Ad

در آستانه سالگرد درگذشت عباس کیارستمی علت اصلی مرگ این هنرمند اعلام شد

در مرگ عباس کیارستمی، همه چی تقصیر خارجی هاست

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در تازه‌ترین اظهار نظر خود علت اصلی مرگ عباس کیارستمی را تجویز بالای هپارین و مرگ مغزی در فرانسه عنوان کرد

تریبون هنر: رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در تازه‌ترین اظهار نظر خود علت اصلی مرگ عباس کیارستمی را تجویز بالای هپارین و مرگ مغزی در فرانسه عنوان کرد.

دکتر علیرضا زالی در پاسخ به سوالی درباره سرانجام پرونده مرگ کیارستمی و نتیجه کارشناسی‌های انجام شده در باره آن، گفت: اقدامات انجام شده برای مرحوم کیارستمی در ایران از سوی جمع کارشناسی ۴۰ نفره که از اساتید و خبرگان پزشکی کشور هستند، صورت گرفت، اما در رابطه با اقداماتی که در فرانسه انجام شده است، همچنان ابهاماتی برای این جمع کارشناسی و سازمان نظام پزشکی وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه علی‌رغم دو بار نامه‌نگاری با نظام‌پزشکی فرانسه و بیمارستانی که مرحوم کیارستمی در آن بستری شده بود، اطلاعات بالینی بیمار به ما داده نشد. در نامه دوم تاکید کردیم که طبق قانون، سازمان نظام پزشکی در ایران مسوول رسیدگی به این پرونده است و برهمین اساس خواستار پرونده بیمار در فرانسه شدیم اما متاسفانه، فرانسه از ارائه پرونده بیمار به ما استنکاف کرد. در این مسیر با سفیر فرانسه در ایران، سفیر ایران در فرانسه و همچنین از سوی آقای قشقاوی در وزارت امور خارجه تلاش‌هایی را انجام دادیم اما حتی یک تک برگ هم از اطلاعات بالینی بیمار نتوانستیم بگیریم که جای تعجب دارد، تنها خلاصه‌ای از پرونده بیمار به دست ما رسید.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: این خلاصه پرونده در جمع ۴۰ نفره کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت. براساس این خلاصه‌ای که به ما داده شده است، چند موضوع مهم وجود دارد. ابتدا اینکه علت تامه فوت آقای کیارستمی علی‌القاعده باید باید با کالبدشکافی در کشور فرانسه صورت می‌گرفت، اینکه بیمار را بدون اتوپسی به ایران فرستادند جای تعجب دارد.

زالی با بیان اینکه براساس نتایج بررسی‌های جمع ۴۰ نفره کارشناسان از خلاصه پرونده موجود، علت اصلی مرگ مرحوم کیارستمی خونریزی حاد تحت پرده‌های مغزی (ساب دورال) که منجر به مرگ مغزی شده بود، تشخیص داده شد، افزود: این خونریزی نیز ناشی از استفاده از دارویی به نام هپارین با دوز ۲۴ هزار واحد در روز است.

وی در ادامه افزود: در پرونده موجود ذکر شده که درمان بیمار با تشخیص آمبولی ریه شروع شده است. این در حالی است که مرحوم کیارستمی دو روز قبل از اعزام به فرانسه در بیمارستان آراد سی‌تی‌اسکن ریه شد و آمبولی ریه براساس این سی‌تی‌اسکن رد شده است. برهمین اساس در نامه‌ای که به فرانسه نوشتیم، دو سوال مهم را مطرح کردیم؛ ابتدا اینکه چگونه آمبولی ریه را تشخیص داده‌اند و دلایل مستدل در این رابطه چه بوده است. از آنجا که پزشک ۶ صبح متوجه کمای عمیق بیمار می‌شود، درخواست دیگرمان نیز آن بود که مشخص کنند از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح که بیمار ناگهان دچار اغما شده، وضعیت نرسینگ و علائم بالینی را با جزییات برای ما اعلام کنند، اما متاسفانه هنوز به این درخواست‌های ما پاسخی داده نشده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در کل مدارکی که از فرانسه برای ما فرستاده‌اند، هیچ مدرکی مبنی بر آمبولی ریه بیمار وجود ندارد. متاسفانه پزشک ۶ صبح متوجه کمای عمیق بیمار می‌شود، حدود دو ساعت وی با ضریب هوشیاری ۴ به آی‌سی‌یو منتقل می‌شود و بعد از ۲ ساعت هم ضریب هوشیاری بیمار به ۳ که همان مرگ مغزی است می‌رسد. همچنان تاکید داریم که مدارک مربوط به شرح دقیق علائم بالینی بیمار و علت آغاز دوز بالای هپارین را برای ما ارسال کنند.

زالی افزود: البته قاعدتا اگر خانواده بیمار درخواست دریافت کلیه اوراق بالینی را بدهند، بیمارستان مربوطه در فرانسه این اوراق را در اختیار آنها قرار خواهد داد. اگر خانواده بخواهد می‌تواند این اوراق را بگیرد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: خانواده مرحوم کیارستمی در تمام جلسات رسیدگی به پرونده پزشکی وی در ایران، حضور داشتند و ما مجموعه بررسی‌ها و نظرات کارشناسی را به وزیر بهداشت ارسال کرده‌ایم.

زالی درباره حکم اعلام شده در رسانه‌ها درباره پرونده مرحوم کیارستمی و اعتراض خانواده وی به این حکم گفت: ما به دقت اتفاقاتی را که در ایران افتاده بود بررسی کردیم. اعمال جراحی متعدد انجام شده برای مرحوم کیارستمی کاملا از سوی جمع ۴۰ نفره کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت. از مجموع پزشکانی که در این پرونده حضور داشتند، برای یک پزشک کیفرخواست و همچنین رای صادر شد. در ادامه مسیر با اعتراض خانواده بیمار و همچنین پزشک معالج مواجه شدیم به همین دلیل مجبور شدیم پرونده را به دادسرا بفرستیم این در حالی است که پرونده از نظر ما بسته شده بود همین امر موجب تاخیر در صدور رای شد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: ما حکمی در رسانه‌ها اعلام نکردیم زیرا تا حکمی قطعی نشود نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم. در حال حاضر حکم صادر شده اما هنوز قطعی نیست و احتمالا تا چند روز آینده نتیجه به هر دو طرف اعلام خواهد شد.

تاریخ انتشار :۸ خرداد ۱۳۹۶

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

  • برای سالروز تولد علی نصیریان: هزارچهره در بازیگری، یک چهره برای مردم

    تریبون هنر: علی نصیریان به مرد هزار چهره شهره است و همچنان می‌تواند شما را با ذوق و هنرش غافلگیر کند اما پای مردم که به میان بیاید، نشان داده فقط یک چهره دارد؛ در کنار مردم اما نه با جنجال و هیاهو. به گزارش تریبون هنر، امروز، ۱۵ بهمن […]

  • چرا اسکار روی نام «دی کاپریو» خط قرمز کشید؟

    تریبون هنر: لئوناردو دی‌کاپریو در اسکار امسال مورد بی توجهی کامل قرار گرفته است. آن هم در دوره ای که در فیلمی از مارتین اسکورسیزی به ایفای نقش پرداخته. از سوی دیگر کریستوفر نولان با «اوپنهایمر» یک گام دیگر به فتح جوایز اسکار نزدیک شد.همانطور که پیش‌بینی می‌شد «اوپنهایمر» با […]

  • نگاهی به فصل دوم سریال «مستوران»؛ وقتی اسطوره جذاب می‌شود

    تریبون هنر: سریال «مستوران» با روایتی جادویی از داستانی اسطوره‌ای ساخته شده است،‌ سریالی که این روزها فصل دومش از شبکه یک سینما در حال پخش بوده و یک داستان کهن را دستمایه جذب مخاطب کرده است. همیشه بشر قصه‌های افسانه‌ای جذاب بوده‌اند. گواه این ادعا انبوه آثار ادبی به […]

Ad
Ad
Ad