Ad


اولین سالگرد علی سلیمانی با حضور هنرمندان برگزار شد

تریبون هنر: اولین سالگرد علی سلیمانی با حضور جمعی هنرمندان برگزار شد.

بر اساس گزارش خبرآنلاین، اولین سالگرد علی سلیمانی، در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن، همزمان با نخستین سالگرد درگذشت این بازیگر تئاتر برگزار شد. در ابتدای این مراسم، سید جواد هاشمی، مجری برنامه ضمن نکوداشت یاد و خاطره علی سلیمانی گفت: برای کسانی که با علی سلیمانی آشنا بودند، یک سال گذشته بسیار سخت گذشت زیرا رفتار و منش وی به اندازه‌ای نیکو بود که نمی‌شد او را بشناسید اما دوستش نداشته باشید.

 

وی افزود: سلیمانی سال‌ها نمایش‌هایی را به صورت نذری انجام می‌داد و دستمزد خود را هم از امیرالمؤمنین (ع) دریافت می‌کرد. اجرت کار وی، ماندگاری نامش است. این هنرمند به مدت ۲۵ سال، چهل شب قبل از شهادت حضرت علی (ع) نمایشی با محوریت امیرالمؤمنین (ع) برگزار می‌کرد و در طول این چهل شب نیز همیشه اشک به چشم داشت.

 

در ادامه مراسم، شاگردان علی سلیمانی در گروه «مشکات» به اجرای نوحه‌خوانی پرداختند و سپس فیلمی با حضور ناصر آویژه، منوچهر اکبرلو، سید جواد هاشمی، حامد عقیلی، حسین پرستار و حسین میرزاییان پخش شد که هر یک از آن‌ها از خاطرات خود با علی سلیمانی سخن گفتند.

 

بخش دیگر آیین نکوداشت علی سلیمانی به میزگردی با حضور قاسم جعفری، حسن فتحی، حسین کیانی و علی ملاقلی‌پور اختصاص داشت.

 

حسن فتحی: علی سلیمانی تنها یک بازیگر نبود بلکه یک رفیق به تمام معنا نیز بود

حسن فتحی پیرامون این هنرمند فقید گفت: در این دو یا سه سال کرونایی، بسیاری از هموطنان خود را از دست دادیم. همچنین هنرمندان ارزنده‌ای از میان ما سفر کردند اما هنرمندان به دلیل اجباری که برای کارشان داشتند، مجبور شدند بدون ماسک جلوی دوربین روند. آن‌ها این عمل را انجام دادند تا بتوانند با آثار تولیدی خود اوقات فراغت مردم را پر کنند ولی در نهایت همین امر باعث شد برخی از هنرمندان از میان ما بروند. این عمل بازیگران، تنها نتیجه عشق آن‌ها به مردم و خواسته‌هایشان بود که این ایثار را رقم زد.

وی ادامه داد: علی سلیمانی در اوج دوران کرونایی به شدت کارش را انجام می‌داد و در همین ایام نیز هیچگاه از انرژی و اخلاق نیکوی او کاسته نشد. اولین بار علی سلیمانی را سال ۷۰ در سریال «روشن‌تر از خاموشی» ملاقات کردم. او تنها یک بازیگر نبود بلکه یک رفیق به تمام معنا نیز بود.

فتحی اعلام کرد: اگر از هر فردی که علی سلیمانی را می‌شناسد، از اخلاق این بازیگر بپرسیم، به نیکویی از او یاد خواهد کرد. وی با اخلاق خوش خود همیشه به دیگران انرژی می‌داد. در ضمن این هنرمند به شدت دست خیر داشت، برای همین هم نامش چنین ماندگار شده است.

 

قاسم جعفری: در دو سه سال اخیر در شرایطی قرار گرفته‌ایم که مرگ را جدی‌تر بگیریم

قاسم جعفری، کارگردان سینما نیز با بیان اینکه علی سلیمانی همواره در همۀ امور گشاده‌رو و خندان بوده است، درباره این هنرمند تصریح کرد: تا چند سال پیش، هیچیک از ما مرگ را جدی نمی‌گرفتیم اما کرونا باعث شد تا بفهمیم مرگ به همه ما چقدر نزدیک است. امیدوارم این بیماری دیگر جان هیچ عزیزی را نگیرد.

این کارگردان اعلام کرد: من تنها در سریال «غریبانه» با علی سلیمانی همکاری داشتم و همیشه افسوس می‌خورم چرا بیشتر این موقعیت فراهم نشد تا بتوانم با او کار کنم. در همان یک کاری که با سلیمانی همکاری داشتم، خاطراتی برایم باقی ماند.

وی با بیان اینکه در سریال «غریبانه»، بزرگانی مانند حسن جوهرچی و عزت‌الله مهرآوران در کنار علی سلیمانی به ایفای نقش پرداخته‌اند، ادامه داد: از بد حادثه، علی سلیمانی در این سریال نقش یک مأمور اطلاعاتی را داشت و این قصه، دقیقاً بر اساس آن جمله معروف شهید باکری شکل گرفته بود که برخی از آدم‌های پس از جنگ، جنگ و رشادت‌های آن را انکار می‌کنند.

جعفری، بزرگانی مانند علی سلیمانی، حسن جوهرچی و علی بی‌غم را از دسته کسانی برشمرد که در نقش نیروهای اطلاعاتی پس از جنگ در این سریال به ایفای نقش می‌پرداختند، اضافه کرد: علی سلیمانی در این سریال، آدم بدفرم و بداخلاق قصه بود و این موضوع، دقیقاً بر عکس چیزی بود که در وجود او بود.

جعفری، با بیان این موضوع که بخش عمده داستان این سریال در شب گذشته است و این اثر، در قالب یک مجموعه مناسبتی برای ایام محرم تدارک دیده شده بود، اظهار داشت: ما در تمام طول این اثر «علی» را شاداب، بشاش و خندان می‌دیدیم و زمانی که آدم جلوی علی سلیمانی قرار می‌گرفت، به همین دلیل، نمی‌توانست نخندد و این واقعیت ماجراست.

این کارگردان سیما، با بیان این موضوع که همواره حسرت می‌خورد که چرا بیش از این با علی سلیمانی کار نکرده است، تصریح کرد: امروز که بخش‌هایی از آثار او را بر روی این صحنه، از خواستگار، تا نمایشی که سال گذشته با عنوان خاموشان به روی صحنه رفته است، به دلیل این بوده است که دوستان و نزدیکان او، نزدیک به سلیقه او کار کرده‌اند.

وی، با اشاره به اینکه بارها به همسر علی سلیمانی تبریک گفته است که چنین همسر و چنین دختری دارد که نام و خاطره او را زنده نگاه داشته‌اند، خاطر نشان کرد: یک هنرمند مانند علی سلیمانی با کارها و خاطراتش سال‌های سال زنده می‌ماند، خصوصاً آدم خیری مانند علی سلیمانی که مهربانی او در دل همه ما باقی مانده است.

 

حسین کیانی: علی سلیمانی هیچگاه گذشته خود را از یاد نبرد

حسین کیانی، کارگردان و نویسنده تئاتر نیز سخنانش را چنین آغاز کرد: حضورم در این مجلس یک نقطه آموزنده برای خودم داشت، آن هم اینکه امیدوارم به گونه‌ای زندگی کنم که همانند این مجلس، چنین جمعیتی برایم حضور داشته باشند. از سال ۹۰ تا ۹۸ به طور مداوم با علی سلیمانی در تئاتر کار کردم بنابراین به خوبی او را می‌شناسم. وی هیچگاه گذشته خود را از یاد نبرد و با مردم بسیار فروتنانه رفتار می‌کرد.

وی با بیان اینکه هنر ایران یکی از چهره‌های خوب خود را از دست داد، گفت: هیچگاه در بدترین شرایط روحی از علی سلیمانی بد اخلاقی ندیدم. سلیمانی همچنین بسیار اخلاق‌مدار بود. این ویژگی هم وام گرفته از اعتقادات و باورهای مذهبی‌اش بود. درباره این هنرمند باید اضافه کنم هیچ گاه نماز و روزه او ترک نشد.

 

علی ملاقلی‌پور: مسئولان صدا و سیما از نگاه مصرفی خود به بازیگران دست بردارند

علی ملاقلی‌پور، کارگردان سینما و تلویزیون نیز در انتهای این جلسه بیان کرد: من در مرگ پدرم نیز به اندازه درگذشت علی سلیمانی گریه نکردم. وی به شدت دوست‌داشتنی و با اخلاق بود و به هیچ وجه نمی‌شود فوت او را باور کرد. سلیمانی را بسیار رفیق و همراه دیدم، او در رفاقت برای دوست خود کم نگذاشت.

این کارگردان ادامه داد: به یاد ندارم علی سلیمانی خود را برای کسی گرفته باشد. وی مردم را از خود می‌دانست، برای همین هم چنین در میان قلب عموم مردم جا دارد.

کارگردان فیلم «قندون جهیزیه» تاکید کرد: مسئولان صدا و سیما همیشه غایب هستند و این غیبت را در مجلس امروز هم می‌بینیم. آن‌ها باید از نگاه مصرفی خود به بازیگران دست بردارند. برای رسیدن به این خواسته نیز نیاز دارند تا همانند علی سلیمانی به همه چیز نگاه کنند.

ملاقلی‌پور در پایان گفت: همسر و دختر علی سلیمانی مؤسسه‌ای به نام این هنرمند راه‌اندازی کرده‌اند که امیدوارم هر کس که توان لازم را دارد در این امر به آن‌ها یاری رساند.

 

در ادامه گزارش تصویری از این مراسم را می توانید در تریبون هنر ببینید

 

عکاس: امیرحسین مینو

 

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۳ مرداد ۱۴۰۱

برچسب‌ها:, , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • واکنش محسن یگانه به توقیف اموالش: دار و ندارم فدای یک تار موی ایران

    تریبون هنر: محسن یگانه به صدور حکم توقیف اموال خود واکنش نشان داد. به گزارش تریبون هنر، پس از انتشار یک مطلب جنجالی از سوی محسن یگانه در دوران جنگ، قوه قضاییه حکمی مبنی بر توقیف اموال این هنرمند صادر کرد و دلیل صدور این حکم طبق اعلام قوه قضاییه، […]

  • پیام متفاوت علی رفیعی به صدرعاملی

    تریبون هنر: علی‌رفیعی، در پی درگذشت مادر رسول صدرعاملی، در پیامی نوشت: «خبر فقدان ایشان چون فقدان مادرم مرا اندوهگین کرد. چاره‌ای جز لذت بردن از خیال‌های خوشی که برایمان ساخته نیست.» به گزارش تریبون هنر، علی‌رفیعی -کارگردان تئاتر- که در حال حاضر در پاریس حضور دارد در پیامی درگذشت […]

  • سیدضیا هاشمی

    تریبون هنر: سیدضیا هاشمی، تهیه‌کننده سینما با اشاره به شکل‌گیری نوعی انحصار سازمان‌یافته و مهندسی بازار در سینما بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری، سینمای ایران نیازمند شفافیت، رقابت سالم، عدالت صنفی و جلوگیری از تبدیل شدن نهادهای فرهنگی و صنفی به حیاط خلوت جریان‌های انحصارطلب است. به […]

  • ماجرای شایعات مدام برای معین؛ از آهنگ تیم ملی تا کنسرت در ایران

    تریبون هنر: خواندن قطعه ای برای تیم ملی در جام جهانی، تازه ترین شایعه ای است که درباره معین منتشر شده که البته توسط این هنرمند، تکذیب شد. معین را می توان بی حاشیه ترین خواننده برجسته موسیقی ایران دانست. خواننده ای اخلاق گرا که در طی ۴۵ سالی که […]

  • اصغر فرهادی و کاترین دنو در جشنواره کن و تحلیل روزنامه گاردین

    ترییون هنر: اصغر فرهادی به همراه کاترین دنو و ونسان کسل در اولین اکران فیلم تازه اش در جشنواره کن، در مراسم فرش قرمز این فیلم حضور پیدا کرد. به گزارش تربون هنر، شب گذشته فیلم «داستان های موازی» به کارگردانی اصغر فرهادی در جشنواره کن به نمایش درآمد و […]

Ad