Ad

در ارتباط با ناآرامی های اخیر

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

تریبون هنر: نظرات منتشر شده و منتسب به داریوش ارجمند، مهدی فخیم زاده، سعید راد، پروانه معصومی و محمد کاسبی جعلی هستند.

ایرنا نوشت: همزمان با بروز برخی اعتراض‌ها و نقش‌آفرینی سلبریتی‌ها و فضای مجازی، به نام برخی هنرمندان اکانت‌هایی در فضای مجازی ایجاد شده بود اما به سرعت مشخص شد ارتباطی با آنها ندارد.

در این شیوه که احتمالا با هدف دفاع از نظام به نام ستاره‌ها و هنرمندان انجام می‌شود، بدون اطلاع این افراد، حساب‌های کاربری به نام آنها ساخته شده و برخی محتواهای سیاسی در دفاع از نظام در آنها منتشر می‌شود.

این روش بعد از فعالیت برخی سلبریتی‌ها که به حمایت از اعتراض‌ها تفسیر شد، پیگیری شده و در آن، به نام سلبریتی‌های خاموش یا افرادی که احتمال موضع‌گیری آنان در دفاع از نظام وجود دارد، بدون اطلاع آنها حساب‌هایی به ویژه در توئیتر ساخته و جملات انقلابی در دفاع از هواداران نظام یا موضع‌گیری علیه سایر هنرمندان در این اکانت‌های جعلی منتشر می‌شود؛ غافل از آنکه این شیوه به سرعت افشا شده و از یک سو زمینه ساز حملات رسانه‌های مخالف نظام و فشار بر آنها شده و از سوی دیگر با اطلاع این هنرمندان و تکذیب اکانت‌های غیرواقعی(فیک)، زمینه بدبینی به هواداران نظام افزایش و اعتماد به آنان کاهش می‌یابد.

اینکه این اقدامات از سوی چه افراد یا جریان‌هایی انجام شده، در دست بررسی است اما بیشتر این اکانت‌ها تازه تاسیس و فاقد هویت بوده و جالب آنکه نامی مشخص به عنوان دنبال‌کننده مشترک بیشتر آنها دیده می‌شود. تا کنون برخی هنرمندان سرشناس چون «داریوش ارجمند»، «مهران رجبی»، «مهدی فخیم‌زاده»، «محمد کاسبی» و «پروانه معصومی» قربانی این شیوه اکانت‌سازی جعلی قرار گرفته‌اند.

برخی از افراد که برای آنان از این اکانت‌ها ساخته شده، افرادی هستند که نامشان در پای بیانیه جمعی از هنرمندان در دفاع از نظام و انتقاد از پاره‌ای اغتشاش‌ها آمده بود. همچنین با وجود آنکه برخی هنرمندان بیمار یا منزوی که قادر به تکذیب نباشند، برای این فرایند انتخاب شده بودند اما تا کنون داریوش ارجمند، مهدی فخیم‌زاده و مهران رجبی به طور رسمی با انتشار ویدئو، یا ارسال پست در اینستاگرام به تکذیب حساب‌های منتسب به خود در توئیتر پرداخته‌اند.

 

در ادامه هر یک از این حساب‌های کاربری بررسی شده است:

 

داریوش ارجمند
این حساب توئیتری از ماه ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد امسال) شروع به فعالیت کرده و تا به حال بیش از ۶ هزار دنبال‌کننده در توئیتر فارسی جذب کرده است. شبکه فعالیت این حساب نشان می‌دهد عمده فعالیت این اکانت مربوط به طیف انقلابی و اصولگراست، چنانکه مطالب بازنشری این حساب، بیشتر متعلق به این طیف خاص بوده است. از سوی دیگر بازنشرکنندگان مطالب این حساب بیشتر روزمره‌نویسان و افراد ناشناس هستند که شائبه نامعتبر بودن این حساب را تقویت می‌کند.

یکی از نمونه توئیت‌های خبرساز این حساب توئیتری که به‌تازگی در ارتباط با ماجرای «مهسا امینی» منتشر شده، تا زمان نگارش این گزارش موجی از واکنش‌های منفی را در توئیتر برانگیخته است.

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

موج واکنش‌ها به‌اندازه‌ای زیاد شد که خبرگزاری صداوسیما به نقل از داریوش ارجمند بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اعلام کرد برای همدردی با خانواده مهسا امینی این متن را از طریق موسسه هنرمندان پیشکسوت منتشر کرده و حساب توئیتری منتسب به وی جعلی است:
«خانواده محترم امینی
درگذشت مهسا، دختر عزیزمان، همه را متاثر کرد. ضمن ابراز همدردی و تسلیت، با توجه به تماس و دغدغه رئیس‌جمهور محترم، با صبوری و غم منتظر رسیدگی به این واقعه تلخ می‌مانیم.
ضمنا انتشار هرگونه پیام دیگری از طرف بنده در فضای مجازی تکذیب می‌شود.
داریوش ارجمند
عضو هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت
۲۸ شهریور ۱۴۰۱ »

در تصویر صفحه نخست پروفایل منتسب به داریوش ارجمند، اطلاعات مربوط به شناسه کاربری، تعداد توئیت‌ها و زمان پیوستن به توئیتر مشخص شده است:

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

تصویر صفحه نخست پروفایل منتسب به داریوش ارجمند

 

محمد کاسبی
به محمد کاسبی دو حساب توئیتری در این پلتفرم نسبت داده شده که یکی از آنها در درسترس است. این حساب توئیتری نزدیک به سه هزار دنبال‌کننده دارد و از سپتامبر(شهریور) ۲۰۲۲ فعالیت خود را در توئیتر آغاز کرده است. بررسی شبکه فعالیت این اکانت نشان می‌دهد این حساب توئیتری هیچ مطلب بازنشری منتشر نکرده و عمده افرادی که مطالب این صفحه را منتشر کرده بودند، افراد ناشناس با هویت نامشخص یا جدید بوده‌اند.

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

 

دو نمونه از توئیت‌های منتسب به محمد کاسبی که در توئیتر و دیگر پلتفرم‌های مجازی وایرال شد و مورد واکنش کاربران این شبکه‌ها قرار گرفت، در ادامه آمده است:

اکانت اول:

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

 

اکانت دوم:

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

تصویر صفحه نخست پروفایل منتسب به محمد کاسبی

 

در تصویر بالا منتسب به محمد کاسبی، اطلاعات مربوط به شناسه کاربری، تعداد توئیت‌ها و، زمان پیوستن به توئیتر در آن مشخص شده است.

 

مهدی فخیم‌زاده
یکی از جدیدترین فعالیت‌ها در ساخت اکانت جعلی در توئیتر به حساب توئیتری منتسب به مهدی فخیم‌زاده مربوط بود که هشتم مهرماه و با توئیت جنجالی منتسب به او صورت گرفت. با اینکه این حساب توئیتری از سال ۲۰۲۱ منتشر شده اما به تازگی مورد توجه مخاطبان شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. این حساب توئیتری نزدیک به سه هزار دنبال‌کننده دارد و از ماه می(اردیبهشت) سال ۲۰۲۱ در توئیتر شروع به فعالیت کرده است.

شبکه فعالیت این صفحه بررسی شد که نشان می‌دهد این صفحه هیچ فعالیت بازنشری نداشته و افرادی که مطالب این صفحه را بازنشر کردند جملگی اشخاص ناشناس و نامعتبری در توئیتر بوده‌اند:

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

 

تصویر توئیت منتسب به فخیم‌زاده که به‌تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و خبرساز شد در ادامه آمده است:

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

 

حجم خبرسازی‌ها و واکنش‌ها به‌اندازه‌ای بود که نهم مهرماه، فخیم‌زاده با انتشار پستی در اینستاگرام با اعلام عدم عضویت در توئیتر از انتساب هرگونه توئیت به خود در مورد مهسا امینی اظهار بی‌اطلاعی کرد.
در این تصویر که فخیم‌زاده به اشتراک گذاشته، نوشته: من نه در توئیتر عضو هستم و نه تاکنون توئیتی زده ام. هرچه هست؛ فیک است.

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

 

در ادامه برخی خبرسازی‌های رسانه‌ای که از توئیت جعلی منتسب به فخیم‌زاده در رسانه‌های مخالف و حامی نظام صورت گرفته آمده است:

 

۱. حمله سایت بالاترین به فخیم‌زاده بابت توئیت جعلی

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

 

۲. پایگاه خبری تحلیلی تیتر برتر

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

 

۳. سایت برخط نیوز

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

 

در تصویر صفحه نخست پروفایل منتسب به فخیم‌زاده، اطلاعات مربوط به شناسه کاربری، تعداد توئیت‌ها و زمان پیوستن به توئیتر مشخص شده است:

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

تصویر صفحه نخست پروفایل منتسب به فخیم‌زاده

 

مهران رجبی
حساب توئیتری منتسب به مهران رجبی از قدیمی‌ترین صفحات در میان این پنج حساب معرفی شده است که از سال ۲۰۱۶ شروع به فعالیت کرده و بیش از ۱۴ هزار فالوئر دارد. اسکرین شات یکی از توئیت‌های منتسب به مهران رجبی که به تازگی خبرساز شده، واکنش وی و کاربران مجازی را به همراه داشته است:

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

 

در تصویر صفحه نخست پروفایل منتسب به مهران رجبی، اطلاعات مربوط به شناسه کاربری، تعداد توئیت‌ها و زمان پیوستن به توئیتر مشخص شده است:

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

تصویر صفحه نخست پروفایل منتسب به مهران رجبی

مهران رجبی در ویدئویی که در یوتیوب نیز در درسترس است، ضمن جعلی خواندن حساب توئیتری منتسب به خود، اکانت‌های منتسب به محمد کاسبی، مهدی فخیم‌زاده و «سعید راد» را نیز ساختگی خوانده است.

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

 

پروانه معصومی
حساب توئیتری منتسب به پروانه معصومی نیز یکی از اکانت‌هایی است که ویژگی‌های یک حساب جعلی و غیرواقعی دارد. شروع فعالیت از سپتامبر(شهریور) ۲۰۲۲، تعداد کم توئیت و فعالیت محدود و مطالب سیاسی با سوگیری خاص از جمله دلایلی است که شائبه نامعتبر بودن این حساب توئیتری را تقویت می‌کند؛ ضمن آنکه به دلیل فعالیت بسیار کم این صفحه، شبکه فعالیت‌هایش نیز قابل تحلیل و بررسی نبود.

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

در تصویر صفحه نخست پروفایل منتسب به پروانه معصومی، اطلاعات مربوط به شناسه کاربری، تعداد توئیت‌ها و زمان پیوستن به توئیتر مشخص شده است:

 

نظرات منتشر شده از داریوش ارجمند، فخیم زاده و سعید راد جعلی هستند

تصویر صفحه نخست پروفایل منتسب به پروانه معصومی

نقد و نظر ایرنا
فضای رادیکال رسانه‌ای در هفته‌های اخیر به‌گونه‌ای شده است که برخی چهره‌ها برای جذب هوادار و تبلیغ پروپاگاندای رسانه‌ای و سیاسی خود دست به هر اقدام غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای بزنند.
استفاده ابزاری از هنرمندان، ضمن از دست دادن پایگاه هنری و فرهنگی این قشر، تاثیر مخربی در اعتماد و سرمایه اجتماعی دارد که به تدریج نه فقط متوجه افراد خاص، بلکه متوجه کلیت نظام می‌شود؛ از این رو لزوم شفاف‌سازی و آگاه‌سازی درست و دقیق، یکی از راهکارهای کاربردی جلب نظر مردم و اعتماد عمومی است.
فضاسازی‌های رسانه‌ای و ارائه اطلاعات دروغ اگرچه شاید در کوتاه‌مدت برای برخی افراد و جناح‌ها مفید فایده باشد اما به طور قطع در درازمدت سبب رسوایی و کاهش اعتبار و اعتماد خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

تقدیر روزنامه جوان از موضعگیری داریوش ارجمند، سعید راد و پروانه معصومی در باره حوادث اخیر

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۲ مهر ۱۴۰۱

برچسب‌ها:, , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

  • روایت «بابک صحرایی» از «مرگ با طعم نسکافه»

    تریبون هنر: ایسنا نوشت: بابک صحرایی، کارگردان نمایش «مرگ با طعم نسکافه» نوشت: «این نمایش در ذهن من ترانه بلندی است که در عجیب‌ترین جای زندگی ام نوشته ام و کارگردانی کرده‌ام. قدم زدنی از گذشته تا امروز که مرور گریه‌هایی عمیق و خنده‌هایی از ته دل است. در بستر […]

  • ملکه اشکها؛ سریالی که این روزها در کره طوفان به پا کرده است

    تریبون هنر: قسمت پایانی سریال «ملکه اشکها» که حدود ۱۰ روز قبل پخش شد، با ۲۴.۸ درصد بیننده در سراسر کره و ۲۸.۳ درصد بیننده در سئول، یک رکورد فوق‌العاده از خود به جا گذاشت. این سریال با روایت خلاقانه، بازی‌های نیرومند و ترکیب دلپذیری که از انواع ژانرها و […]

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

Ad
Ad
Ad
Ad