینی که توسط رسانه ها ایجاد می شود سوژه فیلم های زیادی در هالیوود بوده و تک خال در حفره یکی از اولین و بهترین نمونه هایش است.

از سوی دیگر این فیلم درباره طمع انسان و پاگذاشتن روی اخلاقیات برای رسیدن به مقاصدش است که بدون شعارزدگی و با تحلیل روانشناختی خوبی بیان شده است. روزنامه نگاری که به دنبال شهرت است، مردی که به دنبال یافتن عتیقه هایی از سرخ پوستان در دل یک کوه است و زنی که سودای زندگی بهتر و رهایی از زندگی کسالت بار با همسرش را دارد در بزنگاهی از تقدیر به نقطه مشترکی می رسند. طمع آن ها در بستر بی اخلاقی رسانه ها و ساده لوحی مردم امکانی برای بروز پیدا می کند و هرچه جلوتر می روند بیشتر در باتلاقی که خود ساخته اند قرار می گیرند.

شخصیت پردازی خوب کوئیک تیتام با بازی کرک داگلاس از نقاط قوت فیلم است. سناریوی خوب و بازی درخشان کرک داگلاس باعث شده این شخصیت با دو سکانس ابتدایی فیلم تبدیل به پرسوناژی جذاب و کنجکاوی برانگیز شود. در ادامه پا به پای پیشرفت داستان، وجوه مختلف شخصیتی این خبرنگار با بازی خوب کرک داگلاس برای مخاطب عیان می شود و گره های داستان طرح و حل مشوند. بیلی وایلدر در یکی از بهترین فیلم هایش توانایی های خود در میزانسن، قاب بندی ها و در کل کارگردانی هوشمندانه را به رخ کشیده است.

تک خال در حفره یا ترجمه بهترش برگ برنده، در زمان اکران با استقبال خوبی از سوی منتقدان روبرو نمی شود اما در گذر زمان به ارزش هایش توجه می شود و امروز این فیلم را یکی از بهترین فیلم های بیلی وایلدر و فیلم های نوآر در دهه ۵۰ میلادی می دانیم.

 

تک خال در حفره

داستان فیلم بر اساس دو حادثه واقعی نوشته شده‌است که با هم تلفیق شده و تبدیل به قصه تک خال در حفره شده اند. داستان اول مربوط به گیرافتادن «فلوید کالینز» در معدن ماسه بر اثر زمین‌لرزه است که در سال ۱۹۲۵ اتفاق می افند. پس از این اتفاق روزنامه «کوریرژورنال» خبرنگارش «ویلیام برک میلر» را به محل حادثه می فرستد و این خبرنگار گیرافتادن فلوید کالینز در معدن را  به داستانی غم‌انگیز و در ابعاد ملی تبدیل می کند. فلوید قبل از نجات می میرد اما ویلیام برک میلز جایزه پولیتزر را دریافت می کند. نام فلوید در فیلم از همین رویداد گرفته شده‌است. رویداد مربوط به مردی سی ساله است که در چاه می افتد و در طول عملیات نجاتش هزاران نفر به تماشای این رویداد می آیند اما او هم از قبل از نجات می میرد. این اتفاق در سال ۱۹۴۵ در کالیفرنیا رخ می دهد.

 

بیلی وایلدر این فیلم را در سال ۱۹۵۱ می سازد. فیلم نامزد بهترین فیلمنامه در اسکار می شود اما موفق به کسب آن نمی شود. اسکار بهترین فیلمنامه به فیلم موزیکال یک امریکایی در پاریس نوشته آلن جی لرنر و کارگردانی وینسنت مینلی می رسد.

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

تاریخ انتشار :۲۹ خرداد ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad