Ad


مانتی نورمن، آهنگساز موسیقی «جیمز باند» در ۹۴ سالگی درگذشت

تریبون هنر: مانتی نورمن، خالق آهنگ های اصلی جیمز باند و بسیاری از آثار بریتانیایی، همچنینی برنده جایزه تونی، بر اثر بیماری درگذشت.

به گزارش تریبون هنر، مانتی نورمن متولد ۱۹۲۸، در سن ۹۴ سالگی در ۱۱ جولای پس از یک دوره کوتاه بیماری از دنیا رفت.

 

مشهورترین آهنگ وی نخستین بار در فیلم «دکتر نو» در سال ۱۹۶۲ شنیده شد. در آن فیلم شان کانری نقش باند را بازی کرده بود. نورمن گفته بود بخش ابتدایی تیتراژ این فیلم را از اثر دیگرش به نام «نشانه خوب، نشانه بد» الهام گرفته است.

 

تنظیمی که «جان بری» از این اثر انجام داد موجب شد تا در بیشتر موارد او را آهنگساز «جیمز باند» بدانند. این موجب شد تا نورمن علیه «ساندی تایمز» به دلیل مطلبی که سال ۱۹۹۷ منتشر شده و او را به عنوان آهنگساز اصلی به چالش کشیده بود، دادخواستی ارایه کرد و در نهایت سال ۲۰۰۱ پیروز دادگاه شد و ۳۰ هزار پوند غرامت دریافت کرد.

 

نورمن کارش را با خوانندگی شروع کرد و در اواخر دهه ۱۹۵۰ ترانه‌سرا شد. وی ابتدا برای خواندن ترانه «دکتر نو» انتخاب شد و بعد آهنگ اصلی «جیمز باند» را خلق کرد.

 

با این حال سازندگان فیلم از جمله ترنس یانگ کارگردان و پیتر هانت تدوین‌گر احساس کردند به چیزی متفاوت‌تر نیاز دارند و اینجا بود که «بری» وارد ماجرا شد و با تنظیم خود این آهنگ را تقویت کرد و با یک گیتار یک بخش میانی جَز به آن بخشید. پس از آن بود که با اکران فیلم در پاییز ۱۹۶۲ این آهنگ به یک تک‌آهنگ موفق در انگلستان بدل شد.

 

پس از آن «بری» به عنوان کارگردان آهنگ‌های باند استخدام شد و آهنگ «از روسیه با عشق» را سال ۱۹۶۳ خلق کرد و از نورمن هرگز خواسته نشد تا بازگردد و با جیمز باند همکاری کند؛ هرچند موسیقی وی به عنوان موسیقی اصلی «جیمز باند» در همه فیلم‌های مامور ۰۰۷ تکرار شد و به گوش رسید.

 

وی سازنده آهنگ‌های سریال‌های مختلف برای تلویزیون بریتانیا بود. نمایش‌های موزیکال وی در دهه‌های بعد برنده جایزه تونی شدند که «پوپی» در سال ۱۹۸۲ و «داستان پینوکیو» در سال ۱۹۸۸ از جمله آنها بودند.

 

سال ۱۹۸۹ نورمن نشان طلایی شایستگی برای خدمت به موسیقی بریتانیا را از آکادمی آهنگ‌سازان بریتانیا دریافت کرد.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۱ تیر ۱۴۰۱

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم «زالاوا»؛ هوشمندانه و آگاه / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: زالاوا، اولین فیلم بلند ارسلان امیری، فیلم خوب و خوش ساختی است. از نظر فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس و تدوین و موسیقی بسیار خوب است. فیلمنامه فکر شده و خوبی دارد و بازیگرهایش بسیار توانمند ظاهر شده اند. زالاوا نقد جامعه شناسانه و روانشناختی […]

  • امیر مقاره: ببخشید که برای امرار معاش شغل شریف پیک موتوری را انتخاب کردم

    تریبون هنر: امیر مقاره با انتشار یادداشتی، به صحبت های یک شخصی که در برنامه ای اینترنتی به پیک موتوری بودن او در گذشته انتقاد کرده بود پاسخ داد. به گزارش تریبون هنر، روز گذشته شخصی در یک برنامه اینترنتی، ضمن انتقاد به خوانندگی امیر مقاره در کنسرت هایش، عنوان […]

  • نقد سریال افعی: داستان واقعی یکی از جذاب ترین قاتل های جهان

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال افعی (The Serpant) درباره چارلز سوبراج، یکی از عجیب ترین و کاریزماتیک ترین قاتل های سریالی جهان است. رزمی کار خوش تیپ و به قول برخی افسونگر، که استاد تغییر چهره و جعل اسناد بود و در دهه هفتاد میلادی، ده ها نفر […]

  • نقد سریال بی گناه (The Innocent): تقاص گذشته های پنهان کرده

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال اسپانیایی بی گناه از بهترین سریال های معمایی جنایی یک سال اخیر است فیلمنامه بی گناه (The Innocent) مهم ترین برگ برنده این سریال است. سلسله حوادث داستان در هر قسمت از زاویه دید یکی از شخصیت ها روایت می شود و پیش […]

  • مرضیه برومند و طعنه به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی

    تریبون هنر: مرضیه برومند با انتشار یادداشتی از مشکلات پیش آمده برای سریال «شهرک کلیله و دمنه» و نمایشی به تهیه کنندگی نوید محمدزاده گلایه کرد. مرضیه برومند در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده نوشته است: نوید محمدزاده . فرشته حسینی زن و شوهری هنرمند و جوان و […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad