Ad


فیلم‌های اکران نوروز پس از یک‌ماه چقدر فروختند؟

تریبون هنر: بررسی فروش یک‌ماه اکران نوروزی سینماها نشان می‌دهد به جز «فسیل»، ۳ فیلم دیگر اقبال چندانی در گیشه نداشته‌اند.

به گزارش تریبون هنر، زمانی که ۴ فیلم جدید برای اکران نوروز ۱۴۰۲ معرفی شد، استقبال چندانی از آن فهرست صورت نگرفت. در آن فهرست، تنها یک فیلم کمدی گمنام وجود داشت که ترکیب بازیگرانش، احتمال کمی به موفقیت آن می‌داد. بنابراین بیشتر امیدواری‌ها، بر روی فیلم‌های موفق گیشه زمستان یعنی بخارست و ملاقات خصوصی معطوف بود. اما فسیل در ابتدا به دلیل بدون رقیب بودن در یک گیشه طلایی و در مرحله بعد، تبلیغات زبانی مردم، موفق شد جور ۳ فیلم جدید دیگر را کشیده و یک‌تنه گیشه نوروزی را بالا بکشد.

فیلم کریم امینی موفق شد پس از یک ماه، عملکرد بسیارخوبی از خود به جای گذاشته و با جذب ۱ میلیون و ۱۷۲ هزار مخاطب، حدود ۵۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بفروشد. با این فروش، فسیل موفق شده از فروش ۵۲ میلیاردی بخارست عبور کرده و به پرفروش‌ترین فیلم ۸ ماه اخیر سینماها تبدیل شود. البته که این فیلم فاصله چندانی با گیشه ۷۸ میلیارد تومانی انفرادی ندارد تا با گذر از این میزان فروش، به پرفروش‌ترین فیلم پساکرونای سینمای ایران تبدیل شود. اتفاقی که چندان دور از ذهن نیست و احتمالا این فیلم با گذر از ۱۰۰ میلیارد، به نخستین فیلمی تبدیل خواهد شد که توانسته این سد روانی را شکسته و به چنین فروشی برسد.

 

البته که موفقیت اصلی، گذر از تعداد مخاطبان پراقبال‌ترین فیلم‌های چند سال اخیر سینمای ایران یعنی مطرب و هزارپا است. ۲ فیلمی که توانستند به ترتیب، ۳ میلیون و ۳۰۰ و ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار مخاطب داشته باشند و فسیل برای رسیدن به این افتخار، باید ۳ تا ۴ برابر وضعیت کنونی خود بفروشد. اتفاقی که با انتخاب این چند فیلم نه‌چندان مناسبی که برای اکران فطر در نظر گرفته شد، شاید چندان دور از انتظار نباشد و اگر شرایط به همین ترتیب پیش رود، احتمال اینکه مطرب بتواند در اواخر بهار و یا تیرماه، حداقل به تعداد مخاطبان مطرب برسد، بسیار محتمل است.

 

پوستر «غریب» با عکسی از بابک حمیدیان رونمایی شد

 

فسیل و غریب می‌توانند فروش‌های به‌مراتب بیشتری را تجربه کنند. علی‌الخصوص آن‌که ۵ فیلم جدید که در قالب اکران عیدفطر رونمایی می‌شوند نیز نمی‌توانند مزاحمت چندانی در مسیر فروش این ۲ فیلم ایجاد کننددومین فیلم پرمخاطب اکران نوروزی امسال، فیلم تحسین‌شده غریب است که ۱۳۲ هزار مخاطب داشت و ۶ میلیارد تومان هم فروخت. نزدیک‌ترین روشی که می‌تواند به ما نشان دهد که فیلم محمدحسین لطیفی، تا چه اندازه در گیشه موفق بوده، قیاس تعداد مخاطبان این فیلم با موقعیت مهدی است که نوروز سال گذشته به روی پرده رفت. فیلم هادی حجازی‌فر، در مدت‌زمان مشابه سال گذشته، حدود ۲۴۰ هزار مخاطب داشت و با سقف قیمت بلیت ۴۵ هزار تومان، نزدیک به ۸ میلیارد تومان فروخت.

 

نکته جالب این قیاس آن است که تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده هر ۲ فیلم نیز تقریبا یکسان است و هر ۲ فیلم نیز توانستند افتخارات خوبی را در جشنواره فجر رقم زده و بلافاصله پس از این افتخارآفرینی، راهی اکران شوند. بنابراین باید بپذیریم که در یک شرایط نسبتا مشابه، فروش و استقبالی که از فیلم غریب به عمل آمده، اصلا راضی‌کننده نیست. حال آن‌که تصور می‌شد تبلیغات به‌مراتب بیشتر از آن چیزی که در این ۱ ماه برای این فیلم رقم خورد، صورت بگیرد. واقعا جای امیدواری است که این فیلم به‌مانند سوژه اصلی داستانش، در گیشه، غریب واقع نشده و به حق واقعی خودش که بسیار بیشتر از آمار کنونی است، برسد.

 

عروس خیابان فرشته

 

عروس خیابان فرشته تنها موفق به جذب ۹۲ هزار مخاطب شد و توانست در گیشه، چیزی نزدیک به ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بفروشد. فیلم مهدی خسروی که از پشتیبانی محمدرضا شریفی‌نیا برخوردار بود، بسیار کمتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت فروخت.

 

بچه‌های طوفان هم یک رکورد عجیب از خود در اکران نوروزی به جای گذاشت و با ۷۰۰ مخاطب، ۲۹ میلیون تومان فروش داشت. فیلمی که نه تبلیغاتی داشت و نه صاحبان آن تلاش چندانی به خرج دادند که فیلم دیده شود. این فیلم قطعا ضعیف‌ترین راندمان اکران نوروز تاریخ ۴۰ ساله را به خود اختصاص داد و متاسفانه یک کرسی از طلایی‌ترین اکران سال را سوزاند. قطعا اگر فیلم دیگری جایگزین بچه‌های طوفان می‌شد، گیشه نوروزی با رقم بهتری بسته می‌شد.

۲ فیلم‌ نوروزی (فسیل و غریب) در ادامه می‌توانند فروش‌های به‌مراتب بیشتری را تجربه کنند. علی‌الخصوص آن‌که ۵ فیلم جدید که در قالب اکران عیدفطر رونمایی می‌شوند نیز نمی‌توانند مزاحمت چندانی در مسیر فروش این ۲ فیلم ایجاد کرده و بنابراین باید روزهای خوبی را برای آنها متصور شد.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۶ فروردین ۱۴۰۲

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad