Ad

با دستور رئیس دانشگاه

نمایش «مجبوریم» در دانشگاه صنعتی اصفهان لغو شد

تریبون هنر: کانون فیلم و عکس دانشگاه صنعتی اصفهان در بیانیه ای از مخالفت با اکران «مجبوریم» در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش تریبون هنر، در بخش های از این بیانیه در ذکر دلایل لغو اکران فیلم مجبوریم آمده است :

«بسم الله الرحمن الرحیم

ان الله عزّ و جلّ لم‏یبعثنی معنّفاً ولکن بعثنی مّعلماً و میسراً .

خداوند مرا مبعوث نکرد که با زور با مردم رفتار کنم بلکه برانگیخت تا معلّم و آسان‏گیر برای آنها باشم.

رسول اکرم (ص)

 

پس از مدت‌ها مصایب دوری از فضای دانشگاه و فعالیت‌های حضوری فرهنگی توسط دانشجویان، به امید ایجاد فضای زنده و بانشاط فرهنگی در دانشگاه صنعتی اصفهان آستین‌ها را بالا زدیم تا به فعالیت‌های کانون فرهنگی فیلم و عکس جانی تازه ببخشیم. تازه ترین اقدام کانون که برای دانشگاهیان عزیز برنامه ریزی کرده بودیم اکران فیلم مجبوریم اثر رضا درمیشیان بود که با مجوز وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در سینماهای کشور در حال اکران است و از آنجا که نقدها و گفت‌وگوها پیرامون آن هم زیاد بود بر آن شدیم تا اکران را با حضور عوامل فیلم و سپردن تریبون نقد به مخالفان و موافقان آن، به فرصتی برای گفت‌وشنود و تضارب افکار تبدیل کنیم. درست همان چیزی که از یک فضای دانشگاهی انتظار می‌رفت.

 

بعد از همه تلاش‌ها برای گفت‌وگو و مشورت با رییس دانشگاه، با ایشان دیدار و درباره ضرورت اکران و نقد فیلم در فضای دانشگاهی صحبت کردیم. اما شوربختانه بازتاب نگاه ایشان درباره این فعالیت عادی کانون فیلم و عکس (که نمونه های آن در همه ادوار وجود داشته است) ما را در بهت و شگفتی فرو برده. ایشان بدون آنکه حتی نظر معاون فرهنگی-اجتماعی و مدیران منصوب خود در حوزه مرتبط را جویا شوند تنها با جستجو در اینترنت و خواندن چند سطر تحلیل سطحی درباره فیلم، با بیان جملاتی کاملا سلیقه‌ای با برگزاری این اکران و نقد و بررسی مخالفت کردند.

 

در همه ادوار فعالین فرهنگی-دانشجویی با موانع و مشکلات همزاد بوده‌اند، اما این برخوردهای جدید از سمت مسئولین جدید دانشگاه در نوع خود متفاوت‌ و جالب‌اند.

سوال فعالان فرهنگی دانشگاه این است که آیا دانشگاه صنعتی اصفهان جزیره‌ای جدا از فضای جامعه ایران است که فیلمی که مجوز اکران از وزارت ارشاد، تحت قوانین جمهوری اسلامی را دریافت کرده است از نظر رییس دانشگاه غیر قابل اکران است؟ بهتر است رییس محترم دانشگاه و مدیران فرهنگی یکبار برای همیشه شفاف و صریح نظرات خود را درباره فعالیت در دانشگاه و ایجاد فضای نشاط و نقد بیان فرمایند تا تکلیف فعالان هم در این باره روشن شده و بدانند از این مدیران در چه سطحی باید انتظار داشته باشند.

 

گویا رییس محترم دانشگاه قصد دارند با ایزوله‌ کردن دانشگاه از فضای جامعه و پنهان کردن مشکلات، اذهان دانشجویان را از واقعیات جاری جامعه دور نگه داشته، با این خیال خام که دانشجویان راهی برای درک و فهم اوضاع پیرامون خود به جز کانالهای مورد علاقه این مدیران ندارند.

این جریان فکری که اکنون با برپایی اکران یک فیلم چنین برخورد تنگ نظرانه‌ای می کند تصور می کند با ایجاد چنین محدودیت‌هایی می تواند اندیشیدن و نگاه نقادانه را نیز از دانشجویان دریغ کند. باید به ایشان گفت بسیار بوده اند کسانی که پیش از شما با چنین نگاهی علیه دید باز فرهنگی قد علم کردند ولی جامعه و دانشگاه هیچگاه چنین تنگ نظری را برنتافته و راه خود را برای به چالش کشیدن مسائل فکری و فرهنگی در جامعه یافته است.

 

کانون فیلم و عکس دانشگاه صنعتی اصفهان این منش و مسلک در مواجهه با فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان را به شدت محکوم می کند و آن را مخل جریان آزاد اندیشی و فعالیت فرهنگی در دانشگاه می داند.

این نوشتار در اصل دردنامه‌ایست از سوی کانون فیلم و عکس تا به گوش دانشجویان برساند که فعالیت این کانون و به طور حتم دیگر کانون‌های فرهنگی دانشگاه با چه موانع و مشکلاتی روبه‌روست و ادامه این برخوردهای کوته‌بینانه و تنگ‌نظرانه باعث ایجاد حس سرخوردگی و یأس در افکار جمع کثیری از فعالین فرهنگی-دانشجویی شده و عملا تعطیلی بخش فرهنگی-اجتماعی دانشگاه را در پی دارد.

نتیجه‌ای که شاید خوشایند برخی افراد نیز باشد.»

 

فیلم سینمایی مجبوریم به کارگردانی رضا درمیشیان با بازی فاطمه معتمدآریا ،نگار جواهریان پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه و بهمن فرمان آرا این روزها بر پرده سینماهاست.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۶ خرداد ۱۴۰۱

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص وقتی برای شخصی شناخته شده رخ می‌دهد. به گزارش تریبون هنر، گرچه بسیاری از سلبریتی‌ها سرنوشت تراژیکی داشته‌اند، اما بررسی‌های […]

  • فیلم آسمان غرب

    تریبون هنر: «آسمان غرب» پس از سال‌ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی، هوایی، روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد. میلاد کی‌مرام، امیرحسین […]

  • فیلم پرویزخان

    تریبون هنر: بعد از مدت ها بار دیگر نوبت به یک فیلم سینمایی ورزشی رسیده ؛ فیلم «پرویز خان» ساخته علی ثقفی که برشی است از زندگی زنده یاد پرویز دهداری، مرد اخلاق فوتبال ایران. خوشبختانه این فیلم در چهل و دومین جشنواره فجر توانست جوایز یادی کسب کند. حافظه […]

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

Ad
Ad
Ad
Ad