Ad


شفاف‌سازی مالی بنیاد فارابی: ۳۰۰ میلیارد تومان در ۲ سال

تریبون هنر: بنیاد فارابی گزارش مالی از سرمایه گزاری اش در فیلم های سینمایی از اسفند ۱۳۹۹ را منتشر کرد.

به گزارش تریبون هنر، بنیاد فارابی با ارائه گزارشی، سرمایه گذاری سیصد میلیارد تومانی خود در فیلم های سینمایی در طی دو سال را اعلام کرد.

گزارشی که بنیاد سینمایی فارابی منتشر کرده، شامل سه بخش «قراردادهای پیش خرید فیلم‌های سینمایی در بخش تحقیق و نگارش فیلمنامه یا خرید حقوق و رایت فیلم»، «قراردادهای تالیف ترجمه و پژوهش‌های کاربردی در بخش انتشارات» و «معرفی اسامی تایید شده در شورای بررسی صلاحیت کارگردانی فیلم اول» می‌شود.

در یکی دو سال گذشته بسیاری از آثار تولیدی سینما -بخصوص آن‌هایی که در جشنواره‌های فجر نمایش داده شدند – با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده بودند همانند «لایه‌های دروغ»، «شادروان»، «نگهبان شب»، «لیپار»، «خط نجات»، «بدون قرار قبلی»، «بعد از رفتن»، «پالایشگاه»، «جنگل پرتقال»، «روایت ناتمام سیما»، «بهشت تبهکاران»، «سینما متروپل»، «شماره ۱۰»، «کاپیتان»، «کت چرمی»، «هوک»، «هایپاور»، «ماهان»، «آبی روشن» «آپاراتچی»، «آسمان غرب»، «دست ناپیدا»، «دو روز دیرتر»، «شهسوار»، «صبح اعدام»، «قلب رقه»، «معجزه پروین»، «میرو»، «شور عاشقی». برخی از این فیلم‌ها موفقیت‌هایی را در جشنواره فجر یا اکران داشتند و برخی هم به عنوان فیلم‌های پرحاشیه و پر بحث به یاد مانده‌اند که حتی به اکران عمومی نرسیدند و حق پخش آن‌ها به تلویزیون فروخته شد.

 

طبق آمار و ارقام گزارش فارابی، از اسفند ۱۳۹۹ برای پیش خرید مالکیت و حقوق، خرید حقوق و یا متمم افزایش سهام و پیش خرید مالکیت و حقوق فیلم‌ها، برای حدود ۵۰ فیلم رقمی بیشتر از ۳۰۰ میلیارد تومان پول پرداخت شده است که بنیاد فارابی در این فیلم‌ها به تناسب بین ۱۰ درصد تا ۱۰۰ درصد مشارکت داشته است. بیشترین رقمی که طبق جدول منتشر شده توسط بنیاد سینمایی فارابی پرداخت شده حدود ۲۹ میلیارد تومان است که برای پیش خرید مالکیت و حقوق فیلم «آسمان غرب» (با ۵۰ درصد مشارکت) است. پس از آن فیلم‌ «پالایشگاه» از جمله بالاترین دریافت‌کننده‌های مالی با رقم ۲۶ میلیارد تومان بوده است. البته مهرداد خوشبخت -کارگردان فیلم – در مقطعی با معرفی وزارت نفت به عنوان سرمایه‌گذار اصلی فیلم گفته بود:‌ ابتدا وزارت نفت پای کار آمد و پس از آن نیز بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یک نهاد سینمایی در ساخت این اثر مشارکت کرد.

 

«قلب رقه» (۵۰ درصد مشارکت) با ۲۳ میلیارد تومان، «بهشت تبهکاران» (۵۰ درصد مشارکت) با ۲۱ میلیارد تومان و شور عاشقی (۴۰ درصد مشارکت) با ۱۳ میلیارد تومان دیگر فیلم‌های حمایت شده بنیاد سینمایی فارابی با رقم‌های بیش از ۱۰ میلیارد تومان هستند.

 

بجز این‌ها به فیلم‌های دیگری نیز می‌توان اشاره کرد نام آشناتر هستند یا در جشنواره فجر به دلیل کسب جایزه و بازخوردها نامشان بیشتر شنیده شد، مثل «کت چرمی» با ۵۰ درصد مشارکت ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، «دست ناپیدا» با ۲۵ درصد مشارکت ۹ میلیارد تومان، «دو روز دیرتر» با ۳۵ درصد مشارکت ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، «شه‌سوار» با ۶۰ درصد مشارکت ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، «صبح اعدام» با ۳۵ درصد مشارکت ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان، «معجزه پروین» با ۲۸ درصد مشارکت ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و «میرو» با ۱۰ درصد مشارکت یک میلیارد و پانصد میلیون تومان.

 

در میان فیلم‌ها آثاری هم دیده می‌شوند که جزو فیلم‌های پرانتقاد سال‌های اخیر در بخش نمایش و اکران بودند بویژه آنکه بنیاد سینمایی فارابی در تولید آن‌ها مشارکت کامل داشت و در واقع مالک فیلم است؛ مانند «شماره ۱۰»، «کاپیتان»، «هوک» و «هایپاور» که از بین آن‌ها «شماره ۱۰» با کسب جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد (مجید صالحی) بازخوردهای مثبتی گرفت ولی پس از یک نمایش تلویزیونی زودهنگام، در اکران ناموفق بود و بقیه هم با وضعیتی مشابه در حالی که بیش از ۳۹ میلیارد تومان خرج برای فارابی داشتند، از شکست‌خورده‌های سینما بدون اکران عمومی یا با فروشی کم محسوب می‌شوند.

 

اما یکی از فیلم‌های شاخص حمایت شده توسط بنیاد سینمایی فارابی «سینما متروپل» است که این مجموعه سینمایی با پرداخت ۲۳ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان بطور کامل در ساخت آن مشارکت داشته ولی با وجود جوایز متعددی که از جشنواره فیلم فجر دو سال قبل دریافت کرد تاکنون در توقیف سازمان سینمایی مانده است.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۶ مرداد ۱۴۰۳

برچسب‌ها:, , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

  • سید جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

    تریبون هنر: حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است. سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش […]

  • نامه علیرضا داوودنژاد به عطاران، پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد

    تریبون هنر: علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲»نامه ای را خطاب به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر،چهارشنبه سپری شده ۴ مرداد ماه در پردیس سینمایی «ایران مال» مراسم افتتاحیه فیلم «مصائب شیرین ۲» در […]

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

پربازدید ترین ها