Ad


اصغر فرهادی: تلاش نمی‌کنم فیلم‌هایم زبان بین‌المللی داشته باشند

تریبون هنر:‌ اصغر فرهادی گفت:‌فیلم‌سازی مثل رانندگی است؛ هیچ وقت در آن کامل نمی‌شوید

مجله ونتی فر که یکی از مشهورترین مجلات در حوزه فرهنگ عامه، مد و سیاست است در مقاله‌ای به طور مفصل به اصغر فرهادی و اثر جدیدش «قهرمان» پرداخته که بخش‌هایی از آن شامل گفتگو با اصغر فرهادی است.دیوید کانفیلد در مقاله خود در ستایش آثار فرهادی نوشته:«اصغر فرهادی به زبان جهانی صحبت می‌کند. فرهادی در سرتاسر جهان شاهد تاثیر فیلم‌هایش بر مخاطب است.» فرهادی در این مورد به کانفیلد گفته:«مردم در سرتاسر جهان، بیشتر به هم شبیه هستند تا اینکه با هم متفاوت باشند. چون بنیان ما در سینما احساسات انسانی است.» در این گفتگو فرهادی همچنین از برتولت برشت، آکیرا کوروساوا و اینگمار برگمن به عنوان موارد الهامش نام برده.

فرهادی در ادامه از تاثیر برشت و نمایشنامه «زندگی گالیه» او بر خودش می‌گوید. اثری که فرهادی در دوران دانشجویی دیده بوده و با کپی کردن یک تلسکوپ و فروشش به نام خود توسط این دانشمند آغاز می‌شود و در ادامه برای او بدنامی به دنبال دارد. مفهومی که به گفته فرهادی با او مانده و همیشه او فکر می‌کرده روزی درباره این مفهوم فیلم خواهد ساخت. فرهادی در این گفتگو درباره ایده مرکزی «قهرمان» می‌گوید:«مردم و رسانه‌ها می‌خواهند که یک فرد همانطوری رفتار کند که همه فکر می‌کنند در آن لحظه رفتار می‌کنند، مثل یک قهرمان… آن فرد باید تلاش کند تصویری که جامعه از او می‌خواهد را برآورده کند.»

اصغر فرهادی در جای دیگری از این مقاله-گفتگو درباره ایرانی بودن یا بین‌المللی بودن آثارش می‌گوید: «من هرگز تلاش نمی‌کنم که زبان بین‌المللی در آثارم داشته باشم. اما در ژاپن، سوئد یا هرجای دیگری مردم به آثار من واکنش نشان می‌دهند. این به من نکته مهمی را می‌گوید: اینکه محلی بودن و جهانی بودن در تضاد با هم نیستند. یعنی روبروی هم قرار ندارند.»

در نهایت اصغر فرهادی درباره فیلمسازی خود هم در این مقاله صحبت می‌کند و از چالش‌های پیش رویش می‌گوید: «من هرگز فکر نمی‌کنم که فیلمسازی را کامل یاد گرفتم. فیلمسازی درست مثل ماشین راندن می‌ماند، شما نمی‌تواند هرگز بگویید که راننده خیلی خوبی هستید، چون کافی است یک تصادف بکنید و آن وقت دیگر نیستید!»

 

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۲ شهریور ۱۴۰۰

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فرامرز صدیقی

    تریبون هنر: در تمام یک سال گذشته به رسم همه احوالپرسی‌هایمان از هنرمندان قدیمی، دنبال باریگری بودیم که با وجود پیدا کردن شماره تلفنش، هیچ گاه موفق به صحبت با او نشدیم و حتی پیگیری از برخی همکارانش در خانه سینما نشان می‌داد آن‌ها هم به دنبال رد و نشانی […]

  • نمایشگاه نقاشی مسعود کیمیایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: نقاشی های مسعود کیمیایی جهان بینی منحصر به فردی دارند. کمپوزوسیونی خاص و نوآورانه و برآمده از زندگی انسان امروز دارند و با عصیانی که منجر به خشمی آگاهانه شده همراهند. انگار مانیفست و جهان بینی و تفکر خالق خود در تمام این سال ها […]

  • بهروز وثوقی
    نزدیک تر از همیشه به وطن
    بهروز را به آقای وثوقی ترجیح می دهیم
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: بهروز وثوقی را می شد داشته باشیم که خب نداشتیم! کمی خودش نخواست و کمی بیشتر از خودش دیگران. دیگرانی که خیلی وقت ها جایگاه “لولو خورخوره” را داشته اند؛ یعنی هم ترسناک بوده اند و هم واقعیّت حضورشان در شک و شبهات گرفتار […]

  • نیکی کریمی

    تریبون هنر: نیکی کریمی از پرافتخارترین زنان سینماگر در تاریخ سینمای ایران است. او متولد ۱۹ آبان ۱۳۵۰ در تهران است. او پرافتخارترین زن سینماگر ایرانی در عرصه های بین المللی است و جوایز متعددی را برای بازیگری و کارگردانی از جشنواره های معتبر کشورهای مختلف دریافت کرده است و در […]

  • بازی مرکب
    هیاهو برای هیچ
    بازی مرکّب سریال خوبی است، همین!
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: تمام فضای مجازی پر شده از تصاویر و مطلب هایی که هر کدامشان به نوعی کنایه می زنند به یک سریال کره ای. سریالی کره ای با عنوان “بازی مرکّب” که از شبکه مطرح نتفلیکس پخش شده و ظاهراً استقبال فوق العاده ای را […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad