Ad

کنسرت تار و پود برگزار شد

وحید تاج «خسرو و شیرین» را به کاخ نیاوران برد

کیوان ساكت، اردشیر كامكار، حمیدرضا نوربخش، پری ملکی، حسام‌الدین سراج، کامبیز روشن‌روان و نادر مشايخي ازجمله مهمانان کنسرت تار و پود بودند

تریبون هنر: وحید تاج شب گذشته در حیاط هنر کاخ نیاوران راوی داستان عاشقانه خسرو و شیرین شد.
کنسرت «تار و پود» روایتی تازه از داستان خسرو و شیرین نظامی گنجوی، توسط حمید متبسم آهنگسازی شده است و پرداختی به عشق دو شاهزاده ایرانی دارد که پس از چندین اجرای موفق در اروپا، برای نخستین بار ۶ مردادماه سال جاری در ایران به اجرا درآمد.
در این اجرا سمیرا گلباز (سه‌تار)، بهار مدیری (قیچک آلتو)، ارسلان علیزاده (بربت) و بهنام معصومی (سازهای کوبه‌ای) اعضای گروه را به سرپرستی و آهنگسازی «حمید متبسم» نوازنده سه‌تار و خوانندگی «وحید تاج» تشکیل می‌دادند.
کنسرت «تار و پود» به‌صورت هفتاد دقیقه منسجم روی صحنه رفت و شامل هشتاد بیت از این داستان بود که با گزینش خاصی از این منظومه به‌دست‌آمده است و فضای تاریخی کاخ نیاوران همخوانی خوبی با اجرای شب گذشته این گروه داشت.
ساخته‌ی تازه حمید متبسم آن‌قدر تصویری سازی قوی داشت که می‌توان کنسرت شب گذشته را صحنه‌ی تئاتری خواند که در هر پرده از اجرا یکی از نوازندگان گروه در جایگاه راوی، عنوان شروع را دکلمه می‌کرد و سپس وحید تاج روایت گر آن می‌شد.
پرده اول که مقدمه‌ای برای شروع کنسرت بود با موسیقی خلوت در دستگاه نوا و بیت «فلک جز عشق محرابی ندارد/ جهان بی خاک عشق آبی ندارد» شروع شد و سپس متبسم «آغاز داستان» را اعلام کرد که در دستگاه شور، آواز دشتی و دستگاه نوا به اجرا درآمد و بابیت «اشارت کرد خسرو کی جوانمرد/ بگو گرم و مکن هنگامه را سرد» به پایان رسید.
«حکایت شیرین» پرده سوم این اجرا بابیت «زنی فرماندهست از نسل شاهان/ شده جوش سپاهش تا سپاهان» در دستگاه چهارگاه آغاز شد که آهنگساز هوشمندانه این فضا را برای کار انتخاب کرده بود چراکه با اجرای پرقدرت وحید تاج، تصویر بزرگی و شکوه را در ذهن مخاطب به راحتی تداعی می‌کرد.
«چو بر گفت این سخن شاپور هشیار/ فراغت خفته گشت و عشق بیدار»، «چنان آشفته شد خسرو بدان گفت/ کزان سودا نیاسود و نمی‌خفت» این دو بیت توسط ارسلان علیزاده و بهار مدیری دکلمه شد تا با صدای وحید تاج پرده سوم به پایان برسد.
متبسم «به تصویر کشیدن خسرو» را اعلام کرد و پرده چهارم در دستگاه چهارگاه، نوا، اصفهان و شوشتری به اجرا درآمد و درست اتفاق آنجایی برای مخاطب رخ داد که بیت «نخسبم تا نخسبانم سرت را/ نیایم تا نیارم دلبرت را» توسط وحید تاج خوانده شد.
در پایان پرده چهارم متبسم، بیت «در آن آینه دید از خود نشانی / چو خود را یافت بی‌خود شد زمانی» را دکلمه کرد و در ادامه «چنان شد در سخن ناساز گفتن/ کزان گفتن نشاید بازگفتن» توسط سمیرا گلباز دکلمه شد.
پس از تنفسی «دیدار خسرو و شیرین در چشمه ساز» توسط وحید تاج در بیداد ِ همایون، شوشتری و دشتی روایت شد و «به هم رسیدن خسرو و شیرین» در پرده ششم با دکلمه علیزاده و مدیری آغاز و در ادامه با صدای وحید تاج در دستگاه نوا شنیدنی شد.
«گر از عشق آسمان آزاد بودی/ کجا هرگز زمین آباد بودی
اگر بی‌عشق بودی جان عالم/ که بودی زنده در دوران عالم
کسی کز عشق خالی شد فسرده ست/ گرش صد جان بود، بی‌عشق مردست
گر اندیشه کنی از راه بینش/ به عشق است ایستاده آفرینش»
پرده آخر «سخنی چند در عشق» در چهار بیت خلاصه گر تمام آنچه بود که در هفتاد دقیقه بر داستان گذشت و ابتدا با صدای ارسلان علیزاده دکلمه شد و سپس تاج در دستگاه نوا آن را خواند.
آغاز و پایان تار و پود با خوانده شدن بیت آخر «گر اندیشه کنی از راه بینش/ به عشق است ایستاده آفرینش» وصل عجبی پیدا کرد و در خلوت موسیقی، کنسرت تار و پود به پایان رسید.
از نکات قابل‌توجه کنسرت تار و پود وجود مودگردی بسیار از مایه‌ای به مایه دیگر بود که مخاطب را با خود و داستان همراه می‌کرد و همین امر موجب شده بود تا حواس تمام نوازندگان و خواننده به نت باشد تا مبادا لحظه‌ای غافل شوند.
همچنین طراحی ساده‌ی این کنسرت که همخوانی بسیاری باحال و هوای فضای اجرا داشت از دیگر نکات قابل‌توجه «تار و پود» بود که حمیدرضا آقا نصیری و سروش رسولی طراحی آن را بر عهده داشتند.
کیوان ساکت، اردشیر کامکار، علی‌اکبر شکاری، حمیدرضا نوربخش، داوود آزاد، اسماعیل تهرانی، کریم قربانی، پری ملکی، حسام‌الدین سراج، سعید فرج پوری، موقتیان، کامبیز روشن‌روان، کیاووش صاحب نسق، نادر مشایخی، میلاد عمرانلو، عباس سجادی، حمید قنبری، شروین مهاجر ازجمله مهمانان کنسرت تار و پود بودند اما این اجرا میزبان علی ارشدی و آرش ملک (آمین) از خوانندگان حوزه موسیقی پاپ کشورمان بود.
گفتنی است؛ کنسرت «تار و پود» اثر تازه «حمید متبسم» با اجرای «وحید تاج» به تهیه‌کنندگی «سید محمدجواد معینی» و همت موسسه فرهنگی هنری «نای و نی» ۶ مردادماه در حیاط هنر کاخ نیاوران برگزار شد.

 

تاریخ انتشار :۹ مرداد ۱۳۹۶

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • واکنش محسن یگانه به توقیف اموالش: دار و ندارم فدای یک تار موی ایران

    تریبون هنر: محسن یگانه به صدور حکم توقیف اموال خود واکنش نشان داد. به گزارش تریبون هنر، پس از انتشار یک مطلب جنجالی از سوی محسن یگانه در دوران جنگ، قوه قضاییه حکمی مبنی بر توقیف اموال این هنرمند صادر کرد و دلیل صدور این حکم طبق اعلام قوه قضاییه، […]

  • پیام متفاوت علی رفیعی به صدرعاملی

    تریبون هنر: علی‌رفیعی، در پی درگذشت مادر رسول صدرعاملی، در پیامی نوشت: «خبر فقدان ایشان چون فقدان مادرم مرا اندوهگین کرد. چاره‌ای جز لذت بردن از خیال‌های خوشی که برایمان ساخته نیست.» به گزارش تریبون هنر، علی‌رفیعی -کارگردان تئاتر- که در حال حاضر در پاریس حضور دارد در پیامی درگذشت […]

  • سیدضیا هاشمی

    تریبون هنر: سیدضیا هاشمی، تهیه‌کننده سینما با اشاره به شکل‌گیری نوعی انحصار سازمان‌یافته و مهندسی بازار در سینما بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری، سینمای ایران نیازمند شفافیت، رقابت سالم، عدالت صنفی و جلوگیری از تبدیل شدن نهادهای فرهنگی و صنفی به حیاط خلوت جریان‌های انحصارطلب است. به […]

  • ماجرای شایعات مدام برای معین؛ از آهنگ تیم ملی تا کنسرت در ایران

    تریبون هنر: خواندن قطعه ای برای تیم ملی در جام جهانی، تازه ترین شایعه ای است که درباره معین منتشر شده که البته توسط این هنرمند، تکذیب شد. معین را می توان بی حاشیه ترین خواننده برجسته موسیقی ایران دانست. خواننده ای اخلاق گرا که در طی ۴۵ سالی که […]

  • اصغر فرهادی و کاترین دنو در جشنواره کن و تحلیل روزنامه گاردین

    ترییون هنر: اصغر فرهادی به همراه کاترین دنو و ونسان کسل در اولین اکران فیلم تازه اش در جشنواره کن، در مراسم فرش قرمز این فیلم حضور پیدا کرد. به گزارش تربون هنر، شب گذشته فیلم «داستان های موازی» به کارگردانی اصغر فرهادی در جشنواره کن به نمایش درآمد و […]

Ad