Ad


احمد شاملو، بابک بیات و سکوت سرشار از ناگفته هاست

یادداشت بابک صحرایی

تریبون هنر: بابک صحرایی در سالروز درگذشت احمد شاملو نوشت:

بنا به سلیقه شخصی، آلبوم «سکوت سرشار از ناگفته هاست» را بهترین اثر در حوزه دکلمه و موسیقی ایران می دانم. احمد شاملو در ترجمه اشعار مارگوت بیگل در این مجموعه، کاری فراتر از برگردان فارسی اشعار انجام داده و دست به یک بازآفرینی درخشان زده به نوعی که ترجمه او از اصل شعر زیباتر شده.

 

مارگوت بیگل یک شاعر آلمانی متولد ۱۹۵۶ است که در جامعه ادبی این کشور جایگاه خاصی ندارد و شعرش دارای مرتبه ای در ادبیات آلمان نیست. شاملو که همیشه علاقه مند به ترجمه اشعار دیگران جهان بود، به سراغ برخی از اشعار این شاعر گمنام می رود و با ترجمه درخشانش شعر او را در حافظه جمعی ما ثبت می کند.

معمولا ترجمه یک اثر باعث می شود فرم زبانی آن اثر از بین برود و فقط محتوایش باقی بماند. در ترجمه معمولا بدیع لفظی زبان اصلی اثر، قابل بازآفرینی در زبان دومی که به آن ترجمه می شود نیست. مثلا «خیزید و خز آرید که هنگام خزان است» به هر زبانی که ترجمه شود واج آرایی اش قابل بازآفرینی نیست و از بین می رود. به همین خاطر است که بهترین ترجمه ها فقط نمایانگر بخشی از یبایی اثر اصلی هستند. شاملو اما در نرجمه اشعار مارگوت بیگل این قاعده را از بین برده و ترجمه از اصل اثر زیباتر شده.

 

در «سکوت …» موسیقی درخشان بابک بیات نیز به کمک ترجمه خوب و دکلمه همیشه زیبای شاملو آمده. بابک بیات می گفت: «صدای شاملو برایم حکم صدای ویلنسل را داشت» و تعریف می کرد که شاملو هم می گفته: «موسیقی «سکوت …» آداجیوی بابک بیات است. آداجیو به یکی از تمپوهای موسیقی گفته می شود که ریتمی آهسته و سنگین دارد. به عنوان مثال «آداجیو در سل مینور» نام یکی از قطعه های معروف دوره باروک است که برای سازهای زهی، ویونسل و ارگ نوشته شده و شاملو موسیقی «سکوت» بیات را هم مرتبه با این آثار می دانسته.

بابک بیات موسیقی «سکوت …» را بر اساس بخشی از موسیقی ای که برای فیلم شکار ساخته بود، می سازد. مثل همیشه هم نوازندگی پیانوی آندره آرزومانیان یکی از نقاط برجسته این موسیقی است.

 

در ادامه این قطعه را می توانید در تریبون هنر بشنوید

 

مطالب مرتبط:

مسعود کیمیایی فیلمنامه «احمد شاملو» را می سازد

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲ مرداد ۱۴۰۲

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

  • سید جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

    تریبون هنر: حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است. سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش […]

  • نامه علیرضا داوودنژاد به عطاران، پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد

    تریبون هنر: علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲»نامه ای را خطاب به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر،چهارشنبه سپری شده ۴ مرداد ماه در پردیس سینمایی «ایران مال» مراسم افتتاحیه فیلم «مصائب شیرین ۲» در […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad