Ad


مجید مجیدی: متولیان فرهنگی ما آدم های خوبی هستند اما این کاره نیستند

تریبون هنر: مجید مجیدی گفت: اساساً جایگاه متولیان فرهنگی ما اشتباه است و کسانی که در رأس آن هستند به نظرم اشتباهی آمده‌اند و اشتباهی گماشته شده‌اند. آدم‌های خوبی هستند اما این‌کاره نیستند.

کارگردان فیلم «محمد (ص)» در حاشیه رونمایی از پوستر جشنواره فیلم تصویر دهم با موضوع فیلم‌های عاشورایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود مدیریت چنین جشنواره‌ای چرا خودش در حوزه فیلم‌های دینی و مذهبی فیلم نمی‌سازد؟ گفت: همه آثار ما در حوزه انسان و معارف و اخلاق که هستند در بخش دین تعریف می‌شوند و لازم نیست مستقیم سراغ دین رفت. فکر می‌کنم پرداختن به موضوعات اخلاقی و مسائل اجتماعی‌ای که منتهی به اخلاق و امید می‌شود، جلوه‌هایی از نگاه دینی هستند اما کار کردن به شکل آنچه برای فیلم محمد انجام شد سخت است و اساساً پرداختن به موضوعات مذهبی سخت است و دست و بال ما بسته شده است، هم به جهت تصویر و هم متن و هم اجرا؛ یعنی از همه جهت فیلم تاریخی ساختن کار دشواری است. ما هفت سال از عمرمان برای فیلم پیامبر (ص) صرف شد که البته باعث افتخار بود اما واقعیت این است که خیلی کار دشواری است و حتی اگر مسائل مالی فراهم باشد هم نمی‌توان به آن راحتی کار کرد.

 

مجید مجیدی در ادامه این بحث درباره اینکه او فردی مورد اعتماد و وثوق سیستم شناخته می‌شود و آیا باز هم مشکلی برای ساخت پیدا می‌کند؟ ابتدا با خنده گفت که مرا دولتی کردید و بعد گفت: سختی‌هایی که می‌گویم فقط از جهت ممیزی نیست، بلکه به جهت نوع پرداخت آثار نیز هست. به نظرم شرایط سینمای ما اکنون این ظرفیت را ندارد و برای پیامبر (ص) هم که فیلم ساختیم بیشترین تلاش فردی بود؛ وگرنه شاید آن فیلم هم در همان ابتدای راه اتفاق نمی‌افتاد. در این مسیر هیچکس در امان نیست و حتی خود علما هم در امان نیستند، چون گاهی مسائلی پیش می آید که گروه‌های مختلف نظرات مختلفی دارند و این‌طور نیست که چون کسی را می‌شناسند بدون مشکل کار کند.

 

او در پاسخ به اینکه آیا قرار است سینمای دینی ایران در فیلم «روز واقعه» متوقف بماند، گفت: این دیگر دست متولیان است. وقتی متولیان فرهنگی ما اساسا با این مقوله به شکل شعاری آشنا هستند و بنا ندارند برنامه جدی داشته باشند و فقط دستور و ابلاغیه می‌دهند یا مثلاً وزیر می‌گوید چند کار فاخر ساخته شود، انگار سفارش کالا می‌دهند. اساساً جایگاه متولیان فرهنگی ما اشتباه است و کسانی که در رأس آن هستند به نظرم اشتباهی آمده‌اند و اشتباهی گماشته شده‌اند. آدم‌های خوبی هستند اما این‌کاره نیستند. ما هیچ وقت متولی فرهنگی خوبی نداشتیم، البته به غیر از دوره‌هایی که آنها هم شاید امکانش را نداشتند. با این حال به نظرم در این زمینه‌ها متولی باید برنامه داشته باشد ولی متاسفانه فکر می کنند پادگان است و بقیه هم مثل سرباز با دستور به خط می‌شوند.

 

مجیدی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا درباره فیلم عنکبوت مقدس برنامه‌ای دارد، آن‌هم وقتی در مقابل کاریکاتوریست دانمارکی فیلم پیامبر (ص) را ساخت؟ بیان کرد: فیلم پیامبر (ص) اجل از این حرف‌هاست و من آن را به خاطر قرائتی که از اسلام در دنیا می‌شد ساختم‌ و نباید سطح آن را پایین آورد. معتقد بودم قرائتی که از اسلام در دنیا می‌شود غلط و بخش عمده آن سیاسی است. به عنوان هنرمند بر اساس باورها و اعتقاداتم حساس کردم باید تلاش کرد تا مقابل آن جریان یک نگاه دیگر را ارایه کنیم نه اینکه فقط شعار بدهیم و محکوم کنیم. درباره عنکبوت مقدس هم به نظرم خیلی بی‌سلیقگی کردیم. البته من‌ فیلم را ندیدم و از نظر هنری قضاوتی ندارم اما براساس نظر دوستانی که دیده‌اند مطمئن هستم اثری سخیف است. معتقدم ما اشتباه کردیم و بیشتر از همه مبلغ آن فیلم شدیم. ما فقط منتظر محکوم کردن هستیم و به نظرم باید یک وزارتخانه برای محکوم کردن درست کنیم؛ مثلا وزارت ارشاد در این زمینه بیشتر فعال است تا اینکه بخواهد اثر و نگاهی را تبیین کند.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۸ مرداد ۱۴۰۱

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

  • برای سالروز تولد علی نصیریان: هزارچهره در بازیگری، یک چهره برای مردم

    تریبون هنر: علی نصیریان به مرد هزار چهره شهره است و همچنان می‌تواند شما را با ذوق و هنرش غافلگیر کند اما پای مردم که به میان بیاید، نشان داده فقط یک چهره دارد؛ در کنار مردم اما نه با جنجال و هیاهو. به گزارش تریبون هنر، امروز، ۱۵ بهمن […]

  • چرا اسکار روی نام «دی کاپریو» خط قرمز کشید؟

    تریبون هنر: لئوناردو دی‌کاپریو در اسکار امسال مورد بی توجهی کامل قرار گرفته است. آن هم در دوره ای که در فیلمی از مارتین اسکورسیزی به ایفای نقش پرداخته. از سوی دیگر کریستوفر نولان با «اوپنهایمر» یک گام دیگر به فتح جوایز اسکار نزدیک شد.همانطور که پیش‌بینی می‌شد «اوپنهایمر» با […]

  • نگاهی به فصل دوم سریال «مستوران»؛ وقتی اسطوره جذاب می‌شود

    تریبون هنر: سریال «مستوران» با روایتی جادویی از داستانی اسطوره‌ای ساخته شده است،‌ سریالی که این روزها فصل دومش از شبکه یک سینما در حال پخش بوده و یک داستان کهن را دستمایه جذب مخاطب کرده است. همیشه بشر قصه‌های افسانه‌ای جذاب بوده‌اند. گواه این ادعا انبوه آثار ادبی به […]

  • روایتی معمایی و موفق در جذب مخاطب

    تریبون هنر: سریال نمایش خانگی «مرداب» اثری است به کارگردانی برزو نیک‌نژاد که تا کنون با روایتی جنایی و معمایی در جذب مخاطب موفق بوده است. برزو نیک‌نژاد که نامی آشنا برای مخاطبان تلویزیون می‌باشد، پس از ساخت دو سریال کمدی ساخت ایران ۲ و آفتاب پرست برای شبکه نمایش […]

Ad
Ad
Ad
Ad