Ad


نشست ساترا با تهیه کنندگان: مشکلات حل می شوند

گزارش کامل در تریبون هنر

تریبون هنر: نشست ساترا با تهیه کنندگان سریال های شبکه نمایش خانگی برگزار شد.

به گزارش تریبون هنر، سازمان تنظیم مقررات صوت تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) امروز، ۲۸ مهر ماه نشستی را با جمعی از تهیه‌کنندگان سریال‌های شبکه نمایش خانگی برگزار کرد تا تعامل این سازمان و تولیدکنندگان محتوا را تسهیل و تقویت کند.

 

مداخله ساترا در محتوا حدود ۷.۳۸ درصد بوده است

وحید فرهمند، قائم‌مقام رئیس ساترا در ابتدا با معرفی و تبیین کارکرد دبیرخانه محتوای حرفه‌ای ساترا بیان کرد: تلاش کردیم کارگزاری را که هم فهم بازار و هم فهم محتوا داشته باشد، ایجاد کنیم تا مسیر برای رسیدن به نهادی تنظیم‌گر هموار باشد.

وی سپس با ارائه گزارشی درباره عملکرد این دبیرخانه توضیح داد: درصد مداخله ساترا در محتوای آثار رسیده به دبیرخانه تا شهریور امسال حدود ۷.۳۸ درصد بوده که امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که این میزان صفر شود و همه تولیدکنندگان این بخش به خودتنظیم گری برسند.

فرهمند با بیان برخی از شاخص‌های ارزیابی در این دبیرخانه گفت: فراوانی آسیب‌هایی چون آسیب به ارزش‌های نهاد خانواده، آسیب به باورها و اعتقادات، آسیب به ارزش‌های انقلابی و ملی و گفتار نامناسب در میان این شاخص‌ها بیشتر بوده‌اند.

او در ادامه به تلاش‌های ساترا برای در نظر گرفتن موضوعات مرتبط با حق مالکیت آثار و حمایت از آن اشاره کرد و خطاب به این تهیه‌کنندگان گفت: زحمات متولیان امر از تهیه‌کنندگان تا بسترهای انتشار این آثار باید به خلق ثروت بینجامد. ما با هر اتفاقی که موجب نقض حقوق شما شود برخورد می‌کنیم.

قائم مقام رئیس ساترا همچنین با قول مساعد به رفع موانع احتمالی بر سر راه صدور مجوز ساخت آثار در شبکه نمایش خانگی، از تهیه‌کنندگان آثار نمایش خانگی دعوت کرد با پیشنهادهای خود شیوه‌های تقویت ارتباط مؤثر با تهیه‌کننده و سازندگان این آثار را تقویت کنند.

وی گفت: مخاطبان محتواهای بومی‌ پلتفرم‌ها، در مقایسه با محتواهای خارجی نظیر سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای یا پلتفرم‌های خارجی درصد بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند که بسیار بااهمیت و برای ساترا ارزشمند است؛ ازاین‌رو تقویت و حمایت از آن دغدغه ماست.

 

تهیه کننده ها چه گفتند؟

به گزارش تریبون هنر، در این جلسه تهیه‌کنندگانی چون: محمدرضا تخت‌کشیان، محمد شایسته، محمدحسین قاسمی، اسماعیل عفیفه، علی اسدزاده، علی سرتیپی، مصطفی احمدی، مصطفی کیایی و مهدی فرجی نیز حضور داشتند که دیدگاه‌های مختلفی درباره چگونگی تقویت روابط دو طرف و همچنین کمک به جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی به تولیدکنندگان آثار مطرح شد.

«آگاه نبودن تهیه‌کنندگان به ساختار نظارتی ساترا»، «داشتن نماینده‌ای از تهیه‌کنندگان در ساترا برای تعامل سازنده و بهتر»، «تسریع در صدور مجوز ساخت»، «رفع موانع تولید آثار با در نظر داشتن اشتغال‌زایی این حوزه» و «پرهیز از نگاه به تولیدات شبکه نمایش خانگی به‌عنوان رقیب» ازجمله محورهایی بود که این تهیه‌کنندگان در نشست با قائم‌مقام ساترا مطرح کردند.

 

نشست ساترا با تهیه کنندگان

 

سروکار بیشتر ساترا با تهیه‌کنندگان

علی اسدزاده، تهیه‌کننده در این نشست گفت: من برای دو سریال از ساترا مجوز نمایش گرفته‌ام و شاهد همکاری مناسبی از سوی این مجموعه بوده ام. بسیاری از ما از ممیزی آسیب دیده‌ایم. همه ما حد و مرزها را می‌شناسیم. اما باید بیشتر کارگزاری ما را بشناسد. ساترا باید علاوه بر پلتفرم با تهیه‌کننده هم سروکار داشته باشد.
اسدزاده در پایان چند نکته را بیان کرد و گفت: از اسم نمایش خانگی پرهیز کنیم و به جای آن از نمایش آنلاین استفاده کنیم، نماینده تهیه‌کننده ها در ساترا حضور داشته باشد و شفاف صحبت کند و امیدوارم مراحل صدور پروانه ساخت تسهیل شود.

 

حل پیچیدگی‌ها و آگاهی‌بخشی

علی سرتیپی با عنوان کردن دغدغه‌های خود بیان کرد: مشکل حال حاضر ما عدم آگاهی است. ما باید طبق یک برنامه‌ریزی بدانیم با چه کسانی طرف هستیم. این پیچیدگی در ساترا باید برای ما حل شود. اصل کلام من به ناشناخته بودن ارتباطات است. ما برای جمعیتی کار تولید می‌کنیم که سریال های ایرانی را می‌بینند و این به معنای خدمت به فرهنگ کشور است.

 

سوالاتی از ساترا

مصطفی کیایی نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: این اولین بار است که من به ساترا آمده‌ام. برای یک کار هم درخواست مجوز داده‌ام که هنوز صادر نشده است.
وی با اشاره به اینکه برای ایجاد همکاری بهتر باید به فهم مشترک رسید گفت: برای ما باید روشن شود که دخالت کمی و کیفی در کار ها به چه معناست؟ آیا مداخله را در تولید می‌بینید یا قبل و بعد آن، ذائقه ایده‌آل چگونه است؟

 

نشست ساترا با تهیه کنندگان

 

دغدغه خانواده

محمدرضا تخت‌کشیان در بخشی دیگر از نشست بیان کرد: واقعیت این است کاری که ما قصد ساخت آن را داریم چند درصد مشکل خواهد داشت. وقتی آقای فرهمند میزان مداخلات ساترا به محتوا را عنوان می‌کنند پس یعنی ما درصد بالایی درست عمل کرده‌ایم و این جای تقدیر دارد. ما باید بدانیم مشکل کار کجاست.
وی تاکید کرد: اعتقاد من این است هرکاری خوب یا بد شود به طور کل همه چیز به کار باز نمی‌گردد بلکه شرایط اقبال و … هم مهم هستند. اگر من حساسیت‌ها را بدانم خودم بهترین ممیز هستم. ما قصد کار کردن در همین چارچوب را داریم. ارشاد، ساترا و … چه تفاوتی برای ما دارد. مشکلات ما برای قبل از تولید است. ما دغدغه خانواده داریم اما ممکن است اشتباه هم بکنیم. ما نیز به عنوان تهیه‌کننده باید مسئولیت‌پذیر باشیم و ارتباط دوطرفه‌ای با ساترا داشته باشیم.

 

دشواری اصلاحیه‌های شناور

مصطفی شایسته نیز گفت: در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» فقط پروانه نمایش را از ساترا دریافت کردیم و در بحث اصلاحات مشکلی نداشتیم. اما باید بگویم اصلاحیه‌های شناور کار را برای ما سخت می‌کنند. معادله ما با ساترا باید مشخص شود. چندین نفر در هر کار مشغول هستند این افراد دارای خانواده هستند؛ بنابراین ما با جمعیت زیادی طرف هستیم که باید فکر معیشت آنها هم باشیم.

 

حمایت ساترا از تهیه‌کنندگان

محمدحسین قاسمی هم در این نشست بیان کرد: سینمای ما در جهان جزو ۱۰ کشور برتر است. ما در هیچ صنعتی این‌طور نیستیم. رسانه ملی و پلتفرم با هم رقیب نیستند. زیرا این دو دارای دوفضای جداگانه هستند. پلتفرم کمی به واقعیت جامعه نزدیکتر است بنابراین باعث جذب مخاطب شده است. آیا باید به پلتفرم باید به عنوان یه سرگرمی نگاه کنیم یا مدیوم! اینکه رسانه مردم از جانب بیگانگان باشد اتفاق بسیار بدی است. سینماگران ما پتانسیل بالایی دارند.
وی گفت: اشکالی ندارد ما در کشورهای دیگر هم کار کنیم اما زیر پرچم ایران نه ترکیه و انگلیس. در مورد کارشناسی، کم دانشی بدتر از بی‌دانشی است. این موارد همگی پای نظام نوشته می‌شوند. وظیفه اصلی ساتراست تا از تهیه‌کننده در برابر پلتفرم حمایت کند. تولید کشور ما هنر است. در دنیا نظارت و حمایت وجود دارد. ما بایستی از تولید مانع‌زدایی کنیم.

 

نشست ساترا با تهیه کنندگان

 

تعریفی دقیق از محتوا

اسماعیل عفیفه در ادامه جلسه گفت: وقتی شما به گفت‌و گو با ما می‌نشینید متوجه می‌شوید که ما با علم به اینکه در این شرایط سخت اقتصادی مشکلات فراوانی داریم اما بازهم در این حرفه فعالیت می‌کنیم. ساترا و همه نهادهایی که وارد نمایش خانگی می‌شوند باید تعریفی از محتوا ارائه کنند. هر نوع محتوا در دسترس مردم هست. اگر به نمایش خانگی با نگاه فعلی بنگریم تا دو سال دیگر جمع خواهد شد.
وی تاکید کرد: ساترا از نمایش خانگی تعریفی ارائه کند و بگوید جایگاه آن کجاست. رویکرد ساترا باید با تلویزیون متفاوت باشد. گردش مالی بالای شبکه نمایش خانگی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. با این رقم باید به فعالان این عرصه مدال داد. ما باید به روز باشیم. برقراری ارتباط با یکدیگر اتفاقات خوبی همراه خواهد داشت.

 

حسن نیت عملکرد ساترا

مهدی فرجی در بخشی دیگر از نشست ساترا و تهیه‌کنندگان گفت: من زبان مشترکی بین ساترا و تهیه‌کنندگان هستم. باید بگویم در عملکرد ساترا حسن نیت وجود دارد. ساترا رقیب نمایش خانگی نیست. این سازمان به دنبال حذف اثر نمایشی هم نیست. اما مشکلات موجود دلایلی دارند. من شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی ساترا هستم.
فرجی افزود: معتقدم ساختارها در ساترا باید طوری تعریف شوند که دوستان کارهای خود را راحت‌تر پیگیری کنند. اگر می‌خواهیم اثر نمایشی ساخته و پخش شود باید به تعامل برسیم. این جلسات چرخه تعامل را روان می‌کند. اگر مسائل نمایش خانگی در ساترا حل شوند این صنعت رونق بسیاری خواهد یافت.

وحید فرهمند در بخش پایانی نشست در پاسخ به صحبت‌های حاضران گفت: این جلسات بسیار ارزشمند هستند و امیدوارم تداوم داشته باشند. صرف نظر از اینکه متولی تولید کیست، در هرگونه صدور منِ صادرکننده مجوز باید پای مجوزی که می‌دهم بایستم. ما گزارشات عملکرد شما را خرج می‌کنیم. ما پلتفرم داخلی داریم که بسیار مهم است و محتوای بومی هم داریم و این سرمایه ما محسوب می‌شود.
قائم مقام ساترا در پایان تاکید کرد: دغدغه تولیدکنندگان در حوزه تولید ارزشمند است. فاصله بین ما و تهیه‌کنندگان ابهاماتی را دامن زده است. ما تا دی ماه اجازه ثبت اثر را فقط به پلتفرم می‌دادیم اما متوجه شدیم این روند خیلی کمک کننده نیست به همین علت به تهیه‌کننده هم اجازه ثبت اثر را دادیم. ما مکلف به پاسخ‌گویی هستیم و ایرادها را برطرف می‌کنیم زیرا سیستم بسته‌ای نداریم و امیدوارم این روند به همه ما کمک کند.

 

 

نشست ساترا با تهیه کنندگان

 

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۸ مهر ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , , , , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فرامرز صدیقی

    تریبون هنر: در تمام یک سال گذشته به رسم همه احوالپرسی‌هایمان از هنرمندان قدیمی، دنبال باریگری بودیم که با وجود پیدا کردن شماره تلفنش، هیچ گاه موفق به صحبت با او نشدیم و حتی پیگیری از برخی همکارانش در خانه سینما نشان می‌داد آن‌ها هم به دنبال رد و نشانی […]

  • نمایشگاه نقاشی مسعود کیمیایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: نقاشی های مسعود کیمیایی جهان بینی منحصر به فردی دارند. کمپوزوسیونی خاص و نوآورانه و برآمده از زندگی انسان امروز دارند و با عصیانی که منجر به خشمی آگاهانه شده همراهند. انگار مانیفست و جهان بینی و تفکر خالق خود در تمام این سال ها […]

  • بهروز وثوقی
    نزدیک تر از همیشه به وطن
    بهروز را به آقای وثوقی ترجیح می دهیم
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: بهروز وثوقی را می شد داشته باشیم که خب نداشتیم! کمی خودش نخواست و کمی بیشتر از خودش دیگران. دیگرانی که خیلی وقت ها جایگاه “لولو خورخوره” را داشته اند؛ یعنی هم ترسناک بوده اند و هم واقعیّت حضورشان در شک و شبهات گرفتار […]

  • نیکی کریمی

    تریبون هنر: نیکی کریمی از پرافتخارترین زنان سینماگر در تاریخ سینمای ایران است. او متولد ۱۹ آبان ۱۳۵۰ در تهران است. او پرافتخارترین زن سینماگر ایرانی در عرصه های بین المللی است و جوایز متعددی را برای بازیگری و کارگردانی از جشنواره های معتبر کشورهای مختلف دریافت کرده است و در […]

  • بازی مرکب
    هیاهو برای هیچ
    بازی مرکّب سریال خوبی است، همین!
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: تمام فضای مجازی پر شده از تصاویر و مطلب هایی که هر کدامشان به نوعی کنایه می زنند به یک سریال کره ای. سریالی کره ای با عنوان “بازی مرکّب” که از شبکه مطرح نتفلیکس پخش شده و ظاهراً استقبال فوق العاده ای را […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad