Ad

پاسخ بنیامین به حواشی اجرای دعای جوشن کبیر با موسیقی

بنیامین: هیچ ایراد فقهی درباره اجرای قطعه کبیر وجود ندارد

اگر بحث اسلامي و شرعي بودن در کار است بدانيد که من هم مسلمان هستم و حتما قبل از توليد درباره آن سوالات زيادي را کرده ام

تریبون هنر: بنیامین بهادری خواننده موسیقی پاپ در پاسخ به انتقادات و حاشیه های مطرح شده پس از انتشار قطعه موسیقایی «کبیر» توضیحات مشروحی را ارائه داد.
بنیامین بهادری خواننده موسیقی پاپ که این روزها همراه با خانواده خود برای انجام امور شخصی و برنامه ریزی کنسرت های خارجی در کشور آمریکا به سر می برد، یکشنبه شب ۲۱ خرداد ماه به وقت ایران در یک کنفرانس خبری آنلاین به حاشیه ها و انتقادات مطرح شده درباره قطعه موسیقی «کبیر» که بر اساس دعای جوشن کبیر خوانده شده است، پاسخ داد.
روایتی از شکل مدل آسمانی و لو رفتن قطعات مذهبی
این خواننده در ابتدای صحبت های خود در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره استفاده موسیقی برای خواندن دعای «جوشن کبیر» اینگونه توضیح داد: این مدل «آسمانی» مربوط به امسال و سال گذشته نیست زیرا اولین آثاری که بنیامین بهادری با آن مطرح شد مضامین مذهبی و آسمانی داشتند که از آن جمله می توان به قطعه «عموم ابوالفضل»، «آقام آقام» و «بوی محرمش میاد» در قالب آلبوم «ماه مهربان» اشاره کرد. این آلبوم در آن زمان برای اخذ مجوز به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی رفت که متاسفانه هیچکدام از آنها مجوز انتشار نگرفتند. این آثار عمدتا حال و هوای آرامی داشتند و تنها چند اثر از مجموعه به صورت ریتمیک تولید شده بود. قطعاتی که مدتی بعد از مطرح شدن دیگر آثارم مورد توجه مردم قرار گرفت. البته ما هیچوقت نفهمیدیم که این آثار چطور و از کجا لو رفت که همه آنها را گوش کردند. کما اینکه در این مورد هم بارها به صورت کتبی و شفاهی به مسئولان مربوطه اعتراض و اعلام کردیم که این اتفاق باعث به وجود آمدن نوعی تناقض میان مخاطبان موسیقی شده و ذهنشان را مخدوش می کند که بنیامین عاشقانه خوان چطور در این فضای مذهبی فعالیت می کند.
وی ادامه داد: آن زمان به آثار مذهبی من مجوز ندادند اما بعد که بقیه کارهایم شنیده شد به یکباره دیدم که آن کار هم در فضای موسیقی لو رفت. موضوعی که برای من بسیار عجیب بود و هرچه پیگیری کردم بالاخره نفهمیدم آن آثار از کجا لو رفت. می خواهم به یک نکته اشاره کنم که بنده تجربه تولید چندین اثر آسمانی را دارم ولی هر زمان که این آثار منتشر شده به دلیل فرم جدیدش عده ای به لحاظ اعتقادی احساس کردند که به مضامین مذهبی توهین شده و خیلی ها هم از این فرم جدید استقبال کردند.
هیچ ایراد فقهی درباره اجرای قطعه کبیر وجود ندارد
بنیامین بهادری گفت: من پیش از انتشار قطعه «کبیر» این اثر را برای بسیاری از مسئولان و افراد مذهبی اسم و رسم دار و قابل احترام فرستادم و از آنها نظر خواستم و بارها و بارها با هم گپ زدیم. این موضوع نیز قابل پیش بینی بود که عده ای نسبت به این اثر گارد خواهند گرفت و حتی تخریب و اتهام زنی خواهند کرد. در اینجا باید بگویم اولا هیچ ایراد و اشکال فنی و فقهی درباره اجرای ادعیه ها با موسیقی وجود نداشته و ندارد. ضمن اینکه بنده هیچکدام از این آثار را بلافاصله بعد از یک اتفاق خاص اجتماعی و سیاسی تولید نکردم. برای همان قطعه «اذان صبح» که بعد از حادثه پلاسکو منتشر شد ماجرا به این گونه نبود که من آن را فردای حادثه تولید کرده باشم. این آثار در طول سال تهیه و تولید شده که من به مرور و به تناسب حس و حالی که از جامعه دریافت کردم آنها را منتشر می کنم.من پیش از انتشار قطعه «کبیر» این اثر را برای بسیاری از مسئولان و افراد مذهبی اسم و رسم دار و قابل احترام فرستادم و از آنها نظر خواستم و بارها و بارها با هم گپ زدیم.
این خواننده موسیقی پاپ با اشاره به این نکته که موفقیت اثر یک آرتیست باید از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: اینکه این اثر مورد استقبال قرار نگرفته و موفق نشده را باید از جنبه های مختلف بررسی کرد. یک اثر می تواند در همان روز انتشار به یکباره مورد استقبال قرار بگیرد و در حالت بعدی ممکن است در گذر زمان به نتیجه مدنظر خود دست پیدا کند. از آنجایی که این قبیل آثار در برخی از گروه های جامعه مخالف هایی دارد، کمتر به شیوه معمول در گوش شنیداری جامعه جای می گیرد و همین مخالفت ها و بایکوت ها باعث می شود اثر به گوش مردم نرسد. البته شنیده شدن یا شنیده نشدن این آثار زیاد برایم مهم نیست زیرا آثاری چون «کبیر» جزوی از اعتقادات قلبی من هستند. اصلا شاید من کارم را بلد نیستم و نمی توانم آثار را جوری بخوانم که حق مطلب ادا شود که در اینجا محل بحث من نیست.
ماجرای تماس تلفنی دفتر موسیقی چه بود؟
وی در ادامه این کنفرانس خبری آنلاین به ارائه تاریخچه ای از ضبط، تولید و انتشار قطعه کبیر پرداخت و گفت: این قطعه سال ۹۳ تولید و در همان زمان رایزنی شد که این اثر به صورت تک آهنگ منتشر شود، اما از سوی مدیریت وقت دفتر موسیقی گرفتند و گفتند برای انتشار قطعه باید صبر کنیم. تک آهنگ «کبیر» با آلبوم «بنیامین ۹۴» در ابتدای سال ۹۴ به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده شد که همان موقع نیز از مدیریت دفتر موسیقی گفتند که این قطعه عربی را از کلیت سی دی که من به آنها تحویل داده بود، بیرون می آید. حتی به من گفتند که سی دی دیگری را ارسال کنید که در آن این قطعه عربی وجود نداشته باشد. وقتی علت را پرسیدم گفتند: «باید آلبوم را به شورا بدهیم» و وقتی گفتم چه اشکالی دارد که همین قطعه را نیز به شورا بدهید؟ در جوابم توضیح دادند: «این قطعه الان مناسب نیست.»
بنیامین ادامه داد: من همان موقع گفتم اگر بحث اسلامی و شرعی بودن در کار است بدانید که من هم مسلمان هستم و حتما قبل از تولید درباره آن سوالات زیادی را کرده ام و می دانم کلیات آن اشکالی ندارد، فقط ممکن است انتشارش اعتراض هایی را در پی داشته باشد. اصلا نهایت کار این است که شما کار را به شورا بدهید ولی آنها کار را رد می کنند. اما دوستان قبول نکردند و گفتند که نمی توانند این کار را به شورا بدهند. البته دلیلشان این بود که اگر این کار به هر دلیلی کپی شود ممکن است بیرون بیاید و با توجه به حساسیت اثر با واکنش هایی مواجه شود. من از آنها خواستم کتبا موضوع را بنویسند اما قبول نکردند. تا اینکه وقتی از دفتر بیرون آمدم به سراغ مدیربالادستی رفته و بعد از سلام و علیک گرمی که با هم کردیم ماجرا را توضیح دادم که او نیز گفت به من کمک می کند راهی برای انتشار اثر پیدا کنم.
آقای مدیر گفت دست نگه دار
بهادری با اشاره به جزئیات دیگری درباره انتشار قطعه «کبیر» اظهار کرد: به هر حال بعد از گذر از این ماجراهایی که به آن اشاره کردم من یک ماه پیش تماس گرفته و با مسئولان وزارت ارشاد صحبت کردم و گفتم «دو سال از ارائه این قطعه به شما گذشته و یک جواب بدهید که نه» اما دوستان گفتند دست نگه دارم و از من خواستند کمی تنظیم را تغییر دهم که من چندی پیش قطعه را به یک آقای مکزیکی دادم و به او گفتم این قطعه دعایی است که برای فرهنگ و کشور ما بسیار مقدس است و ما تصمیم داریم آن را با به عنوان یک اثر موسیقایی منتشر کنیم. حتی بعد از تنظیم مجدد کار من آن را برای همه فرستادم تا هر تستی که لازم است رویش انجام شود. جالب اینکه همه به اتفاق موافق بودند و می گفتند این قطعه مشکلی ندارد. حتی آدم‌های سختگیر هم موافق بودند ولی می‌گفتند احتمالا از بخش دیگر جامعه و آدم های مذهبی اعتراض‌هایی می‌شود.
این خواننده ضمن بیان جزئیاتی از انگیزه های خود برای انتخاب زبان عربی در خوانش قطعه کبیر گفت: من درباره ساخت این آثار روی متون مذهبی پرسش های زیادی کردم و می دانم در زمینه قرآن حساسیت خیلی بالاست و همه توصیه می کنند که این اتفاق نیفتد، ولی در ادعیه تا آنجا که می دانم مشکلی وجود ندارد فقط تنها نکته ای که باقی می ماند به کار گیری یک موسیقی مناسب است که من برای آن تعریف ساده ای دارم. ما اگر در این نوع متون موسیقی بگذاریم که ما را از فضای متن دور می کند به طور حتم ساخت آن موسیقی اشکال دارد، ولی وقتی این موسیقی را گوش می دهی و متوجه می شوی که خدایت همان خداست پس آن موسیقی نیز اشکالی ندارد. به هر حال این در جامعه طبیعی است که در مهم ترین انتخابات هم بخشی از جامعه موافق و بخشی دیگر هم مخالفند بنابراین ممکن است این مدل کارها در عین حال که مخالفانی دارند از موافقانی نیز برخوردار باشند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به ضرورت تولید این قطعه بیان کرد: کسی که در تمام زندگی اش دعای جوشن کبیر را نشنیده چه ایرادی دارد که به واسطه این موسیقی با این دعا آشنا شود. من برای این قطعه حداقل ۸ تا ۱۰ مشاور اجتماعی و مذهبی گرفته ام که عمده جواب هایشان این بوده که غلط نیست. بنده بازهم تاکید می کنم که با زیبایی اثر کاری ندارم. جمله های این چنینی که کار زیبا و قشنگ نیست و تو بهتر می توانی بخوانی را شنیده ام که به طور حتم دیدگاه سلیقه ای است ولی راجع به درست و غلطی، اکثریت نظر مثبتی داشتند. فقط یک نفر بود که گفت من برای اطمینان باید از شخص دیگری بپرسم و با تردید جواب من را داد ولی بقیه گفتند که کار غلطی نیست ولی احتمالا بازتاب های گسترده ای خواهد داشت که باید راجع به آن فکر کرد.
صدور بیانیه در ساعات پایانی یک روز جمعه
این خواننده درباره صدور اطلاعیه دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم گفت: من شرایط مسئولان فرهنگی کشور را درک می کنم که علیه این اثر آن هم در ساعات پایانی یک روز جمعه اطلاعیه صادر کردند. قطعا حواشی مختلفی درباره این اثر به وجود آمده که باعث این رفتارها شده، اما نمی دانم چرا دوستان مسئول قصدی برای جواب دادن به من مبنی بر اینکه این قطعه مجوز گرفته یا نه، نداشتند؟
وی افزود: من این اثر را در آمریکا نساخته ام بلکه در ایران ساخته و دو بار برای ارشاد ارسال شده است. اتفاقا با هر تغییری هم نسخه جدید را برای مدیران محترم فرستادم و نظرشان را پرسیدم ولی هیچ جوابی به من ندادند. من پای عقایدم همیشه ایستاده ام و می ایستم. آن زمان که در اوج همه گیری آثار عاشقانه من، آثار مذهبی من هم در دسترس علاقمندان موسیقی قرار گرفت، هیچ وقت از اعتقاداتم عقب نشینی نکردم و محکم ایستادم و از آن آثار مذهبی در کنار قطعات عاشقانه ام دفاع کردم. من به این ثر اعتقاد دارم و پای اعتقاداتم می ایستم و بر این ماجرا تاکید دارم که باورهای دینی و مذهبی ام را خوانده ام.
بهادری در ادامه این کنفراس آنلاین خبری با اشاره به اینکه از حواشی مختلف بعد از انتشار قطعه «کبیر» آگاهی داشته است، توضیح داد: من می دانستم که این اثر حواشی مختلفی را در پی خواهد داشت. وقتی «ربنا» زیر سوال می رود و به خوانش استاد ایراد وارد می شود من نیز متوجه میزان حساسیت‌ها هستم. از لحاظ فقهی و شرعی ایراداتی به تلاوت و قرائت آیات قران با موسیقی وارد است ولی نسبت به ادعیه ها هرگز چنین میزان حساسیت و قوانینی وجود نداشته و ندارد. به هر ترتیب جنجالی که برای انتشار قطعه «کبیر» بوجود آمده، نه به دلیل زیبایی اجرای آن از سمت من و تیمم است و نه بخاطر بد بودن آن است بلکه بیشتر ما درباره درست یا غلط بودن خوانش دعای جوشن کبیر با موسیقی حرف می زنیم.
هنوز متوجه اعلام برائت دفتر موسیقی نشدم
بنیامین بهادری در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا در آینده نیز مشابه این آثار از سوی وی تولید خواهد شد یا خیر؟ تاکید کرد: واقعا نمی‌دانم چه جوابی باید به این سوال بدهم. این اثر سال‌ها پیش ساخته شده و قرار بود ماه رمضان امسال پخش شود. من سال‌ها برای آن برنامه ریزی کرده بودم واصلا اینگونه نبود که به یک باره تصمیم به انتشارش بگیرم. من بیش از دو سال برای گرفتن مجوز این اثر تلاش کردم و حتی یک «نه» به من نگفتند. همیشه نوعی توصیه های دوستانه بوده که مثلا «ما خودمان این اثر را دوست داریم و استقبال می کنیم، ولی شاید مناسب نباشد» و با همین روش من هرگز پاسخ درستی نشنیدم. اما بعد می بینیم که روز جمعه اطلاعیه صادر شده که بنیامین بهادری این اثر را در آمریکا تهیه و تولید و منتشر کرده است! این رفتار واقعا در شان مسئولان موسیقی کشور نبوده و نیست. من هنوز متوجه این رفتار احساسی و اعلام برائت دفتر موسیقی از این اثر و میزان حساسیت آن برای این مرکز نشده ام. برای آینده و روند فعالیت های کاری ام هم خدا بزرگ است و من هم به امید خدا در تلاشم.
ممنوع التصویری یا ممنوع الورودی مساله این است
این خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: من یک هنرمندم. گناه نکرده‌ام که قطعه‌ای به ذهنم رسیده و آن را تولید کردم که البته که ممکن است قشنگ نباشد. من باز هم می گویم که این قطعه را به ارشاد داده‌ام و ارشاد می‌تواند از طریق شورا یا رییس دفتر موسیقی یک نامه‌ای بنویسد و همین مواردی را که شما مطرح کردید در جواب به اثر بنویسد و بگوید: «به دلیل عدم سنخیت بین متن و موسیقی یا هرچیز دیگری اجازه پخش ندارد». من حتی دو سه هفته پیش با مدیران نسبتا ارشد ارشاد صحبت کردم. من با کسانی که در قطعه ها و موارد خاص حس می کنیم باید کار را با آنها درمیان بگذاریم مشورت کرده ام و آنها به هیچ وجه مخالفت نکرده اند ولی نگران بودند.
بهادری درباره احتمالاتی از قبیل ممنوع التصویری یا ممنوع الورودی اش به ایران بعد از حاشیه های انتشار این تک آهنگ عنوان کرد: با توجه به به روز شدن جامعه و تغییر و تحولاتی که در این مدت اتفاق افتاده فکر نمی کنم شاهد چنین رویه ای باشیم.
توضیح درباره سفر به آمریکا
وی در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به شایعاتی که درباره سفرش به آمریکا مطرح شده است، عنوان کرد: من قبل از عید به آمریکا آمدم و مسافرت خانوادگی داشتم و باید در اینجا به یک سری مسائل رسیدگی می کردیم. در کنار آن تور سوم آمریکای شمالی ما طراحی شده است ولی احتمالا ظرف چند هفته آینده به ایران برمی گردیم. عید فطر هم در سالن دالبی لس آنجلس کنسرت بزرگی خواهیم داشت. در اینجا تبلیغ کارهایمان سخت است و مستقیم و غیرمستقیم باید اجازه های مختلفی داشته باشیم که با چه کسانی کار می کنیم. اینجا هم یارکشی است و تبلیغات سخت است و بهترین پمپاژ آگهی و خبر از داخل ایران است

تاریخ انتشار :۲۷ خرداد ۱۳۹۶

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

  • سید جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

    تریبون هنر: حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است. سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش […]

  • نامه علیرضا داوودنژاد به عطاران، پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد

    تریبون هنر: علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲»نامه ای را خطاب به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر،چهارشنبه سپری شده ۴ مرداد ماه در پردیس سینمایی «ایران مال» مراسم افتتاحیه فیلم «مصائب شیرین ۲» در […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad