Ad


آلبوم جدید وحید تاج به اسم «بی فاصله» رونمایی شد

تریبون هنر: آلبوم وحید تاج به اسم «بی فاصله» همزمان با روز شعر و ادب فارسی وحید تاج رونمایی شد. مجید عسگری آهنگسازی این آلبوم را بر عهده داشته است.
به گزارش تریبون هنر، آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «بی‌فاصله» روز شنبه ۲۷ شهریور همزمان با روز شعر و ادب فارسی در کافه باغ کاریز واقع در خانه شاعران ایران برگزار شد. در این مراسم مجید عسگری آهنگساز، وحید تاج خواننده، مهسا دامرودی همخوان، حمید قنبری نوازنده تنبک و مشاور هنری پروژه و علیرضا دریایی هماهنگ کننده ارکستر زهی و نوازنده کمانچه این آلبوم و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی حضور داشتند.

 

مجید عسگری: ضبط آلبوم «بی‌فاصله» ۶ سال به طول انجامید

در آغاز این مراسم مجید عسگری آهنگساز اثر درباره چگونگی شکل‌گیری آلبوم «بی‌فاصله» گفت: بعد از کنسرتی که در سال ۱۳۹۳ داشتم، حمید قنبری پیشنهاد کرد که این قطعات را ضبط و منتشر کنیم. صحبت‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و در خرداد ۱۳۹۴ ضبط را آغاز کردیم. پس از صرف نزدیک به ۶ سال، بالاخره در زمستان ۱۳۹۹ ضبط آلبوم «بی‌فاصله» به پایان رسید.

وی ضمن قدردانی از وحید تاج به عنوان خواننده این اثر و پویا سرایی، شهرام غلامی، شروین مهاجر، پاشا هنجنی، علیرضا دریایی و حمید قنبری نوازندگان آلبوم، گفت: تلاش کردیم در این آلبوم کار نویی انجام دهیم که یکی از این نوآوری‌ها، فضای چندصدایی آلبوم است.

عسگری در ادامه درباره هفت قطعه آلبوم «بی‌فاصله» توضیح داد: قطعه اول آلبوم «رهگذار» نام دارد که از دو بخش اورتور و اصلی تشکیل می‌شود و هر دو بخش، هفت‌ضربی است. نگاه من در زمان ساخت این قطعه، تجسمِ راه رفتن در یک بازار قدیمی و صداهایی بود که در چنین موقعیتی به گوش انسان می‌رسد. قطعه دوم «تک‌نوازی عود» توسط شهرام غلامی است که به معرفی تم آغازین قطعه سوم یعنی «سرگشته» می‌پردازد. «سرگشته» روایتی از زندگی مولاناست؛ از زمانی که در سرگشتگی و ناامیدی در جست‌وجوی معشوق است، تا زمانی که شمس از راه می‌رسد و مولانا رقص‌کنان و پای‌کوبان سماع می‌کند.

وی ادامه داد: «رقص باد» قطعه چهارم آلبوم است که عود در آن قوی‌تر از سازهای دیگر است و به یاد استاد منصور نریمان ساخته شده است. قطعه پنجم «بی‌فاصله» نام دارد که یک قطعه سازی محسوب می‌شود و به عنوان یک اثر آوازی برای چند صدا و چند خواننده تنظیم شده است. قطعه «بازگشت» را روی بستر آوایی همایون جدید بنا گذاشتم که بعد از آن به همایون قدیم بازگشت می‌یابد. آخرین قطعه آلبوم نیز «صبح‌خیزان» نام دارد که بر اساس شعر حصار استاد هوشنگ ابتهاج، روی گام تعدیل‌شده همایون ساخته و برای ارکستر بزرگ تنظیم شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که آلبوم «بی‌فاصله» مورد توجه اهالی موسیقی و مخاطبان قرار گیرد.

 

همچنین حمید قنبری مشاور هنری و نوازنده تنبک این آلبوم عنوان کرد: برای تولید «بی‌فاصله» با مشکلات پرشماری روبه‌رو بودیم، اما جای خوشحالی است که مجید عسگری همه این مشکلات را پشت سر گذاشت و این آلبوم را به سرانجام رساند.

علیرضا دریایی هماهنگ کننده ارکستر زهی و نوازنده کمانچه در این آلبوم نیز گفت: اینکه چنین آلبومی در این شرایط بدون حامی مالی منتشر می‌شود، اتفاق بزرگی است و به اعتقاد من این امر فقط با عشق و علاقه میسر شد.

 

وحید تاج: «بی‌فاصله» تجربه تازه‌ای برای من بود

در ادامه وحید تاج خواننده آلبوم «بی‌فاصله» ضمن تشکر از حاضران عنوان کرد: این آلبوم برای من تجربه متفاوتی بود، چرا که در آلبوم‌های دیگر تصانیف و آوازها را تک‌صدایی می‌خواندم، اما در این آلبوم مجید عسگری قطعات را -چه در سازها و چه برای خواننده- چندخطی نوشته بود. بنابراین قطعات را با مهسا دامرودی اجرا کردیم و این برایم تجربه جالبی بود، چرا که تا به حال آلبومی که چندخطی باشد، در کارنامه‌ام نداشته‌ام.

وی افزود: من در ضبط بسیار وسواسی هستم و آقای عسگری هم نت به نت را با دقت نوشته بودند. ایشان علاوه بر هنر آهنگسازی و نوازندگی، شاعر بسیار خوبی است و از همکاری با ایشان لذت بردم.

مهسا دامرودی همخوان این آلبوم نیز بیان کرد: همکاری با استادان موسیقی برایم باعث افتخار بود. به اعتقاد من آهنگسازانی که قطعات خود را چندصدایی می‌نویسند و به خوانندگان زن فرصت می‌دهند، کار مهمی می‌کنند. از آقای عسگری برای این همکاری تشکر می‌کنم و امیدوارم صدای زنان در فضای موسیقی ایران بیشتر شنیده شود.

آلبوم موسیقی «بی‌فاصله» به آهنگسازی مجید عسگری و خوانندگی وحید تاج در هفت قطعه تولید و منتشر شده است. سه قطعه از این آلبوم بی‌کلام و قطعات دیگر بر اساس اشعاری از مولانا، هوشنگ ابتهاج و مجید عسگری ساخته شده است.

 

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۸ شهریور ۱۴۰۰

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • واکنش محسن یگانه به توقیف اموالش: دار و ندارم فدای یک تار موی ایران

    تریبون هنر: محسن یگانه به صدور حکم توقیف اموال خود واکنش نشان داد. به گزارش تریبون هنر، پس از انتشار یک مطلب جنجالی از سوی محسن یگانه در دوران جنگ، قوه قضاییه حکمی مبنی بر توقیف اموال این هنرمند صادر کرد و دلیل صدور این حکم طبق اعلام قوه قضاییه، […]

  • پیام متفاوت علی رفیعی به صدرعاملی

    تریبون هنر: علی‌رفیعی، در پی درگذشت مادر رسول صدرعاملی، در پیامی نوشت: «خبر فقدان ایشان چون فقدان مادرم مرا اندوهگین کرد. چاره‌ای جز لذت بردن از خیال‌های خوشی که برایمان ساخته نیست.» به گزارش تریبون هنر، علی‌رفیعی -کارگردان تئاتر- که در حال حاضر در پاریس حضور دارد در پیامی درگذشت […]

  • سیدضیا هاشمی

    تریبون هنر: سیدضیا هاشمی، تهیه‌کننده سینما با اشاره به شکل‌گیری نوعی انحصار سازمان‌یافته و مهندسی بازار در سینما بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری، سینمای ایران نیازمند شفافیت، رقابت سالم، عدالت صنفی و جلوگیری از تبدیل شدن نهادهای فرهنگی و صنفی به حیاط خلوت جریان‌های انحصارطلب است. به […]

  • ماجرای شایعات مدام برای معین؛ از آهنگ تیم ملی تا کنسرت در ایران

    تریبون هنر: خواندن قطعه ای برای تیم ملی در جام جهانی، تازه ترین شایعه ای است که درباره معین منتشر شده که البته توسط این هنرمند، تکذیب شد. معین را می توان بی حاشیه ترین خواننده برجسته موسیقی ایران دانست. خواننده ای اخلاق گرا که در طی ۴۵ سالی که […]

  • اصغر فرهادی و کاترین دنو در جشنواره کن و تحلیل روزنامه گاردین

    ترییون هنر: اصغر فرهادی به همراه کاترین دنو و ونسان کسل در اولین اکران فیلم تازه اش در جشنواره کن، در مراسم فرش قرمز این فیلم حضور پیدا کرد. به گزارش تربون هنر، شب گذشته فیلم «داستان های موازی» به کارگردانی اصغر فرهادی در جشنواره کن به نمایش درآمد و […]

Ad