Ad


قهرمان بهترین فیلم فرهادی نیست امّا ایرانی ترین فیلم اوست

یادداشت سید محمد کاظمی

تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: مطمئنم آنقدر این روزها از “قهرمان” نقد و مطلب خوانده اید و شنیده اید که شاید حوصله ی یک نقد تازه را نداشته باشید ولی این چند خط را فقط به عنوان یادداشتی دلی و کوتاه در نظر بگیرید. در تلاش هستم نکته ای را مطرح کنم که در مطالب روزهای اخیر ، کمتر به آن توجّه شده بود.

اصغر فرهادی همیشه در فیلمسازی اش (خصوصاً وقتی در ایران فیلم می سازد) “ایران” را مورد اهمیّت قرار داده و سعی می کند نگاهش به قصّه ها رنگ و بوی جغرافیایی داشته باشد. اتّفاقاً این نوع نگاه، ستودنی ست و در مورد فرهادی ، به او کمک کرده. هر چند شاید در مورد فیلمساز های دیگری چون نیما جاویدی یا امثالهم چنین خصیصه ای نه وجود داشته و نه مهم باشد! اما برای فرهادی داستان فرق می کند.

“قهرمان” نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه بار سنگین تری به دوش می کشد. فیلم ، علاوه بر جغرافیا و حتّی تاریخش(!) از لحاظ سینمایی هم به شدّت ایرانی ست. قصّه و طرز روایت آن متفاوت از روایت های پر از چارچوب اصغر فرهادی ست. گاهی اوقات حس می کنیم نوعی شلخته گی در روایت ایجاد می شود که البته در واقع این طور نیست و همه چیز خیلی زود جمع و جور می شود ولی همین شلخته گی های گاه و بی گاه باعث شده “قهرمان” ایرانی ترین فیلم اصغر فرهادی باشد. سرنوشت قصّه و سکانس پایانی هم حسابی احساسات ما ایرانی ها را نشانه گرفته و این بار به جای اینکه به دنبالِ قضاوت های قبلی باشیم(ارجاع به پایان اغلب فیلم های فرهادی) ، دلمان را می سوزاند!

“قهرمان” بهتر از “درباره الی” و “جدایی نادر از سیمین” نیست ولی اهمّیتش لااقل برای یک مخاطب ایرانی کمتر از آن دو فیلم نخواهد بود. امیدوارم فیلم از اسکار دست خالی برنگردد چون لااقل برای مخاطبینی مثل من، جایزه برای یک اثر ایرانی تر دلچسب تر است.

 

نویسنده: سید محمد کاظمی

منبع: تریبون هنر

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

 

تاریخ انتشار :۱۱ آبان ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

  • سید جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

    تریبون هنر: حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است. سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش […]

  • نامه علیرضا داوودنژاد به عطاران، پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد

    تریبون هنر: علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲»نامه ای را خطاب به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر،چهارشنبه سپری شده ۴ مرداد ماه در پردیس سینمایی «ایران مال» مراسم افتتاحیه فیلم «مصائب شیرین ۲» در […]

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad