Ad


دسته دختران؛ قدمی رو به جلو برای سینمای ایران

یادداشت بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی:‌ دسته دختران از بهترین فیلم های ساخته شده درباره جنگ ایران و عراق است. فیلمی که هولناکی و فجایع رخ داده در جنگ را به شکل اثرگذاری به تصویر کشیده و سند ماندگاری از این برهه مهم تاریخی ایران است.در دسته دختران، جنگ و مردم پرسوناژهای اصلی فیلم هستند. قهرمانی و از جان گذشتگی مردم و مصیبت های جنگ، به درستی دراماتیزه و پرداخت شده اند و نکته مهم فیلم در همین جاست. قهرمان اصلی فیلم مردم هستند و جنگ، شرور داستان محسوب می شود. فیلمنامه اگرچه دارای خرده داستان هایی درباره برخی شخصیت ها و اشاره های گاه به گاه به زندگی خصوصی آن ها است اما حکایت اصلی، حکایت مردم و نقش زنان در این رویداد است. در کمتر فیلمی در سه دهه اخیر به این شکل به حضور اثرگذار زنان در جنگ پرداخته شده و دسته دختران از این منظر، در نقطه درخشانی قرار دارد.

منیر قیدی در کارگردانی دسته دختران، توانمند و هوشیار ظاهر شده. فیلم از نظر تکنیک های سینمایی و جلوه های ویژه، در سطحی بسیار خوبی قرار دارد و تماشایش روی پرده سینما، باعث می شود مخاطب به شکلی حقیقی آن چه که در جنگ رخ داده را حس کند. از ترس و وحشت هولناک لحظه ها تا حس غرور و شجاعت ملی همگی به خوبی توسط کارگردان به عینیت رسیده اند.
دسته دختران در حوزه دفاع مقدس و حضور زنان سینماگر در عرصه فیلمسازی و بازیگری، قدمی رو به جلو برای سینمای ایران محسوب می شود.

منیر قیدی در اولین فیلم سینمایی اش، ویلایی ها، نشان داد که نگاهی دیگر و حرفی تازه در حوزه سینمای جنگ و حضور زنان دارد. دسته دختران ادامه جهان بینی کارگردان در شمایلی دیگر است. فیلمی مهم و زنانه که ردای فمنیستی آرمانگرایی احساسی ندارد.

 

بازی های خوب بازیگران، از نقاط قوت فیلم است. نیکی کریمی که سابقه ایفای شاه نقش هایی در سینمای جنگ را در کارنامه هنری اش دارد (مثل برج مینو و بوی پیراهن یوسف) در دسته دختران، یکی از بهترین بازی هایش را ارائه داده است. زنی داغدار و فرزند از دست داده که شجاعت و شکنندگی را به صورت توامان در خود به همراه دارد. اجتناب از اوراکت (بازی اغراق شده) که کلیشه بازی در چنین نقش هایی است یکی از مهم ترین شاخص های بازی خوب او در این فیلم است. نیکی کریمی در دسته دختران بار دیگر ثابت کرده که می تواند شمایلی متفاوت از زن را در سینمای ایران نشان بدهد.

فرشته حسینی دیگر ستاره «دسته دختران» است. او در ۲۴ سالگی، به پختگی و بلوغ کامل در بازیگری رسیده و یکی از مهم ترین ستاره های جوان در سینمای ایران است. اشراف و تسلط به میمیک چهره، لحن و بیان و استفاده هوشمندانه از زبان بدن در به تصویر کشیدن خشم و شجاعت و معصومیت، بازی او در این فیلم را به یادماندنی کرده است. بازی خوب او در سکوت و زمان هایی که دیالوگ ندارد، نقش مهم در ارتقاء شخصیت پردازی پرسوناژی که بازی می کند داشته است. او حتی به درستی شیطنت جوانی دختر کم سن وسال اما غیور این پرسوناژ را نیز در بازی اش لحاظ کرده و باعث شده شخصیتی که بازی می کند به یکی از کاریزماتیک ترین شخصیت های فیلم تبدیل شود.

حسین سلیمانی، تنها پرسوناژ مرد مهم فیلم نیز یکی از بهترین بازیگران دسته دختران است. حسین سلیمانی از کودکی، بازیگر توانایی است. کارنامه هنری او سرشار از بازی های خوب است. پسر جوانی که در حال فرار از جنگ است تبدیل به قهرمانی شجاع می شود و هم زمان نیز عشق در وجودش غنچه می کند. او برای ایفای درست این نقش، کار دشواری در پیش رو داشته که به خوبی از عهده اش برآمده و پرسوناژش را تبدیل به یمی از دوست داشتنی ترین شخصیت های فیلم کرده که همذات پنداری مخاطب را برمی انگیزد.
دیگر بازیگران فیلم مثل پانته آپناهی ها، هدی زین العابدین و مهدی حسینی نیا نیز همگی بازی خوبی دارند که نشانه توانمندی خود بازیگران و هدایت صحیح کارگردان است.

موسیقی دسته دختران که ساخته ستار اورکی است، یکی دیگر از نقاط قوت مهم فیلم است. ستار اورکی با ساخت تم های مناسب و زیبا و ارکستراسیون بسیار خوبش، پا به پای قصه و تصویر حرکت کرده و اثرگذاری صحنه های فیلم را افزایش داده است.
ساخت موسیقی برای فیلمی که سرشار از افکت های صوتی و صداهای مهیب انفجار و شلیک است، امر دشواری است. او هیجان و فاجعه صحنه ها و اشک و اندوه شخصیت ها و شجاعت و غرور جاری در فیلم را به خوبی با ساخت تم های مختلف در موسیقی اش پردازش کرده و از همین منظر است که باعث ارتقا احساس و اثرگذاری فیلم شده است. موسیقی ستار اورکی در دسته دختران، به وقتش ملودیک و به وقتش هارمونیک است و هم زمان حماسی و احساسی است.

در کل دسته دختران فیلم مهمی در سینمای ایران است. فیلمی که از نظر تکنیک های سینمایی و بیان قصه و بازی بازیگر ها و موسیقی و صداگذاری و تدوین، در سطحی بسیار خوب قرار دارد

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

 

می توانید عکس ها را ببینید و نقد را در آن ها بخوانید

 

 

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۷ بهمن ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • داریوش رفیعی؛ 64 سال پس از مرگ در اوج جوانی

    تریبون هنر: ۶۴ سال از درگذشت داریوش رفیعی، خواننده جوانمرگ موسیقی ایران گذشت. او در اوج شهرت به دلیل اعتیاد و تزریق آمپول کزار درگذشت. داریوش رفیعی در روز ۴ دی ۱۳۰۶، در بم به دنیا آمد. وی فرزند لطفعلی رفیعی، نماینده مردم بم در مجلس شورای ملی بود. پس […]

  • مشخصات کامل ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» در جشنواره فیلم فجر

    تریبون هنر: ۲۴ فیلم بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر چهل‌ویکم در حالی اعلام شدند که برخلاف سال‌های قبل تاکنون خبرهای چندانی از آن‌ها منتشر نشده است. به گزارش تریبون هنر،در چند وقت اخیر پیش‌بینی‌هایی درباره فیلم‌ها و کارگردان‌هایی که ممکن است در جشنواره امسال حضور داشته باشند منتشر می‌شد اما […]

  • یادداشت «بابک صحرایی» به بهانه تولد فروغ فرخزاد
    جامعه ای که به صورت تاریخی زن را نمی شناسد
    یادداشت «بابک صحرایی» به بهانه تولد فروغ فرخزاد

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: شعر فروغ فرخزاد، «فریاد تنهایی» برای رسیدن به «رهایی» است. با پشتوانه ای غنی از اندیشمندی. او از محدودیت، چه در خانه و چه در جامعه، منزجر است و همین انزجار، بال پروازش می شود. او از استبداد خانه پدری، روزمره گی کنار همسری که […]

  • خبرگزاری ایرنا: دفتر موسیقی و ارشاد می خواهند که کنسرت ها شروع بشوند

    تریبون هنر: خبرگزاری ایرنا نوشت: خوانندگان پاپ درحالی این روزها برای اجرای کنسرت، دچار یک تحریم ناخواسته شده‌اند که در این سکون، هیچ عایدی نصیب آنها و مردمی که به شادی نیاز دارند، نمی‌شود. ایران، هم‌اکنون ۱۰۰ روز است که از برگزاری کنسرت موسیقی بی‌بهره است. ۲ ماه از این […]

  • پاسخ وکیل اصغر فرهادی به اتهامات ایندی‌وایر

    تریبون هنر: وکیل اصغر فرهادی با اشاره به مطالب اخیری که درباره این فیلم‌ساز در «نیویورکر» مطرح شده، گفت: ریچل اویو تقریباً تمام توضیحات و اسنادی را که اصغر فرهادی و افرادی دیگر پیرامون ادعاهای مطرح شده در مقاله به او داده شده را نادیده گرفته و حذف کرده است. […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad