Ad

جنبش ما دارد به ضد خودش بدل می شود

کناره گیری پانته آ بهرام، مستانه مهاجر و هدی زین العابدین از جنبش زنان پس از یادداشت کتایون ریاحی

تریبون هنر: پس از یادداشت حاشیه ساز کتایون ریاحی درباره مورد تعرض قرار گرفتن در ۲۵ سال پیش، مستانه مهاجر، پانته آ بهرام و هدی زین العابدین از جنبش زنان بر علیه آزار جنسی کناره گیری کردند.

 

پانته‌آ بهرام شب گذشته در یک لایو ایستاگرامی در اعتراض به کتایون ریاحی بدون نام بردن از او گفت این نام بردن، دشمن درست کردن و ره به خطا بردن است.

به گزارش تریبون هنر، پانته‌آ بهرام، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در لایوی در اینستاگرامش با بیان این که «همان‌طور که می‌دانید من هم جزو امضاءکنندگان بیانیه زنان سینماگر علیه تعرض و سوءاستفاده از قدرت توسط آقایان در حرفه خودمان بودم»، ادامه داد: «هرچند به هر حال انتقاداتی به این حرکت داشتم و کمی دیرتر از بقیه دوستان به این حرکت پیوستم چرا که معتقد بودم باید از حوزه زنان سینماگر خارج و دربرگیرنده تمام زنان شود، زنانی که می‌خواهند بگویند ما صاحب خودمان و صاحب بدن‌های‌مان هستیم و کسی صاحب ما نیست و ما ناموس کسی نیستیم. با این اندیشه شروع شد و بچه‌ها گفتند وقتی ما به عنوان سینماگر و چهره‌های شناخته‌شده شروع کنیم، بقیه به ما خواهند پیوست.»

 

او ادامه داد: «من دایرکت‌های بسیاری از خانم‌ها در مشاغل دیگر داشتم که می‌گفتند برای ما هم این اتفاق می‌افتد و مردانی هستند که از قدرت‌شان سوءاستفاده می‌کنند. همین‌جا بگویم تعرض با تجاوز الزاما یکی نیست، تعرض کلامی هم هست و به صورت لمس یا هر چیز دیگری تا درجه بالایش. چیزی که می‌خواهم اکنون به شکلی کوتاه در موردش با شما حرف بزنم این است که من به یک بخش این حرکت در روزهای گذشته به شدت معترضم و احساس می‌کنم جنبش‌مان در حال تبدیل شدن به ضد خودش است و آن این است که نمی‌فهمم اساسا اسم بردن از آدم‌ها به شکل واضح و رودررو چه کمکی به جنبش ما و به نفس این حرکت خواهد کرد. قرار نیست چون آزار دیده‌ایم، آزار بدهیم. قرار نیست شبیه آدم‌های انتقام‌جو عمل و جوری رفتار کنیم که ما قرار است روان دیگران را اعدام کنیم، چون خودمان آسیب دیده‌ایم. قرار از ابتدا این نبود، قرار ما این بود که جلوی این اتفاق‌ها را بیش از این بگیریم.»

 

بهرام افزود: «این ماجرا باید خیلی قبل از این اتفاق می‌افتاد و من تبریک می‌گویم به همه بانوان نازنینی که پیشگام این اتفاق شدند، آن ۵ نفری که به آن‌ها رای دادیم، می‌دانند که دوستشان دارم، مخلص‌شانم و می‌دانند که می‌دانیم انسان جایزالخطاست منتها این ویدئو را به این دلیل ضبط می‌کنم که بگویم دوستان اسم بردن از آدم‌ها نه تنها کمکی به ماجرا نمی‌کند، بلکه ما به جای همراهی شبیه آدم‌هایی می‌شویم که در حال مقابله کردن هستیم.»

 

او در پایان گفت: «یک چیز دیگر که خیلی دلم می‌خواهد در این لحظه بگویم این است که حتی مردانی که به صورت تاریخی از توانایی و قدرت‌شان سوءاستفاده کرده‌اند به نوعی قربانی یک اندیشه غلط گسترده هستند که در طول تاریخ بوده است و فقط هم متعلق به ایران نیست و همه‌مان می‌دانیم که مربوط به همه جای جهان است. این که الان این حرکت را به انتقام‌جویی تبدیل کنیم، دشمن درست کردن و ره به خطا بردن است. مسیر را به غلط بردن و به جاده خاکی کشاندن است. پیروزی ما در جذب همدلی و همراهی آدم‌هاست، نه ایجاد خشم، قرار ما این نیست. خواهش می‌کنم از همه دوستانم، لطفا این ماجرا را بیش از این تبدیل به انتقام‌جویی نکنید، شخصی‌اش نکنید، اجازه بدهید همان‌طور که از اول قرارمان بود با روانشناس‌ها، با متخصص‌ها صحبت شود و به شکل خصوصی‌تری مشکلات‌مان را حل کنیم، دست همه‌تان را می‌بوسم، از شمایی که به حرفم گوش دادید ممنونم.»

 

مستانه مهاجر نیز روز گذشته با انتشار یادداشت زیر بدون نام بردن از کتایون ریاحی از جنبش زنان بر علیه آزار جنشی کناره گیری کرد:

قرار ما این نبود. مى پنداشتم این فعالیت مدنى و راهى که به آن پیوستم اهرمى است براى توقف آزار و تعرض به زنان جامعه، نه بدنام کردن و فروپاشى روح و روان افراد ، آنهم فقط سینما . ولى مدتى است میبینم این اقدام مهم اجتماعى ، با روشى غلط به ضدِّ خودش دارد تبدیل میشود و در این میان این فقط سینماى مااست که مورد هجوم بى وقفه قرار گرفته است. شاید نمیتوانم بدرستى احساسم را بگویم اما اینرا میدانم که بدلایلى با روش شما ( نه با اهدافمان ) در تعارضم و فکر میکنم دیگر براى جمع ٨٠٠ نفرى شما مفید نیستم. ترجیح میدهم در وقتى دیگر با راهکارى خردمندانه تر ، دور از هر گونه خشمى به این راه بپیوندم. از این رو امضاى خود را از شما دوستان پس میگیرم.»

 

پس از لایو پانته آ بهرام، هدی زین العابدین نیز در استوری صفحه اش اعلام کرد از این جنبش کناره گیری می کند.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۹ خرداد ۱۴۰۱

برچسب‌ها:, , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم علف زار: خوش ساخت و تحسین برانگیز / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: علف زار به کارگردانی کاظم دانشی از معدود فیلم های خوبی است که در سال های اخیر ساخته شده. در دوران ضعف فیلمنامه و بی قصه بودن و باری به هر جهت بودن مضامین، فیلمنامه خوبی دارد که ضمن پرداختن شجاعانه به بخشی از معضلات […]

  • عنکبوت مقدس؛ ناگفته هایی از چگونگی تولید و حواشی

    تریبون هنر: عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی پس از نمایش در جشنواره کن، حواشی بسیاری را ایجاد کرده و عمده این حواشی به دلیل زاویه دید جاری در فیلم است. برداشت برآمده از فیلم این چنین است که قتل های زنجیره ای سعید حنایی مربوط به نگرش مذهبی جاری […]

  • لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    یادداشت بابک صحرایی در مجله فیلم امروز

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: شوپنهاور موسیقی را عالی ترین نوع هنری می داند که نیازی به حمایت اشکال دیگر هنری ندارد. او می گوید موسیقی را نمی توان به زبان یا قلم بازگفت. باید شنید و آزمود. پیش تر از شوپنهاور و شیفتگی اش به موسیقی، افلاطون اولین فیلسوفی […]

  • فیلم «تاپ گان: ماوریک» و زمینه سازی امریکا برای حمله هسته ای به ایران

    تریبون هنر: محمدعلی آهنگران درباره فیلم «تاپ گان؛ ماوریک» در استوری ایسناگرامش نوشت: «این فیلم خوش ساخت با بازی تام کروز ماجرای حمله موفقیت آمیز نیروی هوایی امریکا به تاسیسات هسته ای یک کشوری است. این تاسیسات در منطقه ای دقیقا شبیه منطقه فردو قرار دارد. به گمان من این […]

  • زهرا امیرابراهیمی در فرش قرمز کن

    تریبون هنر: رضا صائمی، نویسنده و منتقد، امروز بعد از حضور زهرا امیرابراهیمی در جشنواره کن نوشت: این حضور باشکوه جلوه می کند وقتی از گذر آن خاطرات و مخاطرات، اشک ها به لبخندها بدل می شود … جضورش بر فرش قرمز کن، بازگشت به عرش دوباره است … به […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad